آخرین تحولات لبنان

یک نماینده مجلس: تکمیل سامانه املاک در کاهش سوداگری در حوزه مسکن و به تعادل رساندن قیمت‌ها بسیار موثر است و دستگاه‌های غیرهمکار با سامانه املاک نظیر ثبت احوال باید جهت تکمیل این سامانه ملی با وزارت راه و شهرسازی همکاری لازم را داشته باشند.

تکمیل سامانه املاک و اسکان ابزاری برای پایان دادن به سوداگری در حوزه مسکن

دولت­ها به انحای مختلف تلاش می­ کنند بر مشکلات حوزه ­های مختلف غلبه کنند و برای مسائل متفاوت راهکارهایی در پیش بگیرند. سامانه ­ها در دنیای معاصر به کمک آمده ­اند تا زمینه را برای حل و فصل مشکلات و سیاست­گذاری ­های صحیح فراهم کنند.

سامانه املاک و اسکان با هدف سامان دادن به امور در حوزه مسکن مورد توجه قرار گرفته است. مصوبه­ ای در مجلس در خصوص ایجاد این سامانه داریم. بر اساس قانون، تمامی شهروندان موظف هستند اطلاعات مربوط به سکونت و مالکیت خود را در این سامانه ثبت کنند. در غیر این صورت، مالک ملک مورد نظر شناخته نمی­ شوند.

موانعی بر سر راه تکمیل سامانه املاک و اسکان وجود دارد. اولین مسئله این است که نوعی بی اعتمادی در میان مردم نسبت به در اختیار گذاشتن اطلاعات­شان وجود دارد. به زعم کارشناسان، باید در این راستا به انجام اقدامات فرهنگی و رسانه ­ای مبادرت کنیم.

این که مردم در جریان مزیت ­های سامانه املاک و اسکان قرار بگیرند و بدانند که در نهایت سیاست­ گذاری ­های صحیح در حوزه مسکن به نفع خودشان است، اهمیت بالایی دارد.

مسکن به ابزاری برای سودجویی تبدیل  و از آن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای استفاده می‌شود

نظرات جمشید قائم مقام، نماینده رامیان و آزادشهر در مجلس را در خصوص لزوم تکمیل سامانه املاک و اسکان و استفاده از اطلاعات این سامانه در راستای شناسایی خانه ­های خالی، مقابله با احتکار و سوداگری در حوزه مسکن و به تعادل رساندن قیمت­ها در ادامه می­خوانید.

قائم مقام با اشاره به این موضوع که در شرایط فعلی مسکن به ابزاری برای سودجویی برخی تبدیل شده است و از آن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و سودزا استفاده می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه در شرایطی که اقشار ضعیف و متوسط جامعه برای دستیابی به مسکن مناسب با مشکل مواجه هستند، برخی از بازار مسکن سود می‌برند و مشغول واسطه‌گری و معامله‌های مکرر با قصد کسب سود هستند.

وی ادامه داد: سیاستگذاری‌ها باید به سمتی برود که مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به کالایی مصرفی تبدیل شود. تکمیل سامانه املاک و اسکان و استفاده از اطلاعاتی که این سامانه به دست می‌دهد، در کاهش سوداگری در حوزه مسکن و به تعادل رساندن قیمت‌ها بسیار موثر است. در همین رابطه نیز دستگاه‌های غیرهمکار با سامانه املاک و اسکان نظیر سازمان ثبت احوال باید هر چه سریع تر جهت تکمیل این سامانه ملی با وزارت راه و شهرسازی همکاری لازم را داشته باشند.

 30 درصد مشکلات در حوزه مسکن بر اثر وجود خانه‌های خالی و احتکار مسکن رخ داده است

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قوانین خوبی در حوزه مسکن مصوب شده است که متأسفانه تا الان اجرایی نشده و از مزیت‌هایش بهره نبرده‌ایم. به طور مثال، طرح مالیات بر خانه‌های مازاد را داریم که هنوز عملیاتی نشده است. باید نظارت قوی‌تری بر اجرای مصوبات داشته باشیم. به نحوی که افراد نتوانند از اجرای قوانین شانه خالی کنند.

قائم مقام گفت: تبدیل مسکن به یک کالای مصرفی و خارج کردن آن از سوداگری از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با جدیت در دستور کار باشد. تکمیل سامانه املاک و اسکان می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

وی ادامه داد: حداقل 30 درصد از مشکلاتی که در حوزه مسکن داریم، بر اثر وجود خانه‌های خالی و احتکار مسکن رخ داده است. کسانی که به عنوان سرمایه‌گذاری به حوزه مسکن نگاه می‌کنند و به سوداگری در این بخش می‌پردازند، مسئول بخش زیادی از مشکلات این حوزه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.