آخرین تحولات لبنان

یک نماینده مجلس: باید اصل سرمایه و کف سود سرمایه‌گذار تضمین شود تا جذب سرمایه در روش سهام عام پروژه اتفاق بیفتد. این راهکار راهبردی در زمینه تامین مالی توسعه پروژه­های صنعت نفت و گاز بسیار اهمیت دارد و زمینه ساز توسعه بدون تکیه به بودجه دولتی می شود.

تامین مالی توسعه پروژه‌های صنعت نفت و گاز با تضمین اصل سرمایه و کف سود سرمایه‌گذاران

روش سهام عام پروژه به عنوان راهکاری برای جذب سرمایه­ های مردمی در نظر گرفته شده است. این روش در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و کارآیی­اش ثابت شده است. در این سازوکار، دولت باید به اعطای مشوق­های جذاب بپردازد تا پیمانکاران انگیزه­ای برای ورود به این حوزه داشته باشند.

به زعم کارشناسان، دولت باید از قالب کارفرما خارج شود و وظایف نظارتی و تسهیل­گری برعهده بگیرد. دولت با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، باید به اعطای مشوق­های جذاب برای پروژه­ها بپردازد و زمینه عملیاتی­ سازی آن­ها را فراهم کند.

بسیاری بر این عقیده ­اند، از آنجائیکه در حال حاضر، سوداگری در کشور سودآوری بالایی دارد، باید مشوق­ها به گونه ­ای باشد که از جذابیت حوزه ­های مخرب بکاهد. به نحوی که سرمایه­ گذاران ترجیح دهند سرمایه خود را در طرح­های سهام عام پروژه به کار بیندازند.

از طرف دیگر، لازم است پیمانکاران پروژه ­ها به تضمین کف سود و اصل سرمایه بپردازند. به زعم کارشناسان، اگر این تضمین صورت نگیرد، سرمایه ­گذاران هیچ رغبتی برای سرمایه­ گذاری نخواهند داشت. باید حاشیه سود مناسبی برای سرمایه­گذاران در نظر بگیریم تا سرمایه­ گذاران انگیزه­ای برای آوردن سرمایه­ هایشان داشته باشند.

شاید بتوان گفت مهم­ترین بخش اجرای پروژه ­ها، تأمین مالی آن­هاست. پروژه ­های کلان نیازمند سرمایه­ گذاری زیادی هستند. دولت نمی­ تواند از عهده این مبالغ برآید. به همین دلیل، نیاز است در زمینه جذب سرمایه­ های مردمی سیاست­گذاری داشته باشیم. هر چقدر سیاست­گذاری ­های جدی­تری در این زمینه داشته باشیم، جذب سرمایه با سهولت بیشتری صورت می­گیرد و زمینه برای اجرای پروژه­ ها فراهم می­ شود.

نظرات فریدون عباسی، نماینده کازرون و کوه­چنار را در ادامه در خصوص لزوم جذب سرمایه ­های مردمی برای انجام ابرپروژه ­های کشور در حوزه ­های مختلف می­خوانید.

عباسی در ارتباط با لزوم جذب سرمایه برای انجام پروژه ­های کلان کشور تصریح کرد: این یک واقعیت است که سرمایه جایی می­رود که سودی وجود داشته باشد و صاحبان سرمایه منتفع شوند. هر جایی که سود وجود داشته باشد و این سوددهی تضمین شود، سرمایه به همان سمت سوق پیدا می­کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که سود سپرده از سوی بانک­های کشور 23 و در برخی موارد حتی 30 درصد است، بحث ­های دلالی مانند ثبت ­نام خودرو و... رونق دارد، نمی­توانیم به جذب سرمایه به حوزه ­های مولد امیدوار باشیم. نیاز است یک اصلاح همه جانبه در مسائل کلان اقتصادی کشور داشته باشیم و به جذاب­سازی پروژه­های مولد بپردازیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه سیستم اداری و دولتی کشور در مورد لزوم جذب سرمایه توجیه نیستند. به نظر می­رسد، هنوز مدیران دولتی ما نمی­دانند که باید فرش قرمز جلوی سرمایه­گذاران پهن کنند و تمامی شرایط را برای جذب سرمایه مهیا کنند.

عباسی گفت: متأسفانه در شرایط فعلی، سرمایه­ها از حوزه­های مولد و کشاورزی خارج شده و به حوزه­های واسطه­ای، دلالی و مخرب سوق یافته است. دولت باید سیاست­گذاری­های دقیقی در راستای جذب سرمایه­ها داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش­های مولد تا حدی سختی دارند و سازوکارهای پیچیده­ای وجود دارد که انگیزه سرمایه­گذاران را از بین می­برد. افراد برای این که در پروژه­های کلان و مولد کشور سرمایه­گذاری کنند، با مشکلات عدیده­ای روبرو هستند. سیستم اداری کشور به جای این که تسهیل­گر باشد، بیشتر جلوی پای سرمایه­ گذاران سنگ ­اندازی می­کند.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت باید به رفع موانع بپردازد و به تسهیل امور برای جذب سرمایه­ ها مبادرت کند. در این زمینه، اعطای مشوق­های جذاب مالیاتی، خوراک و... می­ تواند کارساز باشد. باید تا جائیکه امکان دارد، بستر را برای اجرای ابرپروژه ­ها در کشور به وجود بیاوریم و برایشان جذابیت ایجاد کنیم.

عباسی در خصوص ضرورت تضمین اصل سرمایه و کف سود توسط پیمانکار پروژه در روش سهام عام پروژه نیز خاطرنشان کرد: تضمین اصل و کف سود سرمایه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و انگیزه­ای برای جذب سرمایه ­ها ایجاد می­کند. در شرایطی که دولت به تسهیل امور می ­پردازد و روندها را بهبود می­بخشد، پیمانکاران نیز باید اصل سرمایه و کف سود را برای جذب سرمایه­ های مردمی تضمین کنند.

وی ادامه داد: این که جذب سرمایه برای پروژه ­های کلان کشور باید اتفاق بیفتد، بر کسی پوشیده نیست. اما نکته مهم این است که در بدنه دولت عزم جدی برای جذب سرمایه­ ها و انجام کلان پروژه­ ها ایجاد شود. به ویژه در شرایطی که در تحریم هستیم و به منابع مالی زیادی دسترسی نداریم، استفاده از سرمایه­ های بخش خصوصی می ­تواند بسیار کارساز باشد.

عباسی گفت: جذب سرمایه با شعار و حرف امکانپذیر نیست. باید در عمل به تغییر رویه­ ها بپردازیم و اراده حاکمیتی برای این امر ایجاد شود. دولت باید با استفاده از ابزار مشوق، پروژه ­ها را از جذابیت برخوردار کند. باید اصل سرمایه و کف سود سرمایه‌گذار تضمین شود تا جذب سرمایه در روش سهام عام پروژه اتفاق بیفتد. این راهکار راهبردی در زمینه تامین مالی توسعه پروژه¬های صنعت نفت و گاز بسیار اهمیت دارد و زمینه ساز توسعه بدون تکیه به بودجه دولتی و با سرمایه خرد مردمی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.