۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۸
کد خبر: 148550

محمد حقیقت منتقد مجله کایه دوسینما نوشت، هرساله در همین زمان دست اندرکاران و مقامات سینمائی کشورهای گوناگون به فکر معرفی فیلمی شایسته از کشورخودشان برای معرفی به آکادمی اسکار هستند وتا این لحظه حتی یکی دوکشور نیز کاندیدای خود را به آکادمی اسکار معرفی کرده اند.

چرا باید «هیس...» به اسکار برود؟

برمبنای آئین نامه آکادمی، آخرین فرصت برای معرفی یک فیلم خارجی به اسکار، پایان ماه سپتامبر(8 مهرماه) تعیین شده - یعنی یک ماه وقت مانده-. شرایط اصلی پیشنهادی یک فیلم به بخش «بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان» این است که فیلم در کشور مبدا، تا قبل ازآن تاریخ به نمایش عمومی درآمده باشد.

هر کشور حق پیشنهاد فقط یک فیلم را دارد که بایستی از سوی ارگان رسمی سینمائی آن کشور به آکادمی معرفی شود و معمولا این ارگان کمیته ای برای انتخاب تصمیم گیری برمی گزیند.

سینمای ایران با اسکار بیگانه نیست و بارها فیلمهائی را به آکادمی اسکار پیشنهاد کرده و نخستین با فیلم «بچه های آسمان» در سال1999 توانست جزو پنج کاندیدای نهائی قرار گیرد و مجید مجیدی کارگردان فیلم برای شرکت در مراسم شب اسکار به هالیوود دعوت شد. بعد ازآن، برای دومین بار فیلم «جدائی نادراز سیمین» ساخته اصغر فرهادی در سال 2012 کاندیدا و سرانجام موفق به دریافت این جایزه شد وکلکسیون جوایز بین المللی سینمای ایران را کامل کرد.

امسال از بین فیلمهای به پرده آمده، فیلم «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» ساخته خانم پوران درخشنده قابلیت های خوبی برای ارائه به آکادمی اسکار دارد. اول اینکه در طول تاریخ فیلمهای کاندیدا شده از سوی کشورها، به ندرت پیش آمده که یک فیلمساز زن، دربین آنها دیده شود و این خود می تواند امتیازی برای این فیلم باشد.

کمیته انتخاب ایران با پیشنهاد فیلم «هیس...» می تواند طی نامه ای برای معرفی فیلم به آکادمی اسکار، روی این مسئله مانور دهد و بی تاثیر نخواهد بود. از نظر تبلیغات بین المللی نیز این معرفی، ابعاد جالبی به خود خواهد گرفت که از «جمهوری اسلامی ایران»، یک فیلمساز زن، برای نخستین بار کاندیدای اسکار خواهد شد.

از سوی دیگر سوژه این فیلم که به یک درد اجتماعی احساس برانگیز انگشت گذاشته، جهان شمول است و در هرجامعه ای و حتی در آمریکا – چنین مسئله ای - بارها مورد بحث قرار گرفته، می تواند روی اعضائ آکادمی تاثیر بگذارد.

برای خوب معرفی شدن فیلم، البته لازم است که این فیلم یکی دوهفته ای، مثلا در شهر لس آنجلس به نمایش عمومی درآمده و در اطرافش تبلیغاتی صورت گیرد. اما همچنان قابل یاد اوری است که در سالهای گذشته پیش امده که فیلمهای خارجی هم بوده اند که چندان در صحنه بین المللی شناخته شده نبوده اند و نه تنها کاندیدا شدند، بلکه اسکار بهترین فیلم خارجی سال را هم برده اند!

چنانچه سینماگران و دست اندکاران سینمای ایران موقعیت خوب و پشتیبانی مناسبی از فیلم «هیس...» به عمل بیاورند، این فیلم می تواند راه رفتن به سوی اسکار را برای سینمای ایران هموارکند. از سوی دیگر فیلم «گذشته» اثر اصغر فرهادی که محصول کشور فرانسه و بزبان فرانسوی است، و موقعیت مناسبی درفرانسه پیدا کرده، می تواند یکی از گزینه های کشورفرانسه برای معرفی به آکادمی اسکار شود. «گذشته» با جذب 954 هزار تماشاگر در فرانسه، جزو فیلم های قابل قبول این کشور است

بانی فیلم

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.