قدس آنلاین:حمید رضا بی تقصیر- در بسته پیش روی شما مطالب متنوعی ارایه شده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم مطالبی چون :خطرناک ترین قاتل اطرافمان،تغییررنگ پرندگان در پیری،کشور رکوددار سرطان معده در جهان!، عجیب ترین نام های ایرانیان و...

از مهریه جالب حضرت حوا تا عجیب ترین نام های ایرانیان وخطرناک ترین قاتل اطرافمان

آیا خدا کسی را بدبخت می کند؟
گاهی در زندگی به افرادی بر می‌خوریم که می‌گویند چقدر ما بدبختیم! و چون پاسخی برای آن نمی‌بایند دلیل آن را در جای دیگر جستجو می‌کنند. بخت و سرنوشت از مسائلی است که در حوزه انسان و جامعه انسانی مطرح می‌شود. این مساله از دیدگاه عقل و نیز کتاب و سنت قابل بررسی است.امام صادق(ع) در حدیثی به این سوال پاسخ می‌دهند که آیا خدا کسی را بدبخت می‌کند؟ ایشان می‌فرمایند: "خداوند تبارک و تعالی بنده را از بدبختی به خوشبختی منتقل می‏‌کند، ولی از خوشبختی به بدبختی منتقل نمی‏‌کند".امام علی(ع) نیز در باره این‌که علت بدبختی چیست؟ فرمودند:"علّت بدبختی، دنیا پرستی است".امام حسین(ع) هم در دعای روز عرفه می‌فرمایند: "بار خدایا! کاری کن که از تو چنان بترسم که گویی می‏‌بینمت و باتقوا و ترس از خودت خوشبختم گردان و با معصیت و نافرمانیت بدبختم مکن".همچنین در چند حدیث گهربار از امام علی(ع) به این سوال پاسخ می‌دهیم که بدبخت از دیدگاه ایشان چه کسی است؟"بدبخت کسی است که فریفته هوا و هوس خود گردد"."بدبخت کسی است که از عقل و تجربه خود بهره نگیرد".همچنین آن حضرت فرمودند: "از گناهان باز ایستید و نفْس‌های خود را از آنها باز دارید؛ زیرا بدبخت کسی است که عنان خود را در عرصه گناهان رها سازد".
چرا به عربی نماز می خوانیم؟
دلائل مختلفی برای وجوب قرائت نماز به عربی وجود دارد .بندگان خدا باید در برابر فرامین خداوند متعال تسلیم محض باشند. قرآن که کتاب آسمانی مسلمانان است، عربی است. پس زبان عربی، زبان بین المللی مسلمانان است. تمام شئونات و احکام دینی - از تولد تا گور - باید عربی باشد تا این زبان بین المللی حفظ شود. به اقرار همه زبان شناسان، زبان عربی از یک ظرافت و دقایق ادبی خاصی برخوردار است که سایر زبان ها این ظرافت را ندارند.  دین اسلام هم برترین ادیان است که با برترین زبان ها بیان شده است.احکام الهی دارای حکمت ها و ملاک ها هستند که مصالح و مفاسد، بر ملاکات بار می شود. آن حکمتی که در نماز است؛ با زبان عربی به دست می آید نه با ترجمه آن.ترجمه در هیچ زبانی بیانگر کامل معنا نخواهد بود؛ مثلا کلمه حسن یعنی نیکو و زیبا. شما اگر کسی را آقای «زیبا» صدا بزنی ناراحت می شود. به خصوص در نماز با آن مضامین بلند و شیوا، ترجمه، گویای آن مضامین والا نخواهد بود. مثلا کلمه «الله» اسم خاص برای ذات خداست. به چه معنایی ترجمه شود تا معنی، کامل و دقیق باشد؟ رحمان یعنی بخشنده به مرمن و کافر، توجه به مؤمن و کافر در دادن سلامتی، رزق و ارسال رسل و. .. و کلمه رحیم یعنی کسی که در آخرت گناهان مؤمنین را می بخشد و فقط به مؤمنین عنایت دارد. در زبان فارسی شما فقط می گویید: «بخشنده». این ترجمه، گویای آن معنای بلند نیست.اگر هر قومی با زبان خودش نماز بخواند امکان تحریف بسیار زیاد است. هیچ قانونگزاری عمل به قانون و نحوه اجرای آن را به عهده مجریان نمی گذارد. این دلیل بر ضعف قانونگزار است. اگر نماز به یک رویه و به یک زبان خوانده شود:موجب وحدت می شود. موجب رقابت در افراد می شود که رقابت عامل پیشرفت است. اگر هر قومی به زبان مادری خود نماز بخواند؛ موجب تعدد در نماز می شود. عدم اتحاد و عدم همدلی و صمیمیت از دیگر مضرات خواندن نماز به زبان های مختلف است. هرج و مرج در عباداتی چون حج که یک عمل عبادی - اجتماعی است و یا نماز، در وقتی که به صورت جماعت برپا می شود. هیچوقت نماز جماعت بین المللی و عمومی برگزار نخواهد شد.
مهریه حضرت حوا

