۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 113391

قدس آنلاین-آمنه مستقیمی: هر کس یکی از عقیق های سرخ و زرد و سفید را در دست داشته باشد جز خیر و نیکی و فراخی روزی و سلامتی از جمیع بلاها نمی بیند.

"شرف الشمس"شاهدی از علوم غریبه

به گزارش قدس آنلاین،نوزدهم فروردین ماه در تقویم جواهرفروش ها و سنگ تراشان زینتی روزی است که به شرف شمس شهرت یافته، از این رو است که از چندین روز قبل از فرا رسیدن آن، تبلیغات گسترده برای جمع آوری سنگ های زرد مشهور به شرف شمس برای حکاکی آغاز می شود.
در خواص شرف شمس بر اساس آنچه در کتب قدیمی مثل «السحاب اللئالی» تالیف سید عبدالله بوشهری آمده، شرف الشمس از علوم غریبه است و در دفع فقر و بیماری ها و حفظ صاحب آن از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و کسب عزت و بزرگی تاثیر دارد.
علاوه بر این، سنگ عقیق هم خواصی دارد که در روایت دینی همراه داشتن آن توصیه شده است. این سنگ باعث ایمنی در سفر، افزایش روزی، خیر و نیکی، آسانی و استجابت دعا است و شر و بدی را از فرد دور می کند. از امام موسی کاظم (علیه السلام) هم در حدیثی نقل شده است که انگشتر زرد در دست کنید که موجب آسانی است و در آن هیچ دشواری نباشد.
پیامبر اکرم (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) هم می فرمایند: «هر کس یکی از عقیق های سرخ و زرد و سفید را در دست داشته باشد جز خیر و نیکی و فراخی روزی و سلامتی از جمیع بلاها نمی بیند و از شر پادشاه ظالم و از هر چه آدمی از آن می ترسد و حذر می کند امان می یابد.»
این سنگ با چنین خواصی دارای حرزی اختصاصی است که در نوزدهم فروردین بازنویسی می شود.
حرز شرف الشمس باید روی عقیق زرد رنگ نوشته شود و اگر این سنگ در دسترس نبود، روی یک تکه کاغذ به رنگ زرد. در این حرز 5 اسم اعظم خداوند به شیوه مخصوصی نوشته می شود که حکاکی آن کار هر کسی نیست. می گویند نویسنده این اسامی باید فرد آگاه و پاکی باشد و بتواند قوانین نوشتن این حرز را رعایت کند. در نوشتن شرف الشمس، هیچ خطی نباید دو بار کشیده شود، سوراخ های ستاره و میم و ها و واو نباید بسته باشد، خطوط ابتدا و انتهای ستاره نباید یگدیگر را قطع کنند، اندازه الف ها یکسان باشد، واو آخر روی تمام نقش کشیده شود و اگر متن، روی کاغذ نوشته می شود، به جای جوهر از گلاب و زعفران استفاده شود.
معمولا روی سنگ شرف الشمس کلمات الله، جمیل، رحمان، مومن و نور با خطوط مخصوصی که برای این کار تعریف شده حکاکی می شود. البته گاهی حکاکان شرف الشمس به جای نوشته، از نقوشی استفاده می کنند که معرف همین کلمات هستند و در واقع حروفی هستند که از تورات،‌ انجیل و قرآن گرفته شده اند. گاهی هم به جای این نقش ها و کلمات پنج حرف اول آنها یعنی الف، جیم، ر، میم و نون نوشته می شود.
اما به جز این ها، شرف الشمس چند شرط دیگر هم دارد. این که در ساعات مشخصی از روز نوزدهم برج حمل نوشته شود و به نام کسی باشد که قرار است از آن دائما استفاده کند. به همین دلیل است که بین شرف الشمس هایی که در بازار فروخته می شوند نمونه غیر اصل زیاد است. چون اطلاعی از زمان حکاکی آنها، جنس سنگ و نویسنده خطوط آن در دست نیست و مهم تر از همه، سنگ به نام استفاده کننده آن حکاکی نشده است. سنگ های شرف الشمس در صورت نیاز، در سال های بعد درست در روز 19 فروردین ماه بازنویسی می شوند اما خیلی ها معتقدند اگر سنگ به درستی حکاکی شده باشد نیازی به بازنویسی ندارد.
همچنین، در کتب "مفاتیح المغالیق" و کتاب حظ و لذ و نیز در کتاب گوهر شب چراغ در خصوص خواص و ویژگی های این حروف مطالب مفیدی مطرح شده است.
حروف عالیات صور مجرد عالم غیب است و صور علوم عقلیه را حروف عالیات گویند و فوق حروف برزخیات است. انسان های معمولی باید این حروف را 19 فروردین و در ساعت خاص آن بنویسند تا اثر داشته باشد ولی اگر کسی ابوالوقت بود هر وقتی بنویسد همان اثر را دارد.
داروها اگر در شرف شمس ساخته شوند اثری خاص دارند (چه اینکه اگر در شرف سایر کواکب نوشته شوند یا در مقام هبوط کواکب نوشته شوند اثر ندارند یا حتی اگر قمر در برج عقرب باشد افعال فایده نمی دهند چه اینکه اموری نظیر ازدواج و بچه دارشدن نباید در وقتی که قمر در برج عقرب است حتی اگر آن روز یکی از اعیاد اسلامی هم باشد انجام شود)
این حروف اسم اعظم هستند و اولین حرف آن همان خاتم سلیمانی است و هنگام ترسیم این شکل ستاره مانند قلم نباید برداشته شود یا دو بار روی آن کشیده شود و الا اثر ندارد و 111 عدد قطب است و مد روی آن نباید قوسی شکل باشد و همه باید یک اندازه رسم شوند. حرف میم باید به همین نحو به صورت توپر رسم شود و میم نباید با دم رسم شود. شکل نردبان مانند را باید به همین صورت رسم کرد و نمی شود خط افقی وسط آنها را یکی را خیلی پایین و یکی را خیلی بالا رسم نمود و ترسیم با قلم آهنی به فرموده علامه طباطبایی نباید انجام شود(*)
* نکته 977 کتاب 1001 نکته حضرت علامه حسن حسن زاده آملی
***بنا به گفته برخی کارشناسان زمان آغاز شرف الشمس در سال جاری از امشب تا قبل از اذان مغرب خواهد بود

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.