پیشنهاد سردبیر

این گزارش را در حالی می خوانید که این روزها دست اندرکاران سریال های تلویزیونی در شبکه های مختلف به سختی مشغول کار هستند تا در نوروز امسال، مخاطبان روزهای بهاری را یکی پس از دیگری با تماشای این سریال ها پشت سر بگذارند و از شبکه یی به شبکه دیگر، سرگذشت شخصیت های این سریال ها را دنبال کنند.<BR> <BR>

نگاهی به سریال هایی که برای نوروز 92 ساخته می شود

شبکه یک سیما: سریال پایتخت2
قشم به جای کربلا
کارگردان: سیروس مقدم
بازیگران: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهران فر، نسرین نصرتی، مهران احمدی، لیندا کیانی، امیر جعفری و...
داستان: خانواده نقی ساکن مازندران هستند. آنها در زمینه گچ کاری و گلدسته سازی فعالیت می کنند. مسجدی در قشم در دست ساخت است و این خانواده تصمیم می گیرند گلدسته یی را از شمال کشور به یک مکان زیارتی در قشم ببرند. در این مسیر حوادث مختلفی برای آنها رخ می دهد و...
تعداد قسمت ها: 15 قسمت
درباره اثر: سال 1390 قسمت اول سریال پایتخت با استقبال فراوانی در میان مخاطبان شبکه یک سیما مواجه شد و بعد از گذشت چندین سال، شبکه یک سیما بار دیگر به شبکه یی محبوب در میان مخاطبان سریال های نوروزی تبدیل شد. این عنوان برای سال هایی طولانی در اختیار شبکه سه سیما بود اما پایتخت نشان داد شبکه یک نیز می تواند با تکیه بر سرمایه یی به نام «سیروس مقدم»، سریالی پرمخاطب تولید کند که در کنار محبوبیت در میان مخاطبان، پیام های مورد انتظار از این شبکه را نیز به جامعه مخاطبانش عرضه کند.
پایتخت، قصه یک خانواده روستایی و ساده دل بود که در پی ماجراهایی به تهران می آیند و در مواجهه با جامعه شهری، اتفاق های فراوانی برای آنها رخ می دهد و در نهایت نیز در پایان داستان راهی شهر خود می شوند. قصه یی ساده و سرراست که شخصیت های روستایی اش درست پرداخت شده بودند و برخلاف برخی آثار اینچنینی، شخصیت های روستایی آن به یکباره شبیه «صمد» نمی شدند. البته پخش سری اول این سریال اعتراض هایی را به دنبال داشت که تولید سری دوم آن را نیز تحت الشعاع قرار داد و سبب شد استانداری مازندان با ارسال نامه یی به رسانه ها تاکید کند که این استانداری با سازندگان این سریال همکاری نخواهد داشت. در این نامه آمده بود: «مازندران نخستین پایگاه شیعیان و پرچم برافراشته نخستین حکومت علوی، مهد کهن ترین و تاثیرگذارترین عناصر فرهنگ باشکوه اسلامی ایرانی، زادگاه برجسته ترین علما، مفسران قرآن مجید، اندیشمندان، هنرمندان و زادبوم سرداران و شهیدان سرافراز و پایگاه سترگ انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام راحل (ره) است... با توجه به سوابق سریال پایتخت یک در کوچک شماری فرهنگ اصیل و تاثیرگذار مازندرانی، از همکاری با عوامل سریال مذکور معذوریم». البته در هفته های اخیر مسوولان شبکه یک سیما تلاش کرده اند تا با دعوت از نمایندگان مجلس برای بازدید از پشت صحنه این سریال مانع از ایجاد فضایی منفی علیه قسمت دوم این سریال شوند. طاهری، نماینده مردم گلستان و عضوکمیسیون فرهنگی مجلس، ناصری، نماینده مردم بابل، عباسی، نماینده مردم گنبد، امامی و طاهری نماینده مردم گرگان و آق قلااز نمایندگانی بودند که به همراه قائم مقام سازمان صداوسیما در جمع عوامل سازنده سریال «پایتخت 2» حاضر شدند اما متاسفانه این روحیه در میان مسوولان و برخی اهالی استان های مختلف فراگیر شده که جز برنامه های استانی، به اغلب تولیدات رسانه یی اعتراض می کنند و هر نوع رفتار دراماتیک با یک سوژه یا شخصیت را به منزله توهین به خود تلقی می کنند. نکته قابل ذکر دیگر درباره سریال «پایتخت2 » این است که این سریال قرار بود برای نوروز 91 ساخته شود. حتی پیش تولید مختصری هم برای آن صورت گرفت اما بعدها در رسانه ها اعلام شد به دلیل حضور محسن تنابنده در فیلم محمد(ص) مجید مجیدی و طولانی شدن بازی وی در آن فیلم، امکان ساخت سریال پایتخت 2 فراهم نیست. تنابنده در پایتخت علاوه بر ایفای نقش، یکی از نویسندگان نیز بوده است. قرار بود برای قسمت دوم، گلدسته ساخته شده به کربلابرود و داستان در این مسیر روایت شود اما به دلیل مشکلات امنیتی، این مساله میسر نشد و حالاجزیزه قشم جایگزین کربلاشده است. البته سیروس مقدم در گفت وگویی اعلام کرده قصد دارد سال آینده سری سوم این سریال را بسازد و این بار نقی و خانواده اش را به سمت تاجیکستان روانه کند.

