حدیث قدسی سخن خدا است و فرمایش ذات او است اما فرشته واسطه ارسال آن برای بشر نیست بلکه حالت الهامی دارد و بر ذهن و روح و روان بشر نقش می بندد که البته آن فرد باید معصوم باشد.

زیارت عاشورا حدیث قدسی است یا کلام معصوم (ع)؟

"باید توجه داشت که حدیث قدسی سخن خدا است و فرمایش ذات او است اما فرشته واسطه ارسال آن برای بشر نیست بلکه حالت الهامی دارد و بر ذهن و روح و روان بشر نقش می بندد که البته آن فرد باید معصوم باشد برای درک الهاماتی از این دست. از این رو حدیث قدسی غیر از کلام پیامبر (ص) و ائمه (ع) و حدفاصل وحی و سخن معصوم (ع) است". اینها بخش هایی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین مهدی اسماعیلی، پژوهشگر حدیث و استاد حوزه است که درباره سندیت زیارت عاشورا و چرایی معاضدت با آن بیان داشته و مشروح آن در ذیل می آید:
 

درباره سندیت زیارت عاشورا توضیح دهید، آیا اینکه گفته می شود این زیارت حدیث قدسی است صحت دارد؟
اینکه در سند این زیارت خدشه می کنند که آیا این زیارت سندی دارد که از لسان معصوم (ع) بیان شده است و چه کسی برای نخستین بار این زیارت را بیان کرده است که برای صحبت با امام حسین (ع) اینگونه ایشان را خطاب قرار می دهیم اینها شاید ساخته ذهن دیگرانی باشد که بعد از عصر ائمه (ع) نگاشته شده باشد و انتسابی به معصوم (ع) ندارد و این شبهه وجود دارد و طبیعی است که از غیرشیعه چنین شبهه ای مطرح شود، چراکه نکاتی در این زیارت بیان می شود که احساسات آنها را جریحه دار می کند از این رو شبهاتی از این دست از سوی آنان مطرح می شود البته حتی شیعیانی نیز بوده اند که با برخی از فرازهای این زیارت مشکل دارند.
آیا فرازهای این حدیث با اصول اعتقادی و اصل توحید سازگاری ندارد یا جنبه بدعت دارد؟! اینها مسائلی است که در رابطه با زیارت عاشورا مطرح می شود اما حتی برخی پا را فراتر نهاده زیارت عاشورا را حدیث قدسی می خوانند تا از انتساب به امام معصوم (ع) خارج شود.
باید توجه داشت که حدیث قدسی سخن خدا است و فرمایش ذات او است اما فرشته واسطه ارسال آن برای بشر نیست بلکه حالت الهامی دارد و بر ذهن و روح و روان بشر نقش می بندد که البته آن فرد باید معصوم باشد برای درک الهاماتی از این دست. از این رو حدیث قدسی غیر از کلام پیامبر (ص) و ائمه (ع) و حدفاصل وحی و سخن معصوم (ع) است.
بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا در کتابی یا در متون حدیثی و تاریخی ما چیزی در این باره وجود دارد یا نه باید بگویم من تا کنون به چنین مطلبی دسترسی نداشته ام و به هیچ وجه این ادعا که زیارت عاشورا حدیث قدسی است، صحت ندارد.

آیا در میان کتب و منابع مستند، سندی برای تایید این مطلب که زیارت عاشورا حدیث قدسی نیست، وجود دارد؟
در بین کتب حدیثی شیعی دو کتاب که از نظر قدمت مقدم بر خیلی از آثار حدیثی هستند زیارت عاشورا را نقل کرده اند، یکی "کامل الزیارات" اثر محمد بن قولویه از محدثین شیعه که متوفای ۳۶۸ هجری است و فاصله اش با سال ۲۵۵ هجری که حضرت حجت (عج) به دنیا آمده اند کم است و با صحابی امامان دهم و یازدهم علیهماالسلام همعصر بوده است.
وی در باب ۷۱ (ثواب من زار الحسین (ع) یوم عاشورا) و حدیث هفتم این کتاب با سند نقل می کند با افرادی که از آنها این حدیث را شنیده و مشخص می شود این حدیث قدسی نیست البته وقتی که قدسی بودن این حدیث را نفی می کنیم از شان آن کاسته نمی شود و بر اصالت خود باقی می ماند.
