پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: واقعیت این است که برنج بعد از نان اصلی ترین غذای مردم ایران است و هرگونه تغییری در قیمت ان بر زندگی مردم به طور صددرصد مستقیم تاثیر دارد .<BR>

برنج بازهم گران شد/  برنج وارداتی در راه بازار/ برنج هندی از 5000تومان هم گذشت

واقعیت دیگر این است که قیمت برنج پرمصرف مردم ایران که پاکستانی وهندی است طی همین امسال حدود دوبرابر شده و این روزها علاوه بر افزایش قیمت دچار افت دیگری هم شده که کمیاب شدن این محصول است .
این درحالی است که مسوولان امر بر این باورند که میزان واردات برنج به کشور کاهش نداشته است , که البته شاید هم خیلی دور ازواقعیت نباشد , اما مساله اصلی این است که در اقتصادی که هر روز قیمت یک کالا افزایش پیدا میکندو پیش بینی ها همچنان از تداوم گرانی ها خبر میدهد ، احتکار کالا یکی از راههای کسب سود است و برنج محصولی است که براحتی میتوان انرا احتکار کرد.
حال درنظر بگیرید که بیش از 100هزار واحد صنفی بنکدار و خرد فروش هرکدام حداقل یک تا ده تن برنج احتکار کند , انوقت چه کمبودی در کشور پدید خواهد امد .
هر چند که نیم نگاهی به اخبار منتشرشده این روزها نشان میدهد که این مساله یک گمانه زنی نیست وزیادند انسانهایی که فروش دین به دنیا برایشان خیلی سخت نیست .
درعین حال دولت باید برای هرشرایطی امادگی داشته باشد تا عموم مردم دچا رمشکل نشوند , نه اینکه به تکذیب واقعیت بپردازند، کاری که این روزها زیاد به چشم میخورد.

این درحالی است که خبرهای رسیده از برخی شهرهای غرب کشور حاکی است که توزیع برنج در برخی اماکن به تشکیل صفهای طولانی منجر شده , رویه ای که درخصوص مرغ هم پیش امد , و مردم مجبورند دراین هوای سرد برای دریافت برنج با قیمتهایی بیشتر و کمتر از 3000 تومان ساعتها منتظر باشند .
درعین حال آمارها نشان می دهد طی سال جاری 2 میلیون و 400 هزار تن برنج در داخل کشور تولید شده وطبق آمار گمرک 655 هزار تن برنج نیز وارد کشور شده است .

این در حالی است که نیاز سالانه کشور به برنج به طور میانگین 2 میلیون و 850 تا 900 هزارتن برآورد شده است.

با این که آمار و ارقام نشان از تامین این محصول به اندازه مورد نیاز دارد ، اما افزایش قیمت این کالای اساسی ناشی از چیست؟

درهمین راستا , عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام این که عدم نظارت کافی مهمترین عامل گرانی برنج در بازار است اظهار داشت: تقریبا یک ماه پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از برنج وارداتی خود را با قیمت کیسه ای 23 هزارو پانصد تومان در اختیار توزیع کنندگان قرار داد تا با 1500 تومان افزایش قیمت ، نهایتا به قیمت کیسه ای 25 هزار تومان به دست مصرف کنندگان برسد، اما متاسفانه این برنج ها به دست مصرف کننده نرسید و در انبارها احتکار شد.

علی ایرانپور، افزود: اقدام سودجویان به احتکار در فضایی که نظارتی برعملکرد آن ها وجود نداشت موجب افزایش چندبرابری قیمت برنج شد به طوری که در روزهای اخیر برنج وارداتی کیسه ای 25 هزار تومان در بازار سیاه به قیمت 50 هزار تومان هم معامله شد.

وی با تاکید بر تاثیر ضعف نظارتی ادارات کل صنعت ، معدن و تجارت در سطح کشور در شرایط بوجود آمده در بازار برنج تصریح کرد:خود وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حدودا 12 درصد قیمت برنج را افزایش داد.

ایرانپور در ادامه با اشاره به این که در صورت ادامه روند فعلی شاهد عرضه رسمی برنج وارداتی به قیمت کیسه ای 50 هزار تومان در بازار خواهیم بود گفت: با توجه به این که به روزهای پایان سال و شب عید نزدیک می شویم اگر مسئولین ترتیب اثری بر نحوه نظارت خود بر بازار نداشته باشند ، یقینا هر اندازه برنج هم وارد کنند پاسخگوی نیاز داخل نخواهد بود .

نماینده مردم اصفهان در مجلس در رابطه با واکنش مجلس نسبت به وضعیت قیمت ها و افزایش یک شبه آن ها گفت: یکشنبه گذشته در مجلس در رابطه با افزایش قیمت برنج به وزیر صنعت ، معدن و تجارت تذکر داده شد و در صورتی که این وضعیت سرو سامان پیدا نکند ، وزیر جهت پاسخگویی به مجلس فراخوانده می شود.

در حال حاضر در پی افزایش قیمت ها، برنج وارداتی از کیلویی 3600 تومان به 4500 تومان و برنج ایرانی به بیش از 6 هزار تومان رسیده است.

همچنین دبیر انجمن برنج در این باره معتقد است : بازرگانان و دلالان عامل افزایش قیمت هستند چراکه کشاورزان پس از برداشت برنج با سود منطقی و بدون اینکه به سود بیشتری توجه کند، محصول خود را در اختیار دلالان و بازرگانان
می گذارند.
وی عدم نظارت سازمان های مسئول در این زمینه را عامل دیگر افزایش قیمت این محصول در بازار دانسته ومی گوید: سوداگری و دلالی در غیاب سازمانی که باید به نحوه توزیع و قیمت برنج نظارت کند، باعث افزایش قیمت برنج شده است.

***برنج وارداتی در راه است
رئیس مجمع واردات از واردات برنج از کشورهای اروگوئه و پاکستان خبرداد و گفت: کمبود برنج نداریم و کاهش عرضه برنج، از سوی دلالان برای اخلال در بازار صورت گرفته است.
محمدحسین برخوردار با تاکید بر اینکه کمبود عرضه برنج، یک قصه تکراری از سوی سوء‌استفاده گران و دلالان برای اخلال در تنظیم بازار و خنثی کردن برنامه‌ریزی‌های تنظیم بازار است، گفت: در واردات قانونی برنج همواره ملاحظاتی وجود دارد از جمله اینکه با توجه به ارزان بودن برنج وارداتی نسبت به برنج‌های تولید داخلی، واردات بیش از نیاز به کشاورزان لطمه می‌زند.
رئیس مجمع واردات افزود: همچنین موضوعی که در واردات برنج باید لحاظ شود آن است که واردات آن نباید با فصل برداشت برنج داخلی تداخل داشته باشد تا کشاورزان داخلی بتوانند محصول خود را با قیمت‌های مناسب به فروش ‌رسانند . به همین جهت دلالان همیشه از این ملاحظه واردکنندگان به نفع منافع خود استفاده می‌کنند.
وی در خصوص موضوع سلامت برنج های وارداتی تصریح کرد: خوشبختانه بر اساس فرایندهایی که در مسیر واردات مواد غذایی تعریف شده است، برنج وارداتی به لحاظ فلزات سنگین همچون سرب، آرسنیک، کادمیوم و همچنین آفلاتوکسین ها و آزمایشات میکروبی در آزمایشگاه تخصصی استاندارد، نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود و در صورت تطبیق با استاندارد ملی ایران امکان واردات آنها میسر است.
برخوردار، ضمن تاکید بر ضرورت نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در تامین برنج های وارداتی اظهار داشت: به جز کشور هندوستان، مذاکراتی با کشورهای اروگوئه و پاکستان صورت گرفته است، تا برنج را با قیمت‌های بسیار مناسب و کیفیت خوب در اختیار ایران بگذارند.
*** برنج به اندازه به اندازه کافی هست

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به التهاب کاذب بازار برنج، گفت: ذخایر برنج کشور به اندازه نیاز مصرفی مردم وجود دارد و نباید فریب موج روانی که از سوی برخی سودجویان به راه افتاده است، بخوریم.

عباس قبادی افزود: شرایط خوبی در زمینه اقلام و مایحتاج مورد نیاز مردم در کشور وجود دارد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی ادامه داد: کل مصرف برنج در ایران سالیانه 2/3 میلیون تن می باشد که حدود 2/2 میلیون تن در داخل کشور تولید می شود و مابقی آن نیز از راه واردات این محصول تامین می شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، افزود: هم اینک برای 5/1 میلیون تن برنج وارداتی ثبت سفارش شده است که 750 هزار تن از آن به کشور حمل و در انبارها موجود می باشد و مابقی نیز در حال ورود به کشور است.

وی، التهاب کاذب بازار در روزهای اخیر را ناشی از ایجاد جو روانی از سوی برخی دلالان و سودجویان دانست و گفت: بزودی مشکل برنج در کشور مرتفع خواهد شد و شرایط نگران کننده ای هم نداریم.

وی، همچنین از وجود ذخایر مناسب در خصوص سایر کالاها از جمله روغن خوراکی، شکر، گوشت سفید و قرمز، جو، ذرت و کنجاله سویا که پیش تر خریداری و ذخیره شده است، خبر داد و گفت: در زمینه اقلام مورد اشاره تا شش ماه آینده هیچ مشکلی در کشور نخواهیم داشت.

قبادی گفت: در حالی که سال گذشته و در چنین روزهایی با مشکل گوشت مرغ مواجه بودیم ولی اکنون ذخایر گوشت سفید و قرمز کشور به افزون بر 110 هزار تن رسیده است و حتی در زمینه گوشت مرغ هم آمادگی صادرات این محصول به کشور عراق را داریم و محدودیتی هم برای صدور این کالا وجود ندارد.

 

 

 

 

***تامین مطمئن و افزایش عرضه در بازار برنج

 

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از تامین مطمئن برنج خبر داد و گفت: 30 هزار تن برنج اروگوئه ای در روزهای اخیر در تهران تخلیه شده است.
قاسمعلی حسنی در مصاحبه اختصاصی باخبرنگار ما گفت : حدود 80 هزار تن برنج هندی در گمرک ها و انبارها وجود دارد و 20 هزار تن هم برنج پاکستانی داریم.
حسنی اظهار داشت : انبارها و گمرکات و بنادر کشور مملو از برنج است و به زودی در تهران و شهرستان ها توزیع می شود.
وی تصریح کرد : برای تامین نیاز بازار هیچ مشکلی نداریم نیست و روز بروز هم عرضه بیشتر خواهد شد.
حسنی گفت : در بندر بوشهر ترافیک تخلیه و بارگیری برنج داریم و کشتی ها در نوبت تخلیه است.
وی افزود : واردات برنج به حدی است که همه نیازها را تامین می کند و هر کسی به هر میزان تقاضا کند ، تامین می شود.

 

 

 

 


 

پخش زنده