هنگامی که حضرت آدم به حضرت حوّا نگاه کرد گفت: پروردگارا، او را به ازدواج من در آور.خداوند متعال فرمود: ای آدم، مهریّه اش را بیاورحضرت آدم گفت: خدا یا نمی دانم( مهریه چیست؟) خداوند متعال فرمود:یا آدم، صلّ علی محمّد و آل محمّد عشر مرّات.ای آدم، ده مرتبه بر محمد و آل محمد صلوات فرست.حضرت آدم انجام داد و خداوند متعال حوّا را به او تزویج نمود.وقتی مهریه حضرت حوّا صلوات بر محمّد و آل محمّد (ع) باشد چرا مهریه حورالعین چنین نباشد؟(الانوار النعمانیه: 1/132)
عجیب ترین نام های ایرانیان

هیچ پدر و مادری در هیچ برهه تاریخی، بعمد نام فرزندش را طوری انتخاب نکرده است که بعدها فرزندش را به دلیل همان نام مسخره کنند. درواقع، نیت همه پدر و مادرها برای انتخاب نام فرزندشان، انتخاب نامی نیک و زیبا بوده است، اما با گذر زمان، نام‌ها هم پوست می‌اندازد.گاه اسمی که در دوره‌ای برایش سر و دست می‌شکستند، یکباره به نامی تبدیل می‌شود که حتی صاحب آن جرات نمی‌کند اسمش را به‌طور علنی در جمع بیان کند .مطابق تحقیقات مرکز آمار ایران، نام‌های عجیب ایرانی، ریشه در نام مکان‌های جغرافیایی، حیوانات، گیاهان یا مشتقاتی از صفات مختلف است. مثلا ؛«آمریکا»، «اروپا»، «همدان»، «بغداد»، «بندرعباس»، «بوشهر»و «اهواز »از جمله اسامی عجیب مردان ایرانی است که از نام مکان‌های جغرافیایی مشتق شده‌ است.همچنین برخی اسامی مردانه هم است که از نام زمان‌های مختلف گرفته شده؛ نام‌هایی چون «امروز» ، «تیر ماه» ، «روزعلی»، «اذان وقت» و نام زنانه «شب چراغ» از جمله این اسامی حیرت‌انگیز است.نام‌هایی مثل« پشه»، «تیله گرگ»، «ساس»و «کلاغ »هم از جمله نام‌های مردانه‌ای است که از نام حیوانات مختلف گرفته شده است. «زردآلو»، «فلفل»، «گیلاس»، «نخود» و «تریاک»هم در زمره نام‌های نامانوسی است که ریشه معنایی آنها از نام نباتات و خوردنی‌ها گرفته شده است.نام‌های دیگری همچون «قیمتی»، «فقیر»، «فتنه»، «قاچاق»، «سوخته»، «آرشیو»، «آسیب»، «اجباری»، «اخی»، «اشتر»، «اهریمن»، «بیابانی»، «فضا»، «فراری»، «کابوس»، «بهداشت»، «علاقه»، «غم»، «غارت» و «لذت» فقط تنها گوشه‌ای از 7 هزار و 459 نام نامانوسی است که صاحبان این اسامی عجیب و غریب می‌توانند با مراجعه به مراکز ثبت احوال در شهرشان، بدون هیچ مانعی نسبت به تغییر نامشان اقدام کنند.
فرق دیوانه با احمق

مردی در هنگام رانندگی، درست جلوی حیاط یک تیمارستان پنچر کرد و مجبورشد همانجا به تعویض لاستیک بپردازد
هنگامی که سرگرم این کار بود، ماشین دیگری به سرعت ازروی مهره های چرخ که در کنار ماشین بودند گذشت و آنها را به درون جوی آب انداخت و آب مهره ها را برد.مرد حیران مانده بود که چکار کند. تصمیم گرفت که ماشینش را همانجارها کند و برای خرید مهره چرخ برود.در این حین، یکی از دیوانه ها که از پشت نرده های حیاط تیمارستان نظاره گر این ماجرا بود، او را صدا زد و گفت:از ٣ چرخ دیگر ماشین، از هر کدام یک مهره بازکن و این لاستیک را با ٣ مهره ببند و برو تا به تعمیرگاه برسی.آن مرد اول توجهی به این حرف نکرد ولی بعد که با خودش فکر کرد دید راست می گوید و بهتر است همین کار را بکند.پس به راهنمایی او عمل کرد و لاستیک زاپاس را بست.هنگامی که خواست حرکت کند رو به آن دیوانه کرد و گفت: «خیلی فکر جالب و هوشمندانه ای داشتی. پس چرا توی تیمارستان انداختنت؟دیوانه لبخندی زد و گفت: من اینجام چون دیوانه ام. ولی احمق که نیستم!
خطرناک ترین قاتل اطرافمان

هر گربه‌ای به طور متوسط بین 1/4 و 3/7 میلیون پرنده و بین 6/9 و 20/7 جانور پستاندار مانند موش ها و سنجاب ها را به قتل می‌رساند. گربه ها از 6 تا 7 ماهگی بالغ می شوند و قابلیت تولید مثل دارند و دوست دارند پستانداران اطرافشان را بکشند. جالب است بدانید گربه‌ها حتی بسیار علاقه‌مندند انسان‌ها را نیز به قتل برسانند اما هیچ گاه قادر نیستند چون نیرویی از انسان به آن‌ها ساطع می‌شوند که باعث می‌شود از انسان بترسد و فرار کنند.
تغییررنگ پرندگان در پیری

پژوهشگران انگلیسی در یک مطالعه گسترده ملی دریافتند که پرندگان باغی نیز مانند انسان، با گذشت زمان دستخوش سفیدی پرها می‌شوند.این مطالعه ملی با مشارکت دو هزار نفر از ساکنین مناطق مختلف انگلیس در مدت یکسال انجام شد و تغییرات ظاهری در کنار رفتارهای پرندگان در این مدت مورد ارزیابی قرار گرفت.طوقی، زاغی و گنجشک خانگی از جمله متداول‌ترین پرندگان باغی محسوب می‌شوند که با گذشت زمان و رسیدن به دوران پیری، رنگ پرهای آنها تغییر می‌کند. تغییر رنگ پرهای گونه‌های مختلف پرندگان باغی بسیار بیشتر از تصورات قبلی است و بیشترین میزان سفیدی پر به طوقی اختصاص دارد.برخی پرندگان بدلیل اختلال ژنتیکی از جمله لیوسیسم (Leucism) و کم بودن رنگدانه های پوست دچار سفیدی می شوند، اما در سایر گونه های پرندگان درست مشابه انسان با افزایش سن، سفید شدن پرها نیز شروع می شود.پرهای سفید نشانه ای از تجربه پرنده محسوب می شود و نتایج بدست آمده نشان می دهد که پرندگان ماده جفت هایی با پرهای سفید را بیشتر انتخاب می کنند.
چای را داغ داغ ننوشید

