حجت الله ایوبی معتقد است از بدو حضور در کلیدی ترین نقطه حیات سینمای ایران یعنی ریاست سازمان سینمایی انجام فعالیت های زیرساختی صنعت سینما در اولویت قرار گرفته و همچنین عدالت فرهنگی و توجه به همه شاخه‌های سینمایی نیز در دستور کار است.

سینما را در مسیر عدالت فرهنگی اداره می‌کنیم/ نوید روزهای خوشِ سینمای مستند و کوتاه

 

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر: حجت الله ایوبی از جمله مدیران دولت یازدهم در عرصه فرهنگ و هنر است که با توجه به کارنامه کاری که دارد ابتدا یکی از گزینه های مدیریت در معاونت هنری وزارت ارشاد بود اما در نهایت سکانداری سینما به او رسید و او از همان ابتدا قول داد اوضاع نابسامان سینما را بهبود بخشد.

جنجالی‌ترین و رسانه‌ای ترین مشکل سینما در همان ابتدای ورود حجت الله ایوبی مساله تعطیلی خانه سینما بود که بازگشایی این خانه با درایت حجت الله ایوبی برگ برنده او در ریاست سازمان سینمایی محسوب می‌شد و سینماگران هم به کرات از وی بابت این اتفاق قدردانی کرده‌اند اما واقعیت این است که مدیریت بر سینما تنها به تعامل با خانه سینما منحصر نمی‌شود و دغدغه‌هایی چون اکران در شهرستان‌ها، ساخت شهرک‌های سینمایی، ساخت مجتمع‌های سینمایی، بهبود وضعیت تولید فیلم و اکران، رسیدگی به وضعیت سینمای کودک، تقویت بنیه اقتصادی سینما، سر و سامان دادن به حضور بین‌المللی سینمای ایران و ... نیز باید مدنظر قرار گیرد.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در روز ملی سینما در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره برخی نکات کمتر مطرح شده در حوزه ساخت و ساز شهرک های سینمایی در مدیریت پیشین سازمان سینمایی، پروژه های سینمایی در دست کار، توجه ویژه به گروه سینمایی «هنر و تجربه» و ...صحبت کرد.

گفتگو با رئیس سازمان سینمایی را می‌خوانید:

*ساخت و ساز شهرک‌های سینمایی در نقاط مختلف ایران از جمله نکاتی است که جامعه سینمایی کمتر درباره آن صحبت می‌کند ولی به نظر می‌رسد چند وقتی است باب آن در سازمان سینمایی باز شده است و شما هم در برخی از مذاکرات و بازدیدهایتان درباره احیای شهرک‌های کم رونق، ادامه ساخت شهرک‌های در دست آماده‌سازی و ساخت مجموعه‌های جدید صحبت کرده‌اید.

- واقعیت این است برای داشتن سینمای ارزنده و متناسب با شان مخاطب ایرانی در درجه نخست باید زیرساخت های مورد نیاز در صنعت سینما درست شود و در کنار داشتن سالن های خوب و مجهز، یکی از نیازهای اساسی داشتن شهرک های سینمایی است تا سینماگران بتوانند با کیفیت بالاتری آثارشان را تولید کنند.

* ساخت شهرک سینمایی هشتگرد از جمله پروژه‌هایی است که مدت‌هاست به سرانجام نرسیده است. درباره این پروژه خبر خوبی ندارید؟

- شاید خبر خوبی برای روز ملی سینما نباشد اما متاسفانه باید متذکر شوم که خبر خوبی در حوزه ساخت و ساز شهرک های سینمایی نه تنها در هشتگرد بلکه در هیچ یک از نقاط کشور ندارم.

* دلیل این امر چیست؟

- واقعیت این است که در سالهای گذشته چندین شهرک های سینمایی افتتاح و چندین پروژه نیز تعریف شد اما تا امروز و این لحظه هیچ یک از پروژه ها در حوزه ساخت شهرک های سینمایی به نتیجