مقام معظم رهبری همین چند روز قبل و درخطبه دوم نماز عید سیعد فطر فرمودند: " من همین ‌جا عرض بکنم -هم به همه‌ی آحاد برادران و خواهرانمان در سراسر کشور، و هم بخصوص به مسئولین محترم- مسئله‌ی سیل‌زده‌ها را مبادا به دست فراموشی بسپرید. مسائل سیل‌زده‌ها مسائل مهمی است؛ دنباله‌ی این مسائل را با جدّیّت باید گرفت و مشکلاتشان را با جدّیّت تمام بایستی ان‌شاء‌الله حل کرد..."

سیلزده های خراسان رضوی را فراموش نکنیم/هنوز هیچ خسارتی به سیلزدگان نرسیده است

اگرچه وقتی سخن از سیل زده ها به میان میاید عمده مردم کشورمان ذهنشان سراغ مردم لرستان وخوزستان میرود اما بد نیست بدانید که خسارت سیل درخراسان رضوی ؛ هم دست کمی از این استانها نداشت و بسیاری از مردم شهرستانهای کلات ، بردسکن وسرخس گرفتار این بلیه طبیعی شدند با این تفاوت که وسعت سیل در این شهرها محدود تر بود اما خسارتی که به یک خانواده وارد میشود تفاوتی ندارد درخوزستان باشد یا خراسان.

***خسارتهای فراوان درخراسان رضوی

حجتعلی شایان فر مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی میگوید که بیشترین خسارت سیل در خراسان رضوی به کلات، بردسکن و سرخس وارد شده است .

درهمین حال سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: برنامه زمان بندی دولت برای بازسازی واحد های خسارت دیده در کشور یک ساله و نیم می باشد، بنا داریم  طبق برنامه زمان بندی در استان و براساس تامین اعتباری که از سوی دولت صورت بگیرد،بازسازی و ساخت واحد ها را تا پایان پاییز به پایان برسانیم تا مردم  قبل از شروع فصل سرما در واحد های جدید و بازسازی شده سکونت پیدا کنند.

قربانی افزود: به هر واحد خسارت دیده ۱۰۰میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و ۴۰۰میلیون ریال نیز تسهیلات قرض الحسنه پرداخت خواهد شد ، از طرفی در این زمینه تاکنون افراد نیکوکار نیز برای تهیه موارد مختلف از جمله مصالح ساختمانی و هزینه های کارگری اعلام آمادگی کرده اند.

وی بااشاره به اینکه بیش از ۶هزار واحد مسکونی بر اثر سیل در استان مورد تخریب و خسارت قرار گرفتند، بیان داشت: بیشترین واحد مسکونی برای بازسازی به ترتیب در شهرستان های بردسکن، سبزوار، قوچان ، سرخس و کلات قرار دارند.

این اظهارات درحالی است که نماینده مردم بردسکن در مجلس شورای اسلامی گفت: با گذشت دوماه از خسارت سیل در خراسان رضوی متاسفانه کار خاصی برای آسیب دیدگان انجام نشده است.

بهروز بنیادی ، افزود: مصوبه هیات دولت برای تامین اعتبار تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی برای خسارت دیدگان ناشی از سیل به تصویب رسیده است، ولی عملا تاکنون هیچ اعتباری به متقاضیان پرداخت نشده است .

وی گفت:  با گذشت دوماه از خسارت سیل هیچ خانه ای عملیات اجرایی آن با کمک‌های دولتی شروع نشده است و اگر شروع هم شده فقط مشارکت‌های مردمی است.

***کشاورزان خسارت دیده

دربخش مسکن که تکلیف تا حدودی روشن شد، دولتی ها مدعی اند کار ساخت واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل را شروع کرده اند درحالیکه نمایندگان مردم این حرف را قبول ندارندو کلنگ زدن و سپس رها کردن کار را پروژه های تبلیغاتی میدانند که مسوولان دولتی برای گزارش کارشان انجام میدهند.

فارغ از اینکه مردم سیل زده خراسان سرپناهی برای زندگی ندارند باید دید که برای جبران خسارت های کشاورزی چه اقدامی صورت گرفته است ، چرا که درجریان سیل همه آنچه کشاورزان کاشته بودند برباد رفت واکنون باید برای جبران خسارتهای وارده به انها فکری شود تا بتوانند دوباره سرپاشده و کارو پیشه خودرا از سرگیرند.

درهمین خصوص وحید قربانی سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری گفت: بیمه‌ها باید خسارات بخش کشاورزی از حوادث غیرمترقبه را پوشش دهند.

همچنین مدیر گروه خدمات بیمه محصولات بانک کشاورزی خراسان رضوی گفت: 100 درصد غرامت خسارات کشاورزی مربوط به سال زراعی گذشته در بخش های زراعت، باغ، دام و طیور در این استان پرداخت شده است.

 این درحالی است که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بیمه کشاورزی ما هم اکنون یک صندوق است که دولت در آن پول می‌ریزد و این ساختار نیاز به تغییر دارد.

احمدعلی کیخا اظهار داشت: رویکرد و نوع ساختار سازمان مدیریت بحران ما دارای ایراد است و ما باید در این زمینه ورود داشته باشیم.

کیخا با تأکید بر اینکه وضعیت بیمه کشاورزی در کشور ما هم اکنون فاصله زیادی با ایده‌آل دارد، خاطرنشان کرد: در واقع بیمه کشاورزی ما همان طور که از نامش پیدا است یک صندوق بوده و دولت در آن پول می‌ریزد و خسارت کشاورزان پرداخت می‌شود و یا در صورت نبود اعتبارات هم از بانک کشاورزی استقراض کرده و بعد از آن دوباره باید با اصل پول را با کارمزد به بانک پس بدهد.

وی ادامه داد: ما باید سیستم بیمه کشاورزی را تصحیح کرده و در این زمینه به سمت ساز و کارهای خصوصی‌سازی برویم

برچسب‌ها