نوشیدن چای داغی که بخار از آن بلند می شود، خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد.نوشیدن چای داغ مخاط گوارشی به‌ویژه مخاط مری را آماده پذیرش مواد سرطان‌‌زا می‌کند و به همین علت در کشورهایی که عادت به مصرف چای داغ دارند، میزان ابتلا به این سرطان بیشتر است.سرطان مری ششمین سرطان منجر به مرگ در میان مبتلایان به انواع سرطان‌ها در جهان و چهارمین سرطان در کشورهای در حال توسعه است. اما متاسفانه در بین کشورهای پرخطر، ایران دارای بالاترین میزان سرطان مری در جهان است. بخشی از ترکمن صحردارای یکی از بیشترین نرخ مبتلایان به این بیماری است. این درحالی است که مصرف سیگار و نوشابه های الکلی که از عوامل موثر در سرطان مری است، در این استان پائین است، اما نوشیدن چای داغ عادت معمول تمام ساکنان استان گلستان است.در این استان، زنان نیز به همان تعداد مردان به سرطان مری مبتلا می شوند. باید توجه داشت که سرعت نوشیدن چای و نه میزان مصرف آن در بروز سرطان مری نقش دارد. تاکنون ارتباطی بین مقدار چای مصرفی و خطر سرطان مری دیده نشده است. اما تحقیقات تیم ایرانی نشان می دهد، نوشیدن یک فنجان چای در ظرف مدتی کمتر از دو دقیقه پس از ریختن آن، خطر سرطان مری را در مقایسه با چایی که 4 تا 5 دقیقه پس از ریختن نوشیده می شود، پنج برابر افزایش می دهد. نوشیدن چای بخشی از بسیاری فرهنگ هاست. این تحقیقات مسلما نشان نمی دهد که صرف نوشیدن چای بد است، بلکه این تحقیقات فراهم آورنده شواهد بیشتری در این باره است که خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی های داغ به طور منظم، می تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.

اعسار چیست؟
زمانی که شخص در دادگاه به پرداخت یک نوع بدهی محکوم می‌شود و پرداخت یک باره آن در توان شخص نیست، مسلما این شخص باید با اعمال قانون روانه زندان شود اما راهکار قانونی دیگری وجود دارد که حاکی از تقسیط انواع بدهکاری‌هاست و می‌تواند به فرد مدیون این فرصت را بدهد که هم از پسِِ طلب برآید و هم به زندان نرود و آن اعمال قانون اعسار است.افرادی که موظف به پرداخت دیونی چون مهریه، جزای نقدی، دیه، قرض و حتی پرداخت مبلغی به عنوان مجازات هستند، در صورتی که توان پرداخت آنی آن را نداشته باشند، می‌توانند با تقدیم دادخواست اعسار به دادگاه، درخواست تقسیط آن را داشته باشند و معمولا در صورت اعسار یعنی ندار بودن شخص، حکم اعسار صادر و بدهی با اقساط معین در فواصل گوناگون زمانی به طلبکار پرداخت می‌شود و در این صورت فشار کمی به فرد بدهکار وارد می‌شود و می‌تواند ضمن پرداخت اقساط، از رفتن به زندان نیز خودداری کند.این دادخواست بیشتر در مورد پرونده‌های راجع به مهریه کاربرد دارد چون طبیعت مهریه به گونه‌ای است که عندالمطالبه است و پرداخت یک باره آن دشوار است.
کشور رکوددار سرطان معده در جهان!