شبکه دو سیما: قصه های آب پریا
فانتزی کودکانه
کارگردان: مرضیه برومند
بازیگران: هنگامه مفید (برف پری)، بهناز جعفری (ابر پری)، سحرولدبیگی (سبز پری)، لیلی رشیدی (رشک پری)، آوا درویشی (آب پری)، امیر میرآقا (فیروز)، امیرحسین صدیق (استاد بهار)، شبنم فرشاد جو، پاشا رستمی، کاوه توکلی ـ بازیگر خردسال: سروش مردانی. بازیگران میهمان: بهرام شاه محمدلو، عبدالرضا زهره کرمانی، نیما فلاح، نیره فرهانی، سوسن مقصدلو، شهین نجف زاده، حسن دادشکر، روح ا. مفیدی و...
داستان: «آب پریا» با بهره گیری از یک قصه فولکلور و قدیمی به زندگی امروز می پردازد. این سریال در بستری فانتزی مشکلات زیست محیطی را در قالب داستان به چالش می کشد. این سریال داستان چهار خواهر با نام های «ابرپری»، «برف پری»، «سبز پری» و «آب پری» که هم اکنون در پنگال اپوش، اهریمن خشکی اسیر است را به تصویر می کشد که هر سال سیزده بدر دور هم جمع می شوند و آش چهل دانه و چهل گیاه می پزند. در این سریال «برف پری»، «ابرپری» و «سبزپری» به زمین می آیند تا خواهرشان، آب پری را از چنگال اپوش نجات دهند، آنها به زندگی امروز ما سفر می کنند و در قالب داستان هایی مجزا، اما وابسته به قصه «آب پریا» را به تصویر می کشند.

تعداد قسمت ها: 15 قسمت
درباره اثر: شبکه دو سیما نوروز 91 سریال «سیر و سرکه» را پخش کرد. داستان آن سریال درباره پیرزن ساده دل روستایی بود که همراه دخترش فرزانه که معلم روستا است، روزگار خوشی را در روستا می گذراندند. فرزاد پسر دیگر تهمینه در کانادا از مادرش دعوت کرد تا به کانادا برود و این مساله اتفاق های خاصی را در داستان به وجود آورد. پخش سریالی با این مضمون از شبکه یی که ماموریت اصلی اش ساخت برنامه برای مخاطب کودک و نوجوان است، سال گذشته کمی عجیب بود اما امسال این شبکه اعلام کرده قصد دارد سریال «قصه آب پریا» را برای ایام نوروز از این شبکه پخش کند. سریالی که قطعا مخاطبان اصلی اش «کودک و نوجوان» هستند و اینکه در چنین ایامی مخاطب کودک و نوجوان هم برنامه یی برای تماشا کردن داشته باشد، نکته قابل تاملی است.
البته شنیده می شود سریالی با نام «خروس» هم به کارگردانی سعید آقاخانی در حال ساخت است که ممکن است برای نوروز از این شبکه پخش شود اما به نظر می رسد هم شبکه دو و هم شبکه یک که این روزها سریال «دودکش» را به کارگردانی محمد حسین لطیفی در حال ساخت دارد، علاوه بر نوروز، برای ایام پس از نوروز نیز قصد ساخت سریال نمایشی دارند. این فرمولی است که سال گذشته شبکه سه سیما به کار گرفت و با پخش سریال «مسیر انحرافی» در روزهای پس از نوروز ـ این سریال قرار بود نوروز 91 از شبکه سه نمایش داده شود ـ مخاطب خوبی برای شبکه اش دست و پا کرد. «آب پریا» سریالی فانتزی است. خبرهای منتشر شده در آن نشان می دهد در بخش هایی از آن از عروسک هم استفاده شده و به واسطه گریم های فانتزی و دکورهای ساخته شده برای آن می توان آن را در زمره سریال های فاخر نیز طبقه بندی کرد. اما خلاصه قصه منتشر شده در سریال شباهتی به دیگر ساخته های برومند ندارد اما مخاطبان مرضیه برومند در سال های گذشته هیچگاه اثر ضعیفی از وی ندیده اند و می توان امیدوار بود این سریال نیز همچون دیگر ساخته های وی، با اقبال مخاطبان مواجه شود.

شبکه سه سیما: پژمان
فوتبال به روایت سروش
کارگردان: سروش صحت
بازیگران: پژمان جمشیدی، سام درخشانی، شقایق دهقان، بهاره رهنما، هوشنگ حریرچیان و...
داستان: . پژمان جمشیدی از فوتبالیست های سابق تیم ملی ایران برای چهارمین فصل متوالی با وجود تلاش فراوان، موفق نشده تیمی را برای خود دست و پا کند. پژمان به تدریج وارد دورانی می شود که کمتر کسی او را در کوچه و خیابان می شناسد و دیگر نمی تواند از امتیازات شهرت رو به زوالش استفاده کند، اما او هنوز در حال و هوای ستارگی اش است و نمی خواهد بپذیرد که عمر فوتبالش به پایان رسیده است. با وجود این، شرایط مالی نامساعد و برخی مشکلات اقتصادی که گریبانگیر خانواده اش شده، او را مجبور می کند که قید زندگی لوکس و پرخرجش را بزند و پس از سال ها دوباره نزد خانواده اش بازگردد. پژمان حالاباید در 35 سالگی خودش را آماده شروع یک زندگی جدید کند: زندگی ای که ماجراهای جدیدی را پیش روی او قرار خواهد داد.

