گروه هنر- ساحل عباسی - تاریخ تولد سینمای آرمانی انقلاب اسلامی 22بهمن سال 57 است، اما آیا سینمای انقلاب اسلامی امروز به بلوغ و شکوفایی رسیده است؟

 می‌توان راهی پیمود که آینده سیمای جهان، سیمای اسلامی باشد

آیا آنچه از سینمای ایران به جهان عرضه می‌شود در تراز مفاهیم بلندی است که انقلاب اسلامی ایران به جهان عرضه کرده است؟
در گفت و گو با فرج ا... سلحشور، کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون در خصوص عملکرد سینما پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته ایم که آن را می‌خوانید:


تعریف شما از سینمایی که دغدغه دین و اسلام داشته باشد، چیست و جایگاه سینمای اسلامی در سینمای جهانی چگونه است؟
- سردمداران سینما یعنی کسانی که نبض فرهنگی سینما را در دست دارند و برای رسیدن به منافعشان، افکار و عقایدشان را به ملتها تحمیل می‌کننداصرار بر بی معنی بودن پدیده ای به نام سینمای اسلامی یا انقلابی دارند؛ قاطعانه عرض می‌کنم که قاطبه سینما طرفدار مطلب فوق هستند و از آن برای دستیابی به اهداف و مقاصد مادی و سیاسی خود بهره می‌برند، اما به نظر یک فیلمساز متعهد اسلامی و انقلابی همانگونه که اسلام دارای معیارها و چارچوبهای خاص خود است و از بایدها و نبایدهایی حرف می‌زند، سینمای اسلامی هم باید مطابق با چارچوبها و معیارهای اسلامی حرکت کند. سینمای هالیوودی قرار بوده و قرار است در خدمت استعمارگران باشد، نه در خدمت بشر، نه در خدمت اسلام یا ادیان توحیدی، وهدف استکبار نیز، ازاین سینما تخلیه فکر بشر از ارزشها و اعتقادات است و صد البته تحمیل فرهنگ اسراییل و صهیونیست به مردم دنیا.در مجموع سینمای امروز دنیا سینمایی است که انسان محور است و در آن اثری از خدا و مکتب نیست، در حالی که دغدغه سینمای اسلامی خدا محوری است، در سینمای غرب ماده و توجه به مادیات اصل است، اما در تفکر اسلامی معنا گرایی و ارزش گرایی باور اصلی است، برای فیلمساز متعهد، سینما یعنی نمایش حقیقتهایی مملو از خودگذشتگی و بازگشت به فطرتی که خداوند از روح خود در جان انسان دمیده است.


با توجه به فرا رسیدن دهه فجر و یاد آوری روزهای پر از حماسه سال 57به عنوان یک فیلمساز بفرمایید، سینمای انقلابی از نظر حضرت امام خمینی و انقلابیون سال 57چگونه سینمایی بود و قرار بود سینمای بعد از انقلاب اسلامی چه تفاوتی با سینمای قبل از انقلاب داشته باشد؟
- با پیروزی انقلاب اسلامی در ابتدا این تصور مطرح شد که حاکمیت دینی با سینما سر سازگاری ندارد و سینما از حیات فرهنگی این سرزمین حذف خواهد شد، اما با سخنان رهبر انقلاب این ذهنیت بر طرف شد، حضرت امام خمینی (ره) در نخستین سخنرانی‌شان اینگونه به توصیف سینما پرداختند که ما با سینما مخالفتی نداریم، ما با فحشا در سینما مخالفیم، با بیان مطلب فوق از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی تفاوت سینمای انقلابی با سینمای پیش از انقلاب مشخص شد، سینمای قبل از انقلاب نماد فحشا بود و به وضوح بر روی پرده‌های سینما عریانی نمایان بود، فسق و فجور حرف اول همه ژانرها در سینما بود، سینمای بعد از انقلاب قرار بود ارزشها، باورها، اعتقادهای اسلامی و انقلابی ملت ایران را که برای دستیابی به آن شهید هم داده بودند منعکس کند، اما متاسفانه این سینما فقط به وسیله‌ای جهت سرگرمی و تفریح تبدیل شده و گیشه‌ای برای پولدار شدن عده‌ای و یا وسیله‌ای در دست دشمن برای سیاه نمایی که این دشمن با ابزار و امکانات و سرمایه ملی ما به اعتقاداتمان بتازد.