به گفته یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، "میزان مصرف کود در کشور نگران‌کننده بوده و این مواد به دلیل دارا بودن کادمیوم و نیترات باعث افزایش نرخ سرطان در جامعه می‌شوند. مصرف سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در مناطق کشاورزی ایران، باعث رشد فزاینده سرطان در این مناطق شده است".بر اساس نظر کارشناسان و آمار رسمی کشور وضعیت محصولات کشاورزی ما به دلیل استفاده از سموم شیمیایی زیاد، خطرناک است و سالانه 70 هزار بیمار سرطانی به آمار سرطانی های کشور اضافه می شود! که یک سوم آنها بر اثر محصولات کشاورزی مسموم دچار این بیماری می شوند. در حال حاضر کشور ما اولین رتبه در بیماری سرطان معده را در جهان دارد و وزارت بهداشت نیز تایید کرده است که آمار ابتلا به سرطان در کشور ما رو به افزایش است و یک سوم مبتلایان به سرطان به خاطر محصولات کشاورزی به این بیماری دچار می شوند
شگفت انگیزترین گربه‌سانان دنیا
گونه های مختلف گربه سان ها دارای شکل و شمایل متفاوت و همچنین دارای ویژگی های خاصی هستند. باب کت یکی از گربه هایی است که در آمریکای شمالی زندگی می کند و به عنوان یک شکارچی حرفه ای شناخته می شود. این گربه در مناطقی که چوب باشد بیشتر دیده می شود اما در صحراها نیز می تواند زنده بماند. این گربه خرگوش و موجوداتی با جثه متوسط را شکار می کند. این گربه از نظر اندازه دو برابر گربه هایی است که در خیابان ها دیده می شوند ولی در دسته گربه های بزرگ قرار دارد. اوسلات" یا " اوکلات" یکی از گربه های بسیار معروف است چرا که شبیه ترین چهره را در میان گربه های بزرگ به گربه های خیابانی دارد. پوست بدن آن ترکیبی از ببر و پلنگ است که آن را قیمتی و زیبا کرده. این گربه در دهه 80 میلادی به علت شکار بی رویه در مرحله نابودی قرار گرفتن ولی به مرور با مراقبت های ویژه تعداد آن ها افزایش یافت. خوراک این گربه نیز به مانند باب کت موجودات متوسط مانند قورباغه و خرگوش است. این گربه بهترین دید در شب را در میان گربه ها دارد.کاراکال یکی از شگفت انگیزترین گربه های دنیا که در آفریقا دیده می شود .این گربه نژادی بسیار نزدیک به گربه های طلای آفریقا است و البته در شکار مهارت خاصی دارد. تنها گونه ای از گربه ها که توانایی گرفتن پرنده ها در هوا را دارند "کاراکال"ها هستند. البته رژیم غذایی او شامل آهو و مارمولک نیز می شود. دیدن این گربه در طبیعت بسیار سخت است چرا که یکی از استادان بلامنازعه استتار است. جاگوراندی یکی دیگر از گربه های بسیار جالب است که در مکزیک زندگی می کند. این حیوان دارای رنگی یکدست است و البته پوست آن نیز خیلی مورد توجه شکارچیان نیست. این گربه ولی این روزها در خطر قرار دارد چرا که بسیاری از محل های زندگی آن به وسیله انسان ها اشغال شده است. این گربه در زبان اسپانیای به "شیر کوچک" معروف است و قدرت شکار بسیار بالایی دارد. بیشتر از خرگوش و جوجه ها مصرف می کند.یکی از گربه های شگفت انگیز آسیای به خاطر رنگ و البته حالت خاص پوستی که دارد به نام "ماربل" شناخته می شود. "ماربل" در لغت به معنای سنگ مرمری است. این گربه بسیار سخت دیده می شود چرا که کمتر از 10 هزار عدد از آن ها در طبیعت وجود دارد و همچنین بسیار خوب نیز استتار می کنند. این کربه ها در اندازه گربه های خیابانی هستند و از جمله شکارچیان هند و آسیا شناخته می شوند.
فراموش کردن اصل موضوع :
مرد قوی هیکل ، در چوب بری استخدام شد و تصمیم گرفت خوب کار کند .روز اول 18 درخت برید . رئیسش به او تبریک گفت و او را به ادامه کار تشویق کرد . روز بعد با انگیزه بیشتری کار کرد ، ولی 15 درخت برید .روز سوم بیشتر کار کرد ، اما فقط 10 درخت برید . به نظرش آمد که ضعیف شده است . نزدیکش رفت و...عذر خواست و گفت : نمی دانم چرا هر چه بیشتر تلاش می کنم ، درخت کمتری می برم.رئیس پرسید : آخرین بار کی تبرت را تیز کردی ؟او گفت : برای این کار وقت نداشتم . تمام مدت مشغول بریدن درختان بودم.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.