آخرین تحولات لبنان

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) گفت: مشترکان پرمصرف که بیشتر از ۲.۵ برابر الگو مصرف دارند، هزینه تامین برق پنج برابری در تعرفه برق آنها لحاظ می‌شود.

هزینه ۵ برابری تامین برق برای مشترکان پُرمصرف لحاظ می‌شود

«مصطفی رجبی مشهدی» در گفت‌وگویی درباره الگوی مصرف برق خاطرنشان‌کرد: الگوی مصرف برق ماهانه تابستانی در مناطق غیرگرمسیری ۳۰۰ کیلووات‌ساعت است که با شروع فصل پاییز به ۲۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه کاهش می‌یابد.

وی افزود: مطابق ماده ۶ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مصوبه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، مصارف مازاد بر الگو در تعرفه مشترکان خانگی بر اساس روش پلکانی- افزایشی تعیین می‌شود.

مدیرعامل توانیر ادامه‌داد: ساختار تعرفه‌گذاری به‌گونه‌ای طراحی شده که بیشترین یارانه را مشمول مشترکانی می‌کند که در محدوده الگوی مصرف قرار گرفته‌اند و قبض‌های برق ارزان‌تری دریافت می‌کنند.

رجبی مشهدی گفت: بر اساس همین قانون، مشترکان خانگی به دو دسته مشترکانی که در محدوده الگوی مصرف و کمتر از آن برق مصرف می‌کنند و مشترکان پرمصرف که بالاتر از الگو برق مصرف می‌کنند، تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف در ماه‌های گرم و ماه‌های غیرگرم متفاوت است، ادامه‌داد: در مناطق عادی و غیر گرمسیر که بیشترین تعداد مشترکان را در خود جای‌داده است مانند تهران و کلان‌شهرهایی نظیر مشهد، اصفهان، تبریز، الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه است که این میزان با شروع فصل پاییز و در ماه‌های غیرگرم برای این مناطق به زیر ۲۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه می‌رسد.

مشترکان مراقب مصرف برق باشند

مدیرعامل توانیر خاطرنشان‌کرد: از این‌ پس مشترکان باید مراقب مصرف برق خود بوده و توجه داشته باشند باتوجه‌به این که الگوی مصرف از ۳۰۰ کیلووات‌ساعت به زیر ۲۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه رسیده است، درصورتی‌که مصرف خود را کنترل نکنند مشمول تعرفه‌های بالاتر که پلکانی- افزایشی و نزدیک هزینه‌های تامین برق است خواهند شد.

رجبی مشهدی درباره چگونگی پلکانی شدن تعرفه برق مشترکان پرمصرف، افزود: قانون ضرایبی از نرخ تامین برق را برای پله‌های مختلف مصرف در نظر گرفته است؛ به این صورت که برای مشترکان پرمصرف تا میزان الگوی مصرف نیم برابر هزینه تامین تا ۱.۵ برابر الگو، ۱.۵ برابر هزینه تامین تا ۲.۵ برابر الگوی مصرف و بیشتر از ۲.۵ برابر الگوی مصرف پنج برابر هزینه تامین برق در تعرفه برق مشترکان پرمصرف لحاظ می‌شود و دریافت آن الزام قانونی است.

نرخ تامین برق ۷۵۴ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت است

وی، پارامترهای تعیین نرخ تامین برق که تعرفه‌ها بر اساس آن طراحی می‌شود را شامل نرخ قراردادهای تبدیل انرژی نیروگاه‌های حرارتی مقیاس بزرگ و مقیاس کوچک در سه سال گذشته، هزینه ترانزیت برق و هزینه سوخت نیروگاهی اعلام کرد که سالیانه تعیین می‌شود و گفت: در سال جاری و سال گذشته هزینه سوخت نیروگاهی بر اساس مقررات مربوط و جداگانه محاسبه می‌شود.

مدیرعامل توانیر، نرخ تأمین برق را برای امسال ۷۵۴ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت اعلام کرد و گفت: این نرخ بر اساس نرخ قرارداد تبدیل انرژی و ترانزیت برق به‌دست‌آمده است.

رجبی مشهدی درباره نرخ تامین برق مشترکان صنعتی، ادامه داد: طبق ماده ۳ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، متوسط بهای برق این مشترکان براساس متوسط نرخ قراردادهای تبدیل انرژی محاسبه می‌شود که این نرخ در سال جاری براساس قراردادهای تبدیل انرژی سال گذشته ۷۲۴ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه شده که مبنای محاسبه تعرفه مشترکان صنعتی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.