درباره سند زیارت عاشورا باید گفت هم ابن قولویه در کامل الزیارات با دو سند نقل می کند که معلم این زیارت امام باقر (ع) است و آخرین راوی کسی است به نام علقمه ابن محمد حضرمی که گویا روز عاشورا خدمت امام (ع) در مدینه می رسد و از امام (ع) می پرسد زیارت عاشورا یعنی رفتن در کنار مقبره و جایی که بدن مدفون است ما که دور هستیم چه کنیم؟ امام باقر (ع) می فرمایند: خیر معنی زیارت چنین نیست و از دور نیز ممکن است و می فرمایند حتی کسی که راهش دور است می تواند دو رکعت نماز بخواند و بعد رو کند به کربلای معلا و بعد این زیارت را خوانده و امام حسین (ع) را خطاب قرار دهد.
بنابراین، این حدیث قدسی نیست وگرنه باید بعد از علقمه ابن محمد حضرمی امام باقر (ع) بیان می کردند که از پدرشان شنیده اند و پدرشان از پدرشان تا برسد پیامبر (ص) و ایشان بگوید قال الله تبارک و تعالی...
اما امام باقر (ع) آخرین راوی معصوم این حدیث است و وقتی دستور زیارت اینچنین می دهند این حدیث قدسی نیست و سخن امام باقر (ع) است و به قول ما فی البداهه این کلمات را بیان کردند و سپس آن را به علقمه حضرمی آموزش می دهند.
در ثواب این زیارت امام باقر (ع) فرمودند: هر کس امام حسین (ع) را از دور و نزدیک زیارت کند ثوابش یک هزار حج و عمره و یک هزار بار جهاد در راه خدا است بعد فرمودند این پاداش حتی فراتر از این نیز هست و گاهی گفته می شود هزار هزار.
باید توجه داشت که توصیه و سفارش با این پاداش بلندبالا این پیام را دارد که امام باقر (ع) و دیگر ائمه (ع) بعد از کربلا و شهادت جدشان و آن مصایب از این فرصت استفاده کرده تا تنور محرم را داغ نگاه دارند تا نکند آتش این تنور خاموش شود و آن ایثارهای تاریخ ساز به دست فراموشی سپرده شود.
 

اشاره داشتید به اینکه دو منبع این زیارت را نقل کرده اند، منبع دوم کدام است و چگونه این زیارت و سند آن را نقل کرده است؟
نقل دوم از شیخ طوسی عالم بزرگ شیعی است؛ ابن قولویه بیشتر به عنوان محدث شناخته می شد اما از نظر مراتب علمی بین او به عنوان صاحب کامل الزیارات و شیخ طوسی اختلاف بسیار است.
چون شیخ طوسی متوفای قرن چهارم هجری است که کمی با ابن قولویه تفاوت دارد یعنی در قرن چهارم متولد شده و در قرن پنجم از دنیا رفته است. شیخ طوسی هم فقیه است و هم شخصیتی اصولی و هم شخصیتی حدیثی، یعنی هم فقیه، هم دانشمند اصول به عنوان مقدمه فقه و نیز دانشمند نقل حدیث است از طرفی کتاب تبیان وی که ۲۰ جلد است در تفسیر قرآن نشان می دهد وی جامع الاطراف بود و در اکثر رشته های علمی سرآمد بود.
وی در دیگر رشته ای که سرآمد بود و لازمه حدیث شناسی است علم رجال بود که به شناخت راویان حدیث باز می گردد، یعنی شرح حال و شخصیت راویان حدیث که باید فقها و حدیث شناسان به آن مجهز باشند و از این رو وی خیلی بالاتر از ابن قولویه است.
شیخ طوسی که چندین تالیف بنام دارد و از نویسندگان یکی از کتب اربعه شیعه است، وی در دعا نیز ید طولایی داشته و چندین کتاب درباره ادعیه دارد معروف ترین آنها "مصباح المتهجد" است که در چاپ جدید آن در اعمال ماه محرم در صفحه ۷۲ زیارت عاشورا را نقل می کند به همان شکلی که ابن قولویه نقل کرده است با این تفاوت که نخستین راوی محمدابن اسماعیل ابن بزیع است که از شخصی به نام صالح ابن عقبه نقل می کند و او از پدرش و پدرش از امام باقر (ع).