انقلابی که داعیه ای جهانی دارد و هدفش گفت و گو با ملتهای دیگر است و می‌خواهد از طریق این ابزار با مخاطبان خارج از مرزهای جغرافیایی ایران ارتباط بر قرار کند باید فیلمساز و هنرمندش چه دغدغه‌ای داشته باشند تا علاوه بر ایجاد جذابیت در خدمت تفکر انقلابی و دینی باشد؟
- ما اسلام و انقلاب اسلامی را از فاخرترین ارزشهای خود می‌دانیم، و طبعاً یک اثر هنری متناسب با این مفاهیم و معانی را برای صدور به مرزهای خارج از جغرافیای کشورمان آرزو می‌کنیم، کسی تردید ندارد که انقلاب اسلامی خواهان شکافتن مرزهای هنر است، انقلاب اسلامی خواهان جان بخشیدن به یک هنر متعالی و ارزشمند است .قرار بود سینمای بعد از انقلاب دچار یک تحول جدی شود، سینمای ارزشمندی که باعث ظهور نسل جدیدی از فیلمسازان اسلامی و معتقد شود که بتوانند با توسل به تکنیکهای فنی و بهره مندی از اعتقادهای پاک اسلامی و پیام اسلام، انقلاب وپیامش را به جهان صادر کنند. به نظر بنده یک فیلمساز متعهد می‌بایست دغدغه اش، توجه به قرآن و تمسک به آموزه‌های اهل بیت معصومین علیهم السلام باشد، معضلات جامعه را ببیند و برای حل معضلات جامعه اقدام کند. دغدغه فیلمساز مسلمان باید درد دین باشد، البته در بین هنرمندان و سینماگران ما هنرمندانی متعهد و پاک هستند که دغدغه‌شان خدمت به انقلاب و اسلام است و در این راه هم بر اصولشان پافشاری کرده و می‌کنند.


به نظر شما یک فیلمساز متعهد چگونه می‌تواند از سینمایی که ساخته دست بشر غربی است در راه پیشبرد اهداف و مقاصد اسلامی و انقلابی مملکتش استفاده کند؟
- اگر مبانی و اصول حاکم بر سینما تغییر کند، این سینما می‌تواند در خدمت نظام و اسلام قرار بگیرد، سینمای فعلی دنیا بر چهار، پنج، محور اصلی بنا شده است، اصلهایی مانند دروغ گویی، مادی گرایی، توجه به غرایز مطلق انسانها، و نه چیز دیگری...این سینما به سینما گر داخلی اجازه ساخت واقعیتی از تاریخ ملت و مذهب خود نمی‌دهد، از او می‌خواهد از تصورات محض خودش برای ساخت فیلم استفاده کند، نه حقیقت و پشتوانه تاریخی و مذهبی مملکتش، در حالی که ما از زبان علمای دینی مان همواره می‌شنویم که می‌گویند:قال الصادق.قال رسول ا... صلوات ا...علیه و آله.و... از خود چیزی سر هم نمی‌کنند.حرفشان حرف دین و خداست.اما سینماگر ما نباید به زبان مذهب و تاریخش حرف بزند، حق استناد و توجه به این مفاهیم ارزشمند را ندارد، فقط به او آموخته اند که به دنبال کسب جایزه و شهرت و محبوبیت باشد کافی است. در حالی که سینماگر موعود متعهد به دنبال معنویت و عبرت آموزی از جهان و جهانیان است. آنچه امروزه در سینمای هالیوودی حرف اول را می‌زند، توهمی لجام گسیخته و جذابیتهای دروغی و مالیخولیایی است. متاسفانه ما در سینمای امروز دنیا شاهد ظواهر بصری هستیم، در حالی که اسلام زیبایی اصلی را زیبایی روح و طهارت نفس انسان عنوان می‌کند و متاسفانه این زیبایی‌های ظاهری هالیوودی وسیله‌ای شده برای عبور از ارزشهای واقعی و معنوی.اگر مسؤولان ما به اهمیت ترویج این ارزشها واقف شوند می‌توانیم با جرأت اعلام کنیم که آینده سینمای جهان از آن سینمای اسلامی است نه سینمای هالیوودی.
اگر مبانی غربی دور ریخته شود و از معارف اسلامی در کتابهای درسی دانشگاهی استفاده شود، می‌توان به آینده سینمای متعهد اسلامی انقلابی امیدوار بود. به هر حال سینما دارای یکسری تکنیکهای خاص خود است، مثل حرکتهای دوربین، نوع بازیگری، کادر بندی، نور پردازی و...همه هنرمندان به این تکنیکهای فنی واقف هستند و ربطی به غربی و غیر غربی ندارد.هر فیلمسازی با نوع نگاه خود می‌تواند تکنیکهای جدیدی را ابداع کند، اما فکر اسلامی و فرهنگ اعتقادی را نمی‌توان از غربی‌ها و کتابهایشان آموخت، بلکه برای داشتن یک سینمای معتقد قوی و انقلابی بایستی ارزشهای خود را به کار گرفت و به طور جدی از آنها حمایت کرد.


آیا معتقد هستید با داشتن یک سینمای قوی می‌توانیم در عرصه‌های جهانی برای کشور قدرت بیافرینیم؟
- بنده به جرأت اعلام می‌کنم و قاطعانه عقیده دارم، اگر ما دارای فیلم و سریالهای اسلامی بودیم تا امروز اثری از آمریکا و صهیونیست نبود .تفکر و ارزشهای آنها جایگاهی در جهان نداشت، این نظر، نظر یک تهیه کننده آمریکایی هم هست که هم بر ضد ایران فیلم ساخته هم اظهار نظر کرده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    شما فيلمهاي ايران و بازيگران ايراني را اسلامي نگه داريد سينماي دنيا پيش کش. اين فيلمهايي که تو ايران توليد ميشه بسيارشون چهره غربي گرفته اند .بازيگرامون هم که اغلب (نه همشون)زندگي غربي دارند.شما با اينها ميخواهيد اسلام را به دنيا معرفي کنيد .بهتره نکنيد .چون آبروي همه مسلمانها ميره....