آخرین تحولات لبنان

نماینده ملایر در مجلس: حذف امکان اخذ حق بیمه قرارداد از کلیه شرکت‌های دانش‌بنیان که مصوبه قانون برنامه هفتم توسعه است، می­ تواند به عنوان یک عامل حمایتی در راستای تقویت تولید و حذف تحمیل هزینه‌های مضاعف به شرکت‌های دانش‌بنیان عمل خواهد کرد.

حذف «اخذ حق بیمه قرارداد» شرکت‌های دانش‌بنیان گامی در راستای حمایت از تولید در قانون برنامه هفتم

در دنیای امروز که علم و دانش جایگاه ویژه ­ای در اقتصاد کشورها پیدا کرده­ است، توسعه شرکت­ های دانش ­بنیان و استفاده از دستاوردهای آن­ها اهمیت بالایی دارد. در همین راستا، بارها مقام معظم رهبری بر لزوم تقویت دانش ­بنیان­ها و توسعه اقتصاد دانش ­بنیان در کشور تأکید کرده ­اند.

در چارچوب برنامه هفتم توسعه شاهد مصوبات راهبردی بخش علم و فناوری هستیم که باید نقشه راه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ­بنیان ریاست­ جمهوری در دولت چهاردهم باشد.

به زعم بسیاری، تنها راه برای جبران عقب­ ماندگی­ های کشور در حوزه ­های علمی و فناوری، توسعه دانش ­بنیان­ها و استفاده از ظرفیت ­های آن­هاست. از آنجائی که شرکت­های دانش ­بنیان عمدتاً نوپا هستند، نیاز به حمایت­های ویژه ­ای دارند، تا بتوانند پا بگیرند و به کمک اقتصاد کشور بیایند. در همین ارتباط، در چارچوب برنامه هفتم توسعه مصوباتی در راستای حمایت از دانش بنیان­ها داریم.

به زعم کارشناسان، در صورتی که مصوبات راهبردی برنامه هفتم توسعه در بخش علم و فناوری به درستی اجرا نشود، نمی­ توانیم امیدی به دانش­ بنیان شدن اقتصاد کشور و دسترسی به اهداف کلی نظام در این حوزه داشته باشیم.

در ادامه نظرات احمد آریایی ­نژاد، نماینده ملایر در مجلس را در خصوص لزوم اجرای مصوبات راهبردی برنامه هفتم توسعه در حوزه علم و فناوری می ­خوانید.

برنامه هفتم توسعه نقشه‌راه بخش اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان باشد

آریایی­ نژاد در ارتباط با لزوم این که قانون برنامه هفتم توسعه و محورهای عملیاتی آن نقشه‌راه بخش اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان باشد، تصریح کرد: اصطلاحی مبنی بر به روز بودن وجود دارد. این بدان معناست که از آخرین فناوری­ها و دستاوردهای علمی بهره ببریم و از قافله علم دنیا عقب نیفتیم. در واقع، شرکت ­های فناور و دانش ­بنیان این کار را برای ما انجام می­دهند و ما را به علوم روز مجهز می­ کنند. اهمیت این مسئله بر کسی پوشیده نیست و همگان می­دانیم که توجه به دانش­ بنیان شدن اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: حرکت بر مدار علم و دانش مبتنی بر خلاقیت و ابتکار می­تواند ما را به نتایج موردنظر برساند. از این طریق می­توانیم راه­ های میان­بر را پیدا کنیم و به جبران عقب­ ماندگی­ها بپردازیم. استفاده از دانش ­بنیان­ها در عرصه ­های مختلف کارآیی­ اش را نشان داده است. در حوزه اقتصاد نیز باید به سمت بهره بردن از دستاوردهای دانش ­بنیانی برویم و دستیابی به اکوسیستم اقتصاد دانش ­بنیان را مدنظر داشته باشیم. هیچ راه گریزی وجود ندارد و باید این مسیر را طی کنیم.

نماینده ملایر در مجلس خاطرنشان کرد: نیاز است از پتانسیل دانش ­بنیان­ها در بخش تولید بهره ببریم. متأسفانه تولید در کشور ما ضعیف است و کسب درآمدهای بدون زحمت رونق دارد. تا جائیکه می­توانیم باید به سمت کاهش این نوع درآمدها و افزایش تولید گام برداریم. رونق گرفتن درآمدهای بدون زحمت مشکلات اساسی برای اقتصاد کشور به وجود می­ آورد. از جمله این مسائل می ­توان به بالا رفتن سطح تورم در کشور اشاره کرد.

حذف امکان اخذ حق بیمه قرارداد یک عامل حمایتی در راستای تقویت تولید

آریایی ­نژاد گفت: حذف امکان اخذ حق بیمه قرارداد از کلیه شرکت‌های دانش‌بنیان که مصوبه قانون برنامه هفتم توسعه است، می­ تواند به عنوان یک عامل حمایتی در راستای تقویت تولید و حذف تحمیل هزینه‌های مضاعف به شرکت‌های دانش‌بنیان عمل خواهد کرد و موجب حذف بروکراسی اداری برای شرکت‌های دانش‌بنیان می­شود که از اهمیت اساسی برخوردار است.

وی ادامه داد: ما به لحاظ قانون در کشورمان مشکلی نداریم، قوانین خوب به کرات به تصویب رسیده ­اند. اما مسئله مهم این است که این بندهای قانونی و مفید به اجرا درآیند و در عمل به تقویت تولید و حمایت از دانش ­بنیان­ها کمک کنند. به طور مثال، علاوه بر بندی که در بالا به آن اشاره شد، سازمان تامین اجتماعی بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه مکلف شده است که تنها با بررسی لیست اعلامی شرکت‌های دانش‌بنیان از آنان حق بیمه دریافت کند و هیچ کدام از قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان امکان اعمال ضریب حق بیمه قرارداد نخواهد داشت. اجرای این بند نیز می ­تواند کمک ­کننده باشد و به حمایت از دانش ­بنیان­ها بپردازد. اجرای این قوانین باید با جدیت در دستور کار باشد و نگذاریم این بندهای قانونی در حد حرف و نوشته باقی بمانند.

نظر این نماینده مجلس را در خصوص ارائه مشوق توسعه فناوری در صنعت یعنی تقویت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و همچنین ایجاد فضای همکاری مثبت بین دانش‌بنیان‌ها و صنعت ذیل کارگروه تولید بار اول معاونت علمی جویا شدیم و وی در پاسخ گفت: تمامی این بندها می­ توانند کمک­ کننده باشند و به تقویت دانش­بنیان­ها کمک کنند. در مفید بودن این بندهای قانونی که در قانون برنامه هفتم توسعه آمده است، شکی نیست. این قوانین باید به اجرا درآیند تا در عمل از مزیت­های آن­ها بهره­ مند شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.