چند روز پیش « العربیه» از قول روزنامه انگلیسی «میرور»خبر داد : « گزارش های متعدد وجود سویه جدیدی از ویروس کرونا را تأیید کرده اند که به دلیل افزایش مصونیت آن برابر واکسن‌های کنونی، به‌احتمال زیاد مهارش دشوار خواهدبود.

ماجرای سویه جدید و احتمال شیوع جهانی آن  / کرونای ۱۴۰۳ رونمایی می‌شود؟

همان قدر که  زنده کردن خاطرات تلخ دوران کرونا و بیم و امیدها و شایعات و .... ممکن است کار ناجوری باشد، بزرگنمایی اخبار مربوط به سویه های تازه کرونا و بالارفتن آمار ابتلا در این کشور و آن سرزمین، کار پسندیده ای نیست. رسانه ها البته چون همیشه لَنگ سوژه و خبر داغ هستند ممکن است موضوع و خبری را گزارش روزشان کنند که ناخودآگاه شما را یاد تلخی ها بیندازد و یا از طغیان دوباره کرونا بترساند. این مطلب البته نه از سر بی سوژگی است و نه قصد دارد کام شما را تلخ کند و چشمتان را بترساند!

این «فلیرت» مرموز

نه می‌شود اسمش را شایعه گذاشت و نه خبر موثقی که نشان بدهد شیوع دوباره کرونا حتمی است! البته خبر علمی در حوزه سلامت محسوب می شود اما خودتان نگاهی به مفاد آن بیندازید و بعد هر اسم و عنوانی خواستید برایش بگذارید. چند روز پیش « العربیه» از قول روزنامه انگلیسی «میرور»... که این روزنامه هم به صورت کلی و به نقل از منابع علمی مختلف ، خبر داد که: « گزارش های متعدد  وجود سویه جدیدی از ویروس کرونا را تأیید کرده اند که به دلیل افزایش مصونیت آن برابر واکسن‌های کنونی، به‌احتمال زیاد مهارش دشوارتر خواهد بود. این باور وجود دارد که این سویه با نام «فلیرت»، در حال حاضر ۲۵ درصد از موارد ابتلا به کرونا در آمریکا را تشکیل می‌دهد». وب سایت «دیلی استار»، هم همزمان از سویه دیگری به نام «کی‌پی.۱.۱» خبر داد که فعلا ۷.۵ درصد از موارد ابتلا به کرونا را در آمریکا تشکیل می‌دهد اما نگرانی از شیوع آن در سراسر جهان نیز وجود دارد. با فاصله یکی دو روز از درج این خبر در العربیه ، خیلی از وب سایت های داخلی هم شروع کردند: « خطربازگشت کرونا جدی است؟ ... آیا شیوع جهانی دیگری در راه است؟ ... کرونا چگونه ممکن است بر گردد؟ و ...».

لابد شما هم طی این چند روز در فضای مجازی و رسانه ای بارها چنین تیترهایی را دیده و نگران هم شده اید که اگر سویه جدید، فراگیر شود ، آیا مثل چند سال قبل از مردم جهان قربانی های تازه خواهد گرفت؟

فلیرت.png

ماجرای واکسن ها هم هست

حداقل در کشور خودمان چیزی که می توانست کمک کند تا مردم دوباره از شیوع کرونا به وحشت بیفتند و عده ای هم شروع به شایعه سازی در باره اش کنند به جز تیترهای گل درشت کرونایی بخش اجتماعی برخی خبرگزاری ها، مطالبی بود که پیرامون افشاگری های تازه در باره واکسن آسترازنکا و عوارض جانبی آن منتشر شد. این مطالب به گلایه و شکایت وزیر بهداشت کشور مالزی از شرکت تولید کننده واکسن پرداخته بو نمونه هایی از عوارض ایجاد شده برای کسانی که از آن استفاده کرده اند را یاد آور شده بودند. پرونده مرگ ۱۲ نفر به علت عوارض جانبی و ... از جمله دیگر موارد گفته شده در این گزارش بود. ماجرای واکسن آسترازنکا و پشت پرده هایش البته می تواند دستمایه یک مطلب مفصل دیگر در روزهای آینده باشد اما  الان حرف در باره این است که همزمانی انتشار یک خبر علمی و تخصصی در حوزه کرونا  و شائبه هایی در باره واکسن آسترازنکا  هم یاد و خاطره تلخ روزهای کرونایی را زنده کرد و هم به این اضطراب و استرس دامن زد که نکند سایرواکسن هایی که در چند مرحله زده ایم ، قرار است کم کم سروکله عوارضشان پیدا شود و خدای ناکرده باز خیلی ها را در بستر بیماری بیندازد. این وسط بزند، سویه جدید فلیرت یا آن یکی دیگر هم به کشور ما برسد و مردم و مسئولان بمانند که اول عوارض واکس های قبلی را درمان کنند یا واکسن تازه برای سویه های جدید پیدا کنند؟!

کرونای2.png

والسلام

شما اگر فرصت نداشتید ، ما اما داشتیم و در فرصت مناسب همین سویه «فلیرت» و مسایل جانبی اش را با زبان غیر مادری در جناب گوگل جست و جو کردیم و بعد هم باز به مدد مترجم گوگل آنچه در باره سویه های جدید و عوارض و خطراتش در «یواس‌تودی» و خیلی جاهای دیگر آمده بود را مرور کردیم. اگر مشابهش را در سایت های داخلی ندیدید ، بخشی از آن را اینجا می آوریم. مثلاً سخنگوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا همان حرفهای چند سال پیش در باره جهش و ورجه وروجه ویروس ها را تکرار کرده و گفته بود: «ویروس‌ها دائماً از طریق جهش در حال تغییر هستند و گاهی اوقات این جهش‌ها منجر به ایجاد سویه جدیدی از ویروس می‌شود که ضریب شیوع ویروس و مقاومت در برابر درمان‌ها و واکسن‌ها را بالا می‌برد»! کارشناسان دیگر هم عوارض سویه جدید را یکی یکی شمرده بودند که هیچکدامش مورد تازه ای نبود و شما در اولین نگاه به آن متوجه می شدید که همه اینها را در طول چند سال اخیر با ابتلا به کرونا و یا بدون ابتلا به آن چند بار تجربه کرده اید و جان سالم به در برده اید. سازمان جهانی بهداشت یا سازمان های جهانی دیگر هم البته تا این لحظه هشدار تازه ای در این باره منتشر نکرده و چین یا کشور دیگری را متهم به انتشار عامدانه یا غیرعمدی سویه جدید نکرده اند! هرچند برخی منابع خبری ( شاید برای خالی کردت توی دل من و شما) از شدت گرفتن بیماری تنفسی در برخی شهرهای چین خبر داده بودند.  در مجموع، نه اینکه بی خیال کرونا و بیماری های دیگر و رعایت مسایل بهداشتی شوید اما یافته های  تازه دانشمندان در آمریکا و خبرهای پیرامون کرونا تقریباً چیز تازه ای ندارد و همان اتفاقاتی که در باره آینده این ویروس و همزیستی انسان با آن گفته شده بود در حال رخ دادن است... والسلام!    

کرونای-3.png

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.