تعداد قسمت ها: 15 قسمت
درباره اثر: اگر بنا بر دوست و رفیق بازی باشد، باید در همین جا اعلام کنیم برنده بلامنازع سریال های نوروز 92 سیما، همین سریال «پژمان» است و سریال پایتخت 2 ـ هم که خیلی ها تصور می کنند سریال اول نوروز 92 خواهد بود ـ با فاصله بسیار زیادی از سریال پژمان قرار دارد و نتوانسته به گرد پای آن برسد! علت این توفیق عجیب و غریب هم چیزی جز این نیست که پژمان توسط کارگردانی ساخته می شود که گهگاه در صفحه آخر روزنامه اعتماد، داستانک هایی می نویسد و به همین واسطه همکار ما محسوب می شود!
پیش از پرداختن به سریال پژمان، ذکر این نکته لازم است که شبکه سه سیما امسال پیش از ساخت این سریال، ساخت سریال جدیدی را به کارگردانی «علیرضا بذرافشان» آغاز کرده بود. بذرافشان این سریال را به تهیه کنندگی «مجید مولایی» مقابل دوربین برد و قرار بود فیلمنامه این اثر هم توسط بذرافشان و همزمان با تصویربرداری نوشته شود. برای ساخت این سریال با شهرام حقیقت دوست، نسرین مقانلو و فرهاد آییش هم قرارداد بسته شد. علیرضا بذرافشان پیش از این سریال «نابرده رنج» را برای شبکه سیما ساخته بود اما این کارگردان جوان موفق به پیش بردن این سریال نشد و در نهایت بعد از مدتی تصویربرداری، ساخت این سریال متوقف شد. پژمان بر اساس فیلمنامه یی از پیمان قاسم خانی و مهراب قاسم خانی نوشته می شود و یک فوتبالیست نقش اول آن را ایفا می کند. این تجربه پیش از این نیز در چند اثر سینمایی و تلویزیونی تکرار شده است. خداداد عزیزی، علی پروین، علی انصاریان و... برخی از چهره هایی هستند که تجربه حضور در آثار نمایشی را هم داشته اند. در سال های اخیر هم پرداختن به مسائل پشت پرده فوتبال در تلویزیون به شدت رواج یافته و به احتمال زیاد این سریال ادامه نگاه انتقادی سیما به وضعیت ورزش فوتبال و گلادیاتورهای آن است که قرار است با انتخاب یک فوتبالیست در آستانه فراموشی، نوعی نگاه سازنده هم داشته باشد. اما نکته ظریفی در اینجا وجود دارد و آن هم این است که یک سریال تلویزیونی چارچوب خاصی دارد و با یک برنامه زنده تلویزیونی که ممکن است یک فوتبالیست بتواند نیم ساعت در آن حضور داشته باشد، متفاوت است و اینکه سروش صحت چگونه از یک فوتبالیست ـ آن هم در نقش اول ـ بازی گرفته است: نکته مهم و کنجکاوی برانگیزی است که برای پی بردن به آن باید حدود 20 روز دیگر صبر کرد. البته سروش صحت هم در نوشته ها و هم در سریال هایش همیشه «آن»های خوبی دارد که وجه تمایز او با دیگر سریال سازها محسوب می شود. سریال «ساختمان پزشکان» او را به خاطر بیاورید که چگونه یک منشی ساده که بارها در سریال های مختلف دیده بودیم را به یک شخصیت دوست داشتنی و محبوب تبدیل کرد.

شبکه پنج سیما: هفت سین
بی خود و بی جهت!
کارگردان: یدالله صمدی
بازیگران: سیروس گرجستانی، فردوس کاویانی، ستاره اسکندری، شهره سلطانی، جواد عزتی، محسن افشانی، مهران رجبی، کیانوش گرامی، سمیرا حسن پور، سیما خضرآبادی، روح الله مفیدی، آریا صادقی، افشین نخعی، سیاوش چراغی پور و...
داستان: یک واحد 100 متری اجاره یی به طور تصادفی در اختیار دو خانواده که مدعی مالکیت آن هستند قرار می گیرد. این دو خانواده ناگزیر از تحمل یکدیگر در ایام نوروز هستند.

تعداد قسمت ها: 14 قسمت
درباره اثر: شبکه پنچ سیما در سال 1391 با وجود سریال های نمایشی مختلف تنها با دو سریال «تکیه بر باد» و «دختران حوا» در میان مخاطبان شناخته شد. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که این شبکه به واسطه پخش برنامه های زنده و مسابقه های تلویزیونی، در میان مخاطبان بیشتر شناخته می شود.
این شبکه درباره سریال های مناسبتی خود همیشه فرمول «یک سریال ساده و سر راست» را در پیش می گیرد. نه مانند شبکه یک به سراغ سریالی با پروداکشن سنگین ـ پایتخت ـ می رود و نه مانند شبکه سه به سراغ سوژه های خاص و عجیب می رود. «هفت سین» به عنوان سریال نوروزی امسال این شبکه نیز نشان می دهد شبکه پنج به سراغ قصه یی رفته که قرار نیست مخاطب را به شدت غافلگیر کند یا او را با یک پدیده مواجه کند و بیش از آنکه بخواهد مخاطب را به قهقهه بیندازد، قصد دارد پیام هایی درباره زندگی شهری را به مخاطبش منتقل کند. این مساله که دو خانواده مدعی مالکیت یک آپارتمان ناچارند یکدیگر را تحمل کنند و این مساله در ایام نوروز اتفاق می افتد، دستمایه خوبی برای طرح مسائل اخلاقی و نکات اینچنینی است. البته ترکیب تیم تهیه و تولید سریال که به شهرداری تهران نزدیک است و نیز مشارکت فعلی شهرداری در سریال «تهران پلاک یک» که با موضوع آپارتمان نشینی ساخته شده، این حدس و گمان را تقویت می کند. یدالله صمدی سال گذشته با سریال «شوق پرواز» در شبکه یک سیما حضور داشت و این سریال با اقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. حالااو در محدوده یی کوچک تر، سریالی مناسبتی را کارگردانی می کند که موفقیت یا عدم موفقیت آن می تواند پاسخ مناسبی به این سوال باشد که آیا کارگردان های سینما، فقط در هنگام کارگردانی سریال های پرهزینه، افرادی موفق هستند یا اینکه می توانند یک کار آپارتمانی را هم به خوبی جمع و جور کنند و از سوژه یی ساده و موقعیتی کم هزینه، اثری دیدنی خلق کنند؟! این سوالی است که در سال 1391، داوود میرباقری هم با سریال «یلدا» به آن پاسخ داد که البته بحث آن در این مطلب نمی گنجد. سریال «هفت سین» تقریبا پرحاشیه ترین سریال نوروزی تلویزیون تا اینجای کار است. ابتدا شنیده شد رضا کیانیان و آزیتا حاجیان قرار است در این سریال ایفای نقش کنند و سپس این مساله منتفی شد. بعدها از حضور «مهدی فخیم زاده» در این سریال خبرهایی به گوش رسید اما این خبر هم تکذیب شد و بعدها «کیانوش گرامی» یکی از بازیگران سریال، در گفت وگویی علت غیبت فخیم زاده از این سریال را اینچنین تشریح کرد: فخیم زاده 5 روز در تولید هفت سین با گروه همراه بود اما به دلیل اینکه با انتظاراتش مطابقت نداشت از ادامه همکاری انصراف داد.
از نکات قابل توجه حضور کیانوش گرامی در نقش یک راننده کامیون باربری شهری در این سریال است که اسباب و اثاثیه یکی از خانواده های درگیر در داستان را جابه جا می کند و کش و قوس هایی که سر پول و ودیعه خانه به وجود می آید این راننده را نیز در طول سریال در جریان درگیری این دو خانواده قرار می دهد. نکته جالب توجه دیگر اینکه سیروس گرجستانی و ستاره اسکندری در این سریال در نقش یک زن و شوهر حضور می یابند. اختلاف سنی این دو بازیگر زیاد است اما ستاره اسکندری با ایفای نقش در فیلم «قبرستان غیرانتفاعی» ثابت کرد می تواند نقش زنان 60 ساله را هم به خوبی ایفا کند. نکته دیگر اینکه کشمکش بر اسباب و اثاثیه و حضور دو خانواده در یک واحد مسکونی سوژه یی است که پیش از این مخاطبان ایرانی در فیلم «بی خود و بی جهت» ساخته عبدالرضا کاهانی به کار گرفته شده است. آیا هفت سین هم قرار است دوباره نگاهی به این سوژه داشته باشد؟

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناسزاده IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    1 0
    پس كلاقرمزي چي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما كلا قرمزي مي‌خواييم
  • من IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    4 0
    يادش بخير اون روزايي که عطاران با سعيد آقاخاني و علي صادقي و سيروس گرجستاني و حميد لولايي و ... سريال طنز و مفرحي ميساختن الان جاشون شده بعضي سريالاي آبکي و درپيتي البته بايد منتظر بود و ديد ولي ...
  • اسي IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    1 0
    پايتخت بهترين سريال است در پايتخت 1 اصلا اثري از مازندران نبود و بيشتر طرف هاي گرگان مدنظر بود که از بازيگرهاي بومي استان گلستان هم استفاده کرده بودند و خود تنابنده هم گفته بود که خاله اش اهل بندگز است و بيشتر سعي داشته لهجه گرگان- مازندران را نشان دهد نه خود مازندران ، که استاندار مازندران چنين حرفي زده !!!!