لرستان- مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان شامگاه چهارشنبه در نشست‌خبری با اصحاب‌رسانه که به مناسبت هفته‌ محیط‌زیست برگزار شد با بیان اینکه مجوزی برای ساخت سد در بالادست تالاب گوری بلمک صادر نکرده‌ایم؛ اظهار کرد: این عمل باعث کاهش آب تالاب‌ها شده و خط قرمز محیط زیست محسوب می‌شود یقینا در صورت چنین اقداماتی برخورد قاطع و قانونی با متخلفین خواهیم داشت.

عدم صدور مجوز ساخت سد در بالادست تالاب‌ها

به‌گزارش خبرنگار قدس‌آنلاین؛ مهرداد فتحی بیرانوند با بیان اینکه تالاب‌ها با ارزش‌ترین اکوسیستم در دنیا شناخته می‌شوند، افزود: خوش‌بختانه مطالعات احیای تالاب‌ها در سطح ملی در دستور کار محیط زیست قرار گرفته است.

این مسئول با تاکید بر این نکته که تامین آبشخورها نقشی بسیار اساسی در راستای حفاظت از حیات‌وحش دارد، اظهار داشت: در مناطق حفاظت شده‌ی سفیدکوه ازنا ۱۱ و سفید کوه خرم‌آباد ۷ آبشخور داریم و همواره آن‌ها  را مدیریت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امروز محیط زیست یک مطالبه‌ی جهانی‌ست چرا که ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد، تصریح کرد: بدون شک اگر مردم در رابطه با محیط زیست آگاهی لازم را نداشته باشند برای نسل آینده شرایط بسیار سختی رقم خواهد خورد.

فتحی بیرانوند در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه موضوع محیط زیست باید به‌عنوان یک فرهنگ در بین مردم نهادینه شود بیان کرد: خوش‌بختانه حساسیت‌های مردم نسبت به محیط زیست افزایش داشته اما در حد لازم نیست.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه درختان کهنسال باغ گلستان قلعه‌ی فلک الافلاک نمادی تاریخی هستند و همه‌ی ما وظیفه نگهداری از آن‌ها را داریم، ابراز داشت: در راستای بحث مطالعات و احیای درختان باغ گلستان، دستورات لازم را به محیط زیست شهرستان خرم‌آباد ابلاغ کرده‌ایم.

فتحی بیرانوند در ادامه با اشاره به اینکه تا به‌حال توانسته‌ایم ۱۱۵ هکتار زمین رفع تصرف داشته باشیم، افزود:  مسئولین قضایی در این راستا نقش بسیار مثبتی داشته‌اند و باید از آن‌ها تشکر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت حفاظت از سمندر لرستانی که نمادی بین‌المللی است و تنوع زیستی دارد، ابراز داشت: با وجود اینکه سمندر لرستانی موجودی در حال انقراض است اما با اقدامات مناسب و بازرسان کشوری مشکلی در این ارتباط نداریم.

این مسئول اظهار کرد: پسماندهای پلاستیکی زندگی مردم را با مخاطره مواجه کرده و استان لرستان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وی، با بیان اینکه برخی از شهرداری‌های استان از جمله خرم‌آباد در راستای بحث پسماند با محیط‌زیست همکاری نمی‌کنند، خاطر نشان کرد: بحث جمع‌آوری پسماندها یک مطالبه‌ی عمومی است در صورت عدم تمکین، برخورد قضایی را با متخلفین خواهیم داشت.

مدیر کل محیط زیست لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۹۰ محیط‌بان کم داریم، اظهار داشت: در این رابطه از ظرفیت پهبادها و دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌کنیم.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه طی چند سال گذشته ۷ پاسگاه محیط‌بانی ساخته‌ایم، افزود: ۴ پاسگاه محیط‌بانی دیگر نیز در سال‌جاری ساخته خواهد شد.

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها