گروه اقتصادی- فرزانه غلامی - سکوت دولت در قبال نامه فوری اتحادیه کشوری طلا و جواهر مبنی بر محاسبه قیمت طلا و سکه با ارز مبادلاتی، آینده بازار را مه آلود کرده است.<BR>

طلا با ارز سیاه قیمت گذاری شد

ششم دی ماه بود که نامه ای فوری با امضای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به رؤسای اتحادیه های طلا در سراسر کشور ارسال شد که بر اساس آن نحوه قیمت گذاری طلا و سکه تغییر کرده و ارز مبادلاتی جایگزین ارز آزاد شده بود. به عبارتی دیگر بر اساس متن نامه ارسال شده، محمد کشتی آرای، رؤسای اتحادیه های طلا را موظف به ایجاد تغییر فاحش و در واقع کاهش قیمت طلا و سکه کرد. در این نامه بدون اینکه از شخص خاصی از مقامهای دولتی نام برده شود، از لفظ «مقامهای اقتصادی کشور» به عنوان صادر کننده چنین دستوری یاد شده اما با وجود گذشت یک هفته از تاریخ ارسال نامه هنوز هیچ مقام دولتی و مشخصاً مقام اقتصادی مسؤولیت صدور چنین دستوری را بر عهده نگرفته است.
در حال حاضر آنچه بحث برانگیز است، اینکه شخص رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به عنوان یکی از مدافعان اصلی محاسبه قیمت سکه و طلا با ارز آزاد، این مسأله را در گفت و گو با قدس بتازگی مورد تاکید قرار داد، اما اکنون از جایگزینی ارز آزاد با ارز مبادلاتی دفاع می‌کند! محمد کشتی آرای در گفت و گوی خود با خبرنگار ما حدود دو ماه پیش محاسبه قیمت طلا و سکه را با ارز آزاد عاملی برای جلوگیری از قاچاق طلا از کشور عنوان کرده بود.
از دیگر سو پس از انتشار این نامه بانک مرکزی بلافاصله مخالفت صریح خود را با محتویات آن اعلام کرد؛ چون خود را تنها تنظیم کننده بازار طلا و سکه می‌داند و بر تعیین قیمت طلا توسط بازار تاکید دارد. در همین حال، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در حاشیه چهارمین همایش ملی ابعاد اجرایی سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی وقتی در برابر پرسش خبرنگاران در خصوص این نامه قرار گرفت، با ارایه این پاسخ مبهم که «قیمت ارز مبادلاتی هم بالاست»، نه تنها به روشن شدن افق پیش روی بازار کمکی نکرد بلکه آینده بازار را مه آلود تر کرد تا بدین وسیله لفظ مبهم «مقامهای اقتصادی کشور» همچنان صادر کننده دستور جایگزینی ارز آزاد با مبادلاتی در محاسبه قیمت طلا و سکه، باقی بمانند!
از آن جایی که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با قیمت ارز مبادلاتی حدود 960 هزار تومان برآورد می‌شود، اما همین رقم با ارز آزاد در حال حاضر بیش از یک میلیون و 200 هزار تومان است، خبرنگار ما با مراجعه به بازار طلای تهران نظر فروشندگان را جویا شد. اغلب دارندگان واحدهای صنفی صدور این دستور و تغییر معیار تعیین قیمت را هنوز جدی نمی دانند و معتقدند، با این اقدام خانواده‌ها و مردم عادی که طلا و سکه را به عنوان پس انداز خریده اند، بشدت متضرر خواهند شد. بسیاری از فروشندگان در زمان مراجعه خبرنگار ما از خرید و فروش و حتی ارائه قیمت طلا و سکه ممانعت کردند و پیش از هر عددی از لفظ «حدودا» و «تقریبا» استفاده کردند. آنان با توجه به اینکه هنوز دستوری از اتحادیه‌ها دریافت نکرده اند، بر این مسأله تأکید کردند که منتظر اظهار نظرهای مسؤولان دولتی در روزهای آینده هستند.
گفتنی است تا لحظه تنظیم این گزارش و به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هر گرم طلای 18 عیار 700/269/1ریال، هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم 000/500/12 ریال، طرح جدید 000/700/12 ریال، نیم سکه 000/330/6 ریال، ربع 000/320/3 ریال و سکه گرمی 000/000/2 قیمت دارد.
احمد وفادار در خصوص نامه اتحادیه کشوری به خبرنگار ما می‌گوید: به عنوان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران که حدود 10 هزار واحد را تحت مدیریت دارم، بانک مرکزی را متولی قیمت طلا و سکه می‌دانم و فقط در صورتی که این بانک اطلاعیه و یا بخشنامه ای صادر کند، آن را مبنای کار قرار می‌دهم و به واحدها ابلاغ می‌کنم.
وی با بیان این که منبع و مرجع صادر کننده دستور جایگزینی ارز آزاد با مبادلاتی نامعلوم است، ادعا می‌کند: اگر بر اساس این نامه عمل شود و قاچاقچیان و سودجویان حظ وافر خواهند برد! به همین دلیل به شدت با این دستور مخالفیم.
وفادار اظهارات خبرنگار ما را مبنی بر عدم خرید و فروش و قیمت دهی واحدهای طلا فروشی بازار تهران رد و اضافه می‌کند: ما به واحدهای تحت مدیریت خود ابلاغ کرده ایم به فعالیت عادی خود ادامه دهند و بر همان مبنای همیشگی کار کنند؛ چون مرجع صدور این دستور نامعلوم است و آنها نمی‌توانند آن را جدی بگیرند و بر اساس آن عمل کنند.رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید می‌کند: باید مرجع تصمیم گیری سریعاً مشخص و به مردم و واحدها اعلام شود. باید معلوم شود دولت (وزارت امور اقتصادی و دارایی) پشت این دستور است یا بانک مرکزی؛ زیرا از این دو حالت خارج نیست.

پخش زنده