شواهد نشان می دهد که در حوزه بنزین با مشکلات جدی روبرو هستیم. به طور مثال، در لایحه بودجه 60 همت برای واردات بنزین و 65 همت نیز در بخش تهاتر نفت با بنزین در نظر گرفته شده است. این هزینه ها به ضرر مردم و به ویژه اقشار ضعیف جامعه است.
در شرایط فعلی، بنزین به خودرو تعلق می گیرد و کسانی که فاقد خودرو هستند از یارانه بنزین بی بهرهاند. این در حالی است که از مشکلات این حوزه بیشتر از دیگران متضرر می شوند.
مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داده است که طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر با هدف ایجاد عدالت بیشتر در توزیع یارانه بنزین و مقابله با مشکلاتی همچون قاچاق و مصرف بی رویه در دستور کار قرار بگیرد.
به گفته نمایندگان مجلس، امسال در لایحه بودجه 1404 در حوزه بنزین با دولت همکاری به عمل آمد. به نحوی که مبلغی برای واردات بنزین در نظر گرفته شد. اما قرار نیست این روند ادامه پیدا کند.
ادامه وضعیت فعلی به ضرر کشور است و منافع ملی را تهدید میکند. باید دولت به فکر راهکار اساسی برای حل مشکلات حوزه بنزین باشد و ناترازی فعلی را رفع کند. بسیاری از کارشناسان، بر این عقیده هستند که اختصاص سهمیه بنزین به کدملی و نفر میتواند مشکلات را تا حد زیادی رفع کند.
در ادامه نظرات مصطفی پوردهقان، نماینده یزد در مجلس را در ارتباط با لزوم چارهاندیشی دولت برای موضوع بنزین می خوانید. پوردهقان در خصوص این موضوع که به زعم بسیاری از کارشناسان دولت در شرایط فعلی به منظور مقابله با ناترازی باید به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برود، تصریح کرد: در حال حاضر، نه تنها در حوزه بنزین بلکه در بسیاری از بخشها به جایی رسیدهایم که باید به سمت اتخاذ تصمیمات بزرگ برویم و طرحهایی را به اجرا بگذاریم.
وی ادامه داد: ما همچنان از اصلاح قیمت بنزین هراس داریم. به محض این که در مورد این موضوع حرف میزنیم، مردم ترسانده میشوند. به همین دلیل و به خاطر بیم از هزینههای سیاسی دولت و مجلس عقبنشینی میکنند.
این نماینده مجلس گفت: در حوزه بنزین با مشکلاتی روبرو هستیم. دولت باید به فکر چارهاندیشی باشد. بنزین با رقم پایینی در اختیار مصرفکننده نهایی قرار میگیرد و شاهد مصرف بی رویه و قاچاق هستیم.
پوردهقان گفت: پیشنهادات خطرناکی در مجلس در ارتباط با بنزین داده شد. مثلاً، برخی مطرح میکردند که رقمی برای واردات بنزین در نظر نگیریم، به نحوی که دولت مجبور شود به سمت جلوگیری از قاچاق برود.
وی ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که این امر اثرات تورمی خواهد داشت. به همین دلیل، مبلغی را برای واردات بنزین در لایحه بودجه امسال هم در نظر گرفتیم.
این نماینده مجلس گفت: در ادامه باید دولت هر ساله مشخص کند که با استفاده از چه راهکارهایی میخواهد مدیریت مصرف بنزین را صورت دهد.
وی ادامه داد: اعطای سهیمه بنزین به نفر و کدملی جزو طرحهای نوآورانهای است که در ارتباط با بنزین میتوانیم به کار بگیریم. دولت باید به بررسیهای دقیق بپردازد و درباره این طرح نظرش را بدهد.
این نماینده مجلس گفت: دولت نباید به سمت طرحهای افزایش قیمت بنزین برود. زیرا اثرات تورمی در جامعه دارد و در شرایط فعلی نمیتوانیم چنین اقداماتی را انجام دهیم.
پوردهقان گفت: دولت باید به سمت مدیریت موضوع بنزین برود. در غیر این صورت، در این حوزه با مشکلات و چالشهایی روبرو میشویم که حل آنها آسان نخواهد بود.
وی ادامه داد: سادهترین کاری که میتوانیم برای حل مشکلات حوزه بنزین انجام دهیم این است که سهمیه بنزین را به هر نفر و کدملی اختصاص بدهیم. در این روش، خارج از سهمیه نرخها افزایش پیدا میکند.
این نماینده مجلس گفت: اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر نیاز به ایجاد زیرساختهای لازم دارد. باید در بازار بورس اوراق بهادار زیرساختی برای فروش سهمیه افراد در نظر بگیریم.
پوردهقان گفت: با قطعیت میتوان گفت که طرح اختصاص سهمیه روزانه یک لیتر بنزین به نفر از شرایط فعلی بهتر است. یکی از مهمترین محاسن طرح این است که بهبود ضریب جینی در کشور اتفاق میافتد. در کنار آن مسئله قاچاق نیز کنترل خواهد شد و مصرف غیربهینه شخصی نیز هزینهدار خواهد شد.
این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: هر طرحی که بخواهیم در حوزه بنزین به اجرا بگذاریم، باید اطلاعرسانی صورت بگیرد و افکار عمومی آماده شود.
نظر شما