پس هر دو مولف دو سند نقل کرده اند که آخرین راوی آنها فرق می کند اما شخص معصوم (ع) در هر دوی آنها یکی است یعنی امام باقر (ع).
شیخ طوسی از محمدابن اسماعیل ابن بضیع این نقل می کند که خود صاحب کتاب بوده است یعنی اثری داشته و در آن احادیثی را که از ائمه (ع) و راویان حدیث می شنیده، نقل می کرد از این رو، شخصیتی مثل شیخ طوسی آن کتاب را دیده است. بنابراین، این زیارتنامه سند از نظر عالم رجالی و محدث یعنی شیخ طوسی هیچ ایرادی ندارد و همه افراد در سند مورد وثوق هستند و در اینکه امام باقر (ع) آن را اینگونه آموزش داده اند شک و شبهه ای نیست.
علاوه بر اینکه درباره بحث سندی زیارت عاشورا آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی که رجالی معاصر ما محسوب می شود و در میان حوزه های علمیه بزرگ و کوچک، صاحب نظر در حوزه رجال است و پس از مکاتبه با ایشان درباره سند زیارت این حدیث می گوید راویان این زیارت همگی مورد وثوق اند نه کذاب که مطلبی را به دروغ به ائمه (ع) نسبت دهند.
بنابراین، ما دو دلیل داریم بر تایید سندیت این زیارت، یکی نقل شیخ طوسی که متبحر است در اکثر رشته های علمی به ویژه رجال و حدیث و کتبش معروف است و دیگر تایید آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی، رجالی معاصر ما.
از این رو، این حدیث انتسابش به امام باقر (ع) قطعی و یقینی است و نمی توان در آن شبهه وارد کرد.
اگرچه برای اهل فن دلیل محکمی نیست اما اگر شرح حال علما و فقهای شیعه را مرور کنید درمی یابید آنها در حالات شخصی و معنوی بر قرائت هر روزه زیارت عاشورا تاکید داشته اند و دیگران را به آن توصیه می کردند پس سیره بزرگان، علما و بزرگان شیعه دلیل متقنی برای این مهم است که این زیارت نمی تواند ساخته و پرداخته ذهن غیرمعصوم باشد

این حساسیت ها نسبت به زیارت عاشورا برای چیست و ریشه در چه انگیزه هایی دارد؟
وقتی به محتوا نگریسته و پیام آن را دریابیم که پیام هایش کوبنده است برای دیگران برای ما زنده کننده است و برای دشمن سهمگین و کوبنده.
زیارت عاشورا علاوه بر ارادت شیعه به ساحت امام حسین (ع) و شهدای کربلا علیهم السلام در حقیقت مرزهای عقیدتی شیعه و غیرشیعه را مشخص می کند. کسی که زیارت عاشورا را بخواند در می یابد که حزب او با حزب مخالف در تضاد است چراکه دو اصل تولی و تبری به عنوان توصیه قرآن، پیامبر (ص) و ائمه (ع) در این زیارت به اوج می رسد و این دو رکن مهم و اعتقادی شیعه بوضوح خود را نشان می دهد.
وقتی که این زیارتنامه را می خوانیم که افرادی جرم های سنگین انجام داده اند و به هیچ وجه قابل بخشش نیست و خدای سبحان هم قطعا آنها را در قیامت نمی بخشد چراکه بزرگترین ظلم ها را در مسیر پیشرفت سریع مذهب، توحید و گرویدن مردم به اصل های توحیدی کرده اند و رهبران مردم را به قتل رسانده اند در این زیارت لعن شده اند چراکه اینها سمبل مبارزه در میان ملت های مسلمان هستند. در چندین جا خداوند در قرآن ظالمان و متعرضان به حقوق دیگران به ویژه اولیاء و صلحا و نواده پیامبر (ص) را تهدید و مورد لعن قرار داده است و این زیارت نیز به حد می رساند و این پاسخی است برای آنان که شبهه ایجاد می کنند در این زیارت و می گویند چرا شیعه انقدر برای امام حسین (ع) ناراحت است و عزاداری می کند.
از طرف دیگر این زیارت ارتباط متداول ما است با شهید کربلا، اگرچه ایشان چهارمین شهید رسالت اند، اگرچه امیرالمومنین (ع) در محراب نماز، حضرت زهرا (س) بین در و دیوار و امام حسن (ع) بواسطه زهر به شهادت رسیدند اما شیوه و نوع شهادت و حرکت سیدالشهداء (ع) فراتر از شهادت های قبلی است لذا از ایشان به عنوان اسطوره جهاد و شهادت یاد می کنیم.
در این زیارتنامه فرد زائر با چنین شخصیتی ارتباط برقرار می کند که قهرمان مبارزه با ظلم و ستمگری است کسی که زیارت می کند روحیه ظلم ستیزی را در خود افزایش داده و اعلام برائت می کند از چهره های مشهور ظلم و جنایت به ویژه آنهایی که به خاندان پیامبر (ص) ستم و نیز نسبت به انسانیت روا داشته اند.

فلسفه سلام های زیارت عاشورا بعد از لعن ها چیست؟
نکته مهم تربیتی این است که بعد از تبری و دشمنی با ظالمان، سلام می دهیم. در قرآن نیز خدا هم چهره های منفور نظیر فرعون و نمرود را نام می برد و هم از چهره ای نیکوکار یاد می کند.
ما داریم که خدا انسان های نیکوکار و آزادی خواه را دوست دارد در حقیقت دو چهره در قرآن یاد می شود یکی با نفرت و یکی با رحمت. ستمگران مغضوب خدا و انسان های صالح چهره های محبوب الهی هستند.
این سلام های زیارت عاشورا هم برگرفته از این روش قرآنی است که از چهره های مغضوب عبور کرده می رسد به چهره های رحیم تا به انسان امید دهد که فکر نکند که همه تاریخ در دست انسان های جانی است بلکه انسان های نیکوکار و تاریخ ساز نیز هستند.

خبرنگار: آمنه مستقیمی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    24 3
    الهم الرزقني شفاعة الحسين يوم الورود و ثبت لي قدم صدق
  • رضا مزجي IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    18 1
    بسمه تعالي با سلام به همه دوستداران واقعي اباعبدالله الحسين ، عشق به حضرت اگر واقعي باشد يقيناً گره همه مشکلات ما و جامعه ما را حل مي کند. بياييم واقعاً عاشق حسين باشيم . آن بزرگوار فرموده چشمان خود را از حرام بشوشانيد . مال حرام نخوريد. لذا اگر مي دانيم به کسي بدهکار هستيم بايد سعي جدي کنيم که بدهکاري را به ذيحق پرداخت نماييم. چشمي که براي حسين مي گريد ، بايد شرم کند که به دنبال خداي ناکرده ناموس مردم چشم چراني کند ، دستي که براي حسين خرجي مي دهد ، نبايد جرئت کند حق و حقوق ديگران به جفا را بردارد. در اين صورت زيارت عاشوراي ما واقعي مي شود و چه بسا ان شاء الله در بهشت رضوان الهي با اهلبيت (ع) و يارانشان باشيم. درکمال خوشي و شادي و عزت و صفاي نفس و جاودانه ، به اميد آن . . . . .
  • کيانوش IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    9 2
    ممنون که شبهات مارا برطرف کرديد
  • hamed IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    12 8
    زيارت شريف عاشورا علاوه بر نسخه اي كه در كتاب مفاتيح الجنان شيخ عباس قمي(متوفاي قرن 14) آمده و در حال حاضر رواج بسياري دارد ، نسخه هاي خطي قديمي تري نيز دارد كه قدمت آنها به بيش از هزار سال پيش بر مي گردد. اين نسخه هاي قديمي از جهات مختلف ، معتبرتر از نسخه رايج كنوني به شمار مي روند. عبارت مشهور «اللهم خص أنت اول ظالم ... ثم العن الثاني و الثالث و الرابع ...» در نسخه هاي قديمي زيارت عاشورا به اين شكل نبوده است. اين مطلب را آقايان دكتر مهدي ايزدي (از متخصصان و استادان علم رجال و حديث ) و اسلام ملكي معاف (دانشجوي دكتراي علوم قرآن و حديث) در يك مقاله علمي مستند تبيين كرده اند. اين دو پژوهشگر با تكيه بر معيارهاي علمي متعدد به مقايسه نسخه هاي رايج با كتاب كامل الزيارات نوشته ابن قولويه قمي(متوفاي 367هـ) و نسخه هاي قديمي كتاب مصباح المتهجد نوشته شيخ طوسي(متوفاي 460هـ) پرداخته ، نشان داده اند ك
  • محمد IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    13 2
    زیارت عاشورا حدیث قدسی است که تازمان امام محمد باقر (ع) وامام صادق (ع)به دلایلی به صورت پنهانی بوده است که ایشان این زیارت نامه راازقول امامان (ع) قیل ازخویش تا حضرت جرائیل نقل فرموده اند از جمله زیاراتی است که تمامی ائمه (ع)و علمای شیعه به خواندن آن اهتمام داشته زیارت عاشورادرمنابع زیر حدیث قدسی ذکر گردیده است . 1-مفاتیح الجنان - مرحوم شیخ عباس قمی - درباب زیارت عاشورا 2-شرح زیارت عاشورا -سید هاشم ایلامی -نشر براق -چاپ اول 1387 3- شرح زیارت عاشورا - سید جواد محدثی نشر لاهیجی -چاپ اول 1384 4-شرح زیارت عاشورا - آیت الله سیداحمد میرخانی - نشر شمس الضحی چاپسوم 1389 5- شفاءالصدورفی شرح زیارت عاشورا- حسن ثقفی تهرانی - نشر هاد-چاپ دوم 6- کشتی نجات - مرتضی زاهدی -نشر موسسه فرهنگی صابره - چاپ اول 7- آتش دل -سید سعید لواسانی - نشر طرح پنجم- چاپ نخست 8- شرح زیارت عاشورا- نشر لب المیزان- چاپ 8
  • یاس کبود IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    4 3
    اجرکم عند الله محفوظ اما با عبارت پایانی تون مبنی بر اینکه برای اهل فن دلیل محکمی نیست باز هم ماو در پاسخ گویی به دیگران دچار مشکل کردید
  • یک طلبه IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    5 0
    زیارت عاشورا به چند طریق به دست ما رسیده که بنا بر یک طریق ، حدیث قدسی محسوب می شود. شیخ طوسی با سه سند این زیارت شریفه را نقل می‏نماید: 1- عقبة ابن خالد از امام باقرعلیه‏السلام ؛ 2- صفوان بن مهران از امام صادق‏علیه‏السلام از پدرانش از پیامبر و جبرئیل و سرانجام از خدا؛(بنا بر این سند زیارت عاشورا حدیث قدسی است چون به عنوان کلام خدا معرفی شده است). بنا بر این نقل امام صادق می فرماید : من برای هر کس که از دور یا نزدیک به این زیارت اباعبد الله را زیارت کند و دعای بعد از این زیارت را بخواند ، ضامنم که زیارتش قبول و سعی و تلاشش مورد قدردانی خدا بوده و...، بعد می فرماید این ضمانت را پدرم(امام باقر ) هم داده و از این ضمانت را از پدرش(امام سجاد) هم نقل کرده و او هم این ضمانت را داده و از پدرش (امام حسین ) نقل کرده و او هم این ضمانت را داده و از برادرش امام حسن هم نقل کرده و او هم از پدرش امام علی نقل کرده و امام علی هم این ضمانت را داده و از پیامبر هم نقل کرده و پیامبر هم این ضمانت را از جبرئیل نقل کرده و جبرئیل هم این ضمانت را از خدا نقل کرده که قسم خورده هر کس به این زیارت و دعای بعدش از دور یا نزديك اباعبدالله الحسین (ع) را زیارت کند ، زیارتش قبول و شفاعتش پذیرفته باشد و... و بر ای قسم ملائکه و ما را شاهد گرفته است. (1) 3- علقمه بن محمد حضرمی از امام باقرعلیه‏السلام. بیشتر رجال این سه سند مورد تأیید علمای علم رجال می‏باشند و سند آن مورد قبول‏ مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، شیخ طوسی است . پی نوشت ها: 1. شیخ طوسی محمد بن حسن ،مصباح المتهجد ، اول ف بیروت ف مؤسسه الفقه الشیعه ، 1411 ق ، ص781-782.
    • سید علی رضا حسنی ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
      0 0
      سلام بسیار عالی وجامع وبدون شک فی کلام
  • سیدمهدی IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    11 21
    یا للعجب؟؟زیارت عاشورا قدسی نیس؟خب مردک بیا از من سوال کن که برات خیلی قشنگ توضیح بدم که قدسیه یا نه بابا قم بزرگتر داره مشهد بزرگتر داره برو پیش مراجع بگو میخام همچی حرفی بزنم اگه تو دهنت نزدند من دیگه تا اخر عمر منبر نمیرم...
    • ایرانی ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      0 0
      مردک؟؟؟ این چه طرز صحبت کردنه؟ مشهد بزرگتر داره؟ قم بزرگتر داره؟ بیان پیش شما؟ شما اگر حرفی دارید با عقل و منطق و به صورتی که قرآن گفته یعنی با ادب و کلمات زیبا عقاید خودتون رو بیان کنید.
    • هادی ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      0 0
      منبری هم هستی یا للعجب....!!!
    • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      0 0
      جناب سید محترم شما ازجدت پیامبراکرم (ص) باید خجالت بکشی که تحمل یک نظررانداری وبااین ادبیات پرخاش می کنی .آیا روش پیامبررحمت این بود ؟ آیا شیعه امام صادق هستی که دربرابرمنکرخداهم باسعه صدر ساعت ها بحث می کرد ؟ اگربااین روش وادبیات منبر می روی بهتراست بنام اسلام نروی
    • سید شماره 2 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
      0 0
      برادر گرانقدر شما ابتدا مقداری ادب و نزاکت و تقوا داشته باشید، بعدش هم به احترام قرآن و اهل بیت علیهم السلام دیگه منبر نرید چراکه منبر جای اهل علم و تقواست.
    • عبدالله ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
      0 0
      با سلام و احترام و ضمن تشکر از لحن کلامتان { مردک } مقدار و اندازه و ..... علم تان و معرفت و ادب تان و ارادت تان به اهل بیت مشخص شده لازم نیست منبر بروید خودتان را اصلاح کنید زیارت عاشورا و قدسی یا ... بماند
    • یک بنده خدا ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
      0 0
      آسید مهدی! شما با این نظر دادنت معلومه که خیلی بیشتر به تودهنی نیاز داری تا گوینده و نویسنده این مقاله!
    • غلامرضا ابراهیمی ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      0 0
      اقای سید مهدی سلام بر شما با تهنیت ورود به ماه رجب المرجب اولا" که لزوما در رد مطلبی باید ادله بیاورید و الا عصبانیت کارساز نیست ثانیا شما که اهل علم هستید و منبر هم میروید و طبعا این زیارت را بارها و بارها بیشتر از امثال بنده که در این امور هنوز از مرحله مبتدی هم گذر نکرده ایم بیشتر خوانده اید اگر این زیارت نامه برای تکامل و ارتقا روحی و معنوی نوع بشر است پس چرا نتوانسته آستانه تحمل عقیده مخالف را در شما بالا ببرد پس این کلاسها و درسهای اخلاقی که در حوزه تدریس میشود و احتمالا شما سالهای متمادی در این حوزه ها نزد اساتید معظم تلمذ کرده اید چرا نتوانسته ادبیات شما را تغییر دهد ؟ اشکال از کجاست ؟ زیارت عاشورا در انسان سازی موثر نیست یا دروس اخلاق در حوزه اثر عمقی ندارد و تحولی در شخص ایجاد نمیکند و یا گیرنده بعضی از ما ضعیف است ؟؟؟؟ منتظر پاسخ مستدل حضرتعالی در موارد ذکر شده هستم
  • مدرسی ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    جالب است که ایشان می فرمایند من تا کنون به اینکه مضمون زیارت عاشورا حدیث قدسی باشد دسترسی نداشتم. این مطلب در کتاب مصباح مجتهد شیخ طوسی، جلد دوم، صفحه781 آمده است که امام صادق ع می فرمایند: يَا صَفْوَانُ وَجَدْتُ هَذِهِ الزِّيَارَةَ مَضْمُونَةً بِهَذَا الضَّمَانِ عَنْ أَبِي وَ أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع مَضْمُوناً بِهَذَا الضَّمَانِ وَ الْحُسَيْنِ عَنْ أَخِيهِ الْحَسَنِ مَضْمُوناً بِهَذَا الضَّمَانِ وَ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ مَضْمُوناً بِهَذَا الضَّمَانِ وَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص مَضْمُوناً بِهَذَا الضَّمَانِ وَ رَسُولِ اللَّهِ ص عَنْ جَبْرَئِيلَ ع مَضْمُوناً بِهَذَا الضَّمَانِ وَ جَبْرَئِيلَ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَضْمُوناً بِهَذَا الضَّمَانِ قَدْ آلَى اللَّهُ عَلَى نَفْسِهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّ مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ ع بِهَذِهِ الزِّيَارَةِ مِنْ قُرْبٍ أَوْ بُعْدٍ وَ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ قَبِلْتُ مِنْهُ زِيَارَتَهُ وَ شَفَّعْتُهُ فِي مَسْأَلَتِهِ بَالِغاً مَا بَلَغ‏
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    سلام اجرکم عندالله هر چه بیشتر در این موارد با دلیل و سند معتبر گفتگو کنید بهتر جواب مقرضان پر مدعای روشنفکر نمارا میدهید
  • حسین ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    زیارت عاشورا یکی اززیارتهایی که اشاره به بحث تولی و تبری می کندلحن زیارت نمی تواند ازیک شخصی غیرازمعصوم صادرشود ولذاافرادی که این زیارت رانقل کردند افراد مورد اعتمادوثقه می باشند همین که علماء تأکیدمی کنند برای خواندن مهم می باشداگرغیراین بودخودشان برخواندن مداومت نمی کردند
  • محسن ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    0 0
    سلام آدم فهیم هیچوقت تودهن نمی زنه وخشمگین نمی شه با منطق صحبت کنید تا ایراد پیدا نشودپیامبر وامام کجا این همه به مردم فحش دادن که شما میخای بدی ادم منطقی ناراحت نمی شهدوران فهم وشعوره نه زمان چرت وپرت گویی به این حاج اقا بگوییدمهم قدسی بودن یا نبودن نیست مهم پذیرش جوانان است وبس
  • محمد ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل على محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین جناب آقای سید مهدی عزیز چرا اینقدر اصرار داری که زیارت عاشورا قدسی است ؟ و به خود اجازه توهین به دیگران می دهی ؟ زیرا بطور خلاصه : 1-اکثر محققین و حدیث شناسان چنین اعتقادی ندارند 2- حدیث قدسی مشخصاتی دارد که زیارت عاشورا اینگونه نیست مانند چندین مورد لفظ ( اللهم ) که در متن زیارت هست 3- در تمام نقل ها حدیث یا از امام باقر علیه السلام است یا امام صادق علیهم السلام. و در کل قدسی بودن و یا نبودن آن تأثیری در عظمت این زیارت ندارد و ما معتقدیم که کلام معصومان با کلام الهی تفاوتی ندارد. التماس دعا
  • مصطفی ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
    0 0
    به نظره منم قدسیه چون روایته که اخره مطلبتون از امام صادق اوردید صدقش میکنه
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    0 0
    یک سوال از من پرسیدن که اگر حدیث قدسی هست چرا خدا گفته پدر و مادر ام بفدایت.خدا که والدین ندارد امکانش هست راهنمایی بفرمائید چه پاسخی باید بدم
  • هادی ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
    0 0
    آقای منبری شما با این ادبت منبر میری ؟ مردک یعنی چه . خوبه شما با این لحن کتاب بنویسی و با بین الحن استدلال کنی. حتما هم کتابت بین علما شهرت پیدا میکنه و جای شیخ طوسی رو پر میکنی!!!!!!!
  • سید علی حسنی ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    0 0
    زیارت عاشورا حدیث قدسی است بدون توجه به سند اگر قلبی به خدا نزدیک باشد و با چشم دل خدا را ببیند به یقین درک خواهد کرد که حدیث قدسی است
  • بی نشان ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    0 0
    در حدیث قدسی بوون زیارت عاشورا شکی نیست خدا هدایتتون کنه
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام چه حدیث قدسی باشه و چه نباشه مهم این هست که همه ما با امام حسین و یارانشون هستیم و بر ضد یزید و یارانش طرح این مسایل جز تفرقه پراکنی و دشمنی چیزی نیست
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    سلام اقای سید مهدی شما خواهشن تو دهن کسی نزنید تو دهان کسی بزتید که دست بر مادر ما زهرا زد دست بر گلوی 6 ماه زد پس این تو گوشت آویزان کن هر چی داری از برکت زیارت عاشورا است السلام علیک یا اباعبدالله الحسین...