پیشنهاد سردبیر

دانشمندان ایرانی با تولید تراشه‌ای پیشرفته برای جداسازی اسپرم، تحولی در درمان ناباروری مردان ایجاد کردند. این تراشه تا ۵۰ درصد در درمان ناباروری مؤثر بوده است.

انقلابی در درمان ناباروری مردان توسط دانشمندان ایرانی

ناباروری مردان یکی از چالش‌های مهم در حوزه سلامت است که عوامل مختلفی مانند آسیب به DNA اسپرم، کاهش کیفیت و تحرک اسپرم‌ها می‌تواند آن را تشدید کند. روش‌های سنتی جداسازی اسپرم مانند سانتریفیوژ و گرادیانت نه تنها بازدهی مطلوبی ندارند، بلکه احتمال آسیب به اسپرم‌ها را افزایش می‌دهند و سبب بروز مشکلات بیشتر در فرایند لقاح می‌شوند. این چالش‌ها، نیاز به فناوری‌های نوین و کارآمدتر در درمان ناباروری مردان را دوچندان کرده است.

مجید حسینی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان راون سازه، گفت: "تراشه جداسازی اسپرم یکی از محصولات تولیدی این شرکت است که برای درمان ناباروری مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تراشه با استفاده از تابش گاما استریل شده و آزمون‌های مختلفی مانند اندوتوکسین (LAL)، استریلیتی، جنین موش (MEA) و HSSA را با موفقیت پشت سر گذاشته است. "

وی با اشاره به مشکلات روش‌های قبلی جداسازی اسپرم افزود: "در گذشته از روش‌هایی مانند سانتریفیوژ و گرادیانت برای جداسازی اسپرم استفاده می‌شد که این روش‌ها خطر آسیب به DNA اسپرم‌ها را به همراه داشت و در نتیجه ممکن بود به نازایی بیشتر منجر شود. از این رو، ما در شرکت تلاش کردیم تا با استفاده از روشی جایگزین و طراحی محصولی جدید، این مشکلات را برطرف کنیم. "

حسینی در ادامه توضیح داد: "تراشه تولید شده توسط ما، اسپرم‌های سالم را از لحاظ حرکت، سرعت و کیفیت جداسازی می‌کند و این اسپرم‌ها در داخل یک فیلتر جمع‌آوری می‌شوند. سپس جنین‌شناسان می‌توانند اسپرم‌های سالم را برای لقاح با تخمک مورد استفاده قرار دهند. "

مدیرعامل راون سازه تاکید کرد: "این تراشه تا ۵۰ درصد در درمان ناباروری مؤثر بوده و تاکنون در ۱۵ مرکز درمان ناباروری در کشور از آن استفاده شده است. عملکرد تراشه بر اساس فناوری ریزفلوئیدیک یا حرکت ریزسیالات است که سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین اسپرم‌ها را به سمت بالا شناور کرده و در محفظه‌ای جمع‌آوری می‌کند. سپس جنین‌شناس می‌تواند این اسپرم‌های سالم را در روش‌هایی مانند IVF و IUI یا سایر روش‌های لقاح خارج رحمی به تخمک اضافه کند. "

وی همچنین با اشاره به مزیت‌های اقتصادی این محصول بیان کرد: "این ابزار پزشکی تاکنون وارداتی بوده است، اما ما توانستیم به دانش ساخت آن دست پیدا کنیم. قیمت تمام‌شده محصول ما حدود یک هجدهم نمونه‌های خارجی است. "

حسینی گفت: "مجوز استفاده گسترده از این روش صادر شده و محصول ما به درختواره تجهیزات پزشکی کشور اضافه شده است. در حال حاضر، سالانه ۱۰۰ هزار تراشه تولید می‌کنیم و در صورت تقاضا، ظرفیت تولید سالانه یک میلیون قطعه نیز در این شرکت وجود دارد. "

منبع: خبرگزاری برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.