پیشنهاد سردبیر

«شه سوار» دومین فیلم کمدی اجتماعی حسین نمازی بعد از فیلم «شادروان» است. این فیلم برای اولین بار در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و ناهید استواری برای بازی در آن نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

بازیگر فیلم «شه‌سوار»: مخاطبان فکر کردند واقعاً ناشنوا هستم

به گزارش قدس آنلاین، «شه‌سوار» داستان برپایی یک عروسی است که به دلیل فوت‌های پشت سرهم در فامیل بارها به تعویق افتاده است. این بار نیز در آستانه برگزاری عروسی ملیحه (ناهید استواری) و قهرمان(ایمان برات‌پور)، عموی خانواده که بزرگ خاندان است، از روی خر سقوط کرده و فوت می‌کند. جوان های خانواده تصمیم می‌گیرند مرگ او را مخفی کنند تا عروسی به هم نخورد، اما همین تلاش برای پنهان‌کاری با حضور بازیگران آشنای کمدی، فضای بامزه را خلق می کند.  

مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، گیتی قاسمی، ناهید استواری، سعید عطایان، ایمان برات‌پور، حافظ نبی زاده، مهرناز افلاکیان و ... بازیگران فیلم شه سوار هستند. این فیلم محصول بنیاد سینمایی فارابی است که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده و اکران خود در سینماهای ایران را از چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ و همزمان با روز ملی سینما آغاز کرده است.

«نمکی» یک نقش چالش‌آفرین بود

ناهید استواری، بازیگر فیلم «شه سوار» که با ایفای نقش یک ناشنوا در این فیلم درخشیده و درباره ویژگی‌های خاص این کاراکتر در گفت‌وگو با قدس گفت: همیشه یکی از ملاک هایم برای انتخاب نقش این است که سخت باشد و نقش نمکی برای من چالش آفرین بود. در واقع به دنبال نقشی هستم که بتوانم روی آن شخصیت پردازی انجام دهم. این کاراکتر بسیار سخت بود و تمام تلاشم را کردم این موقعیت را در بیارم.

وی افزود: من سال های زیادی است که تئاتر و فیلم کوتاه کار می‌کنم، شخصیت های زیادی را بازی کردم اما نمکی ویژگی های خاص خود را داشت و تجربه زیادی به من افزود. این کاراکتر نزدیکی با کاراکترهای قبلی ام نداشت و مرا ترغیب به ایفای نقش کرد. نمکی یک شخصیت آرام و معصوم است که برای من بسیار دوست داشتنی و خاطره انگیز شد.

تجربه صحبت به زبان اشاره را داشتم

بازیگر نقش «نمکی» که نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز شده درباره چالش های این نقش و نحوه یادگیری زبان اشاره بیان کرد: زبان اشاره، زبانی سخت و در واقع زبان بدن است. این زبان سرشار از جزییات است. من یک دوست صمیمی ناشنوا دارم. سالها پیش برای برقراری ارتباط با او سعی کردم این زبان را جسته گریخته یاد بگیرم. برای نقش نمکی از تجربه و زیست گذشته‌ام استفاده کردم. البته اکثر موارد زبان اشاره را فراموش کرده بودم و برای این کاراکتر دوباره به مستندها، افراد ناشنوا و ... مراجعه کردم و توانستم این ویژگی را در نقش بگنجانم.

استواری با اشاره بر اینکه سعی کرده تمام جزییات و آواهای افراد ناشنوا را در این نقش ایجاد کند، عنوان کرد: جذابیت ماجرا اینجا بود که بسیاری از مخاطبان بعد از دیدن فیلم فکر کردند من ناشنوا هستم. وقتی می گفتم من ناشنوا نیستم، تعجب می کردند و باورشان نمی شد. خیلی ها از اطرافیان و دوستانم می پرسیدند که او ناشنوا است یا خیر؟! این موضوع برای من خوشایند است چون نشان می دهند مردم «نمکی» را باور کرده‌اند و من کارم را درست انجام دادم.

 با «شه‌سوار» به سینما معرفی شدم

او درباره همکاری با حسین نمازی در اولین تجربه سینمایی اش گفت: من نزدیک به دوازده سال است که بازیگر تئاتر هستم، اما تجربه بازی در فیلم سینمایی را نداشتم و فرصتی بود که آقای نمازی به من دادند. هدایت حسین نمازی برایم خوشایند بود و از همکاری با او بسیار راضی بودم. ایشان نویسنده و کارگردان کار بود و طبعا شخصیت نمکی را بیشتر حس و درک می کرد. او به عنوان کارگردان بسیار انعطاف پذیر بود، بنابراین خیلی راحت با هم درباره کاراکتر صحبت می کردیم. ایشان دست مرا در پروبال دادن به شخصیت باز گذاشت و من برخی ویژگی ها را به نمکی اضافه کردم. همه این موارد و همفکری ها با هم جمع شد و نمکی شه سوار متولد شد.

این بازیگر تئاتر معتقد است بعد از ایفای نقش در فیلم «شه‌سوار» دیده شده است و ادامه می دهد: زمانی که نامزد دریافت نقش مکمل بازیگر زن در جشنواره فیلم فجر شدم، بسیار خوشحال شدم که زحماتم برای نقش دیده شده؛ در واقع مردم و داوران جزییات و سختی های این نقش را دیده بودند و متوجه شدند. اما خوشحالی من زمانی کامل می شد که گروه من دیده شود. توقع من این بود فیلم «شه‌سوار» در بخش های دیگر جشنواره نامزد شود که این اتفاق نیفتاد.

به هرحال همین که نقش نمکی هم دیده شد جای خرسندی برای تمام تیم ما شد.

سادگی ویژگی اصلی «شه‌سوار» است

ناهید استواری با تاکید بر اینکه «شه سوار» به دل مخاطب نشسته است، می گوید: مردم شخصیت های این فیلم را باور کرده و حالا همزاد پنداری می کنند. مخاطبین بعد از تماشای فیلم راضی از سالن بیرون می آیند. نمکی هم به گفته مخاطبان یک شخصیت دوست داشتنی بوده و استقبال آنها از کاراکتری که بازی کردم برای من به شدت جذاب است.

بازیگر جوان سینما ویژگی اصلی شه سوار را به تصویر کشیدن سادگی و زندگی واقعی دانست و گفت: در «شه سوار» چیزی جز واقعیت و اتفاقات روزمره همه آدم ها نمی بینیم. ممکن است روایت شه سوار برای هر ادم و هر قشری رخ دهد. این نزدیکی که مخاطب با کاراکترهای فیلم های اقای نمازی حس میکند مهم ترین دلیل دلچسب بودن فیلم هایشان است. شه سوار مخاطب را به مرز همزاد پنداری می برد.

وی افزود: تیم «شه سوار» بسیار همدل و همراه بود. کارکردن کنار هرکدام از دوستان برای من لذت بخش بود. در واقع همه شه سوار را کار خودشان می دانستند این ذهنیت در پروژه بسیار مهم است.

بازیگری تئاتر مرا به بلوغ رساند

استواری در پاسخ به این سوال که تجربه بازیگری تئاتر چقدر در پرداخت شخصیت «نمکی» موثر بوده بیان کرد: خودم را مدیون تئاتر می دانم، همیشه منتظر بودم اتفاق درست و به موقعی در بازیگری برایم بیافتد، می خواستم زمانی که به قدرت پرورش نقش می رسم کار سینمایی انجام دهم و مستلزم این امر سالها تلاش در تئاتر بود.  سابقه تئاتری من را رشد داد. موقعیت و شرایط این نقش به نحوی بود که به نظرم تجربه بازیگری در تئاتر مرا در آن موفق کرد و در این نقش به بلوغ رساند. بعد از تجربه سینما باز هم تئاتر کار می‌کنم و حالا دوست دارم هردو را باهم پیش ببرم. هیچ‌وقت از تئاتر فاصله نخواهم گرفت.

این بازیگر باسابقه تئاتر در پایان درباره چالش ها و موانع تئاتر شهرستان گفت: تئاتر شهرستان از نظر فنی و اجرایی بسیار پیشرفته و خوب است. به نظرم تنها علتی که موجب دیده نشدن آن‌ها می شود این است که موقعیت اجرای لازم شکل نمی گیرد. به طور مثال نیاز به یک سهمیه خاص برای تئاترهای شهرستان داریم که بدانند می توانند در تهران هم اجرا داشته باشند. معمولا سالن نمایش های تهرانی بسیار متفاوت است. در شهرستان سالن های خوب وجود ندارد یا اگر هم هست موجب دیده شدن کار نمی شود. ظرفیت اجرای تئاتر خوب شهرستان باید در سالن های مطرح تهران هم باشد. گاها نمایش هایی که در تهران اجرا می شود از سطح بسیار پایین تری نسبت به تئاتر های شهرستان برخوردار است. . چرا سهمیه ای برای اجرای بچه های شهرستان در تهران نیست؟! باید قبول کنیم جدیت و توجهی که برای اجرا و پرداخت تئاترهای تهران هست در تئاتر شهرستان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.