۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
کد خبر: 299064

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: کلیه ها اندام های تصفیه مواد غذایی خون هستند اما نباید مسئولیت بسیار زیادی داشته باشند. به عنوان مثال مصرف بیش از حد داروها می تواند به سلامت این اندام های مهم آسیب برساند.

عاداتی که سلامت کلیه ها را تهدید می کند

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ کلیه ها اعضای حیاتی بدن هستند که مسئول تصفیه مواد زائد و مایعات اضافی بدن هستند که از طریق ادرار دفع می گردد. با اینکه کلیه ها نقش مهمی در سلامت و کیفیت زندگی دارند اما معمولا توجهی نداریم که بعضی عادات زندگی می تواند بر عملکرد آنها تاثیر بگذارد.

هر فرد می تواند با تنها 20% فعالیت کلیه ها به زندگی نسبتا عادی خود ادامه دهد. اما باید توجه داشت که کلیه ها ممکن است به تدریج سلامت خود را از دست دهند. معمولا کلیه ها علائم هشداری در موارد ابتلا به بیماری نشان می دهد در حالی که خیلی دیر متوجه این ناراحتی ها می شویم.

خوشبختانه اگر سبک زندگی سالمی رادر پیش بگیریم و از بعضی عادات نادرست دوری کنیم، می توانیم خطر ابتلا به نارسایی های کلیه را کاهش دهیم.

مصرف نوشیدنی های گازدار و شیرین

تحقیقات ثابت می کند احتمال ابتلا به بیماری های کلیوی در افرادی که در طول روز حداقل دو نوشیدنی گازدار مصرف می کنند بسیار بیشتر از دیگران است. با توجه به آزمایشی که در این زمینه روی 12000 نفر که مقدار زیادی نوشابه گازدار می نوشند صورت گرفت، از وجود پروتئین در ادرار اکثر آنها حکایت دارد. وجود پروتئین در ادرار یک علامت پیش زمینه بیماری های کلیوی است که البته می توان در این مرحله اقدام صحیح را در پیش گرفت. همچنین نوشابه های گازدار احتمال تشکیل سنگ های کلیه را نیز تشدید می کند.

برای حفظ سلامتی کلیه ها توصیه می شود به جای این نوشیدنی ها، آب و آب میوه ها و سبزیجات میل شود.

افراط در مصرف نمک

یکی از وظایف کلیه ها متابولیسم سدیم است که از طریق مواد غذایی به بدن می رسد. نمک مهم ترین منبع سدیم است و مصرف آن باید تا حد ممکن کاهش یابد. زمانی که نمک بیش از حد مصرف شود کلیه ها باید در مدت طولانی تری کار کنند که این مسئله می تواند به سلامت آنها آسیب برساند.

از آنجا که نمک در بسیاری از خوراکی هایی که خریداری می شود وجود دارد، توصیه می شود از افزودن آن تا حد ممکن پرهیز شود. به جای نمک بهتر است از ادویه هایی نظیر زنجبیل، دارچین، زردچوبه و سبزیجات معطر استفاده کرد.

مصرف کافئین

گرچه مصرف کافئین هیچ خطری برای سلامتی ندارد اما زیاده روی در مصرف آن می تواند زمینه ساز مشکلاتی برای کلیه ها گردد. کافئین همچنین می تواند فشار خون را نیز افزایش دهد. از همین رو نوشیدن قهوه و چای باید در حد متعادل باشد و از نوشیدنی های انرژی های صنعتی پرهیز شود.

افراط در مسکن ها

از آنجا که بسیاری از مسکن ها بدون نسخه پزشک به فروش می رسند بسیاری از افراد تصور می کنند این داروها بهترین روش برای تسکین درد است. در حالی که ثابت شده زیاده روی در مصرف مسکن ها تاثیرات جدی بر سلامت کلیه ها می گذارد. بهتر است از پزشک بخواهید  روش های تسکین جایگزین را پیشنهاد کند. همچنین می توانید از روش های طبیعی تسکین درد نیز بهره بگیرید.

خوراکی های سرشار از پروتئین

پروتئین ها مواد ضروری برای عملکرد صحیح بدن هستند اما نباید در مصرف آنها افراط کرد. غذاهایی مانند گوشت های قرمز، ماهی و تخم مرغ موجب می شوند کلیه ها فعالیت متابولیکی بیشتری داشته باشند. از آنجا که این خوراکی ها برای رژیم غذایی متعادل ضروری هستند، باید در مصرف آنها تعادل را رعایت کرد. همچنین پروتئین های گیاهی که هضم راحت تری دارند و سالم هستند نیز مفید خواهند بود.

خودداری از دفع ادرار

زمانی که ادرار احساس می شود بسیار ضروری است تا هر چه زودتر فرد به دستشویی برود. جلوگیری از دفع ادرار بسیار مضر است زیرا این کار در طولانی مدت موجب نارسایی کلیوی می شود.

منبع:www.Ameliore ta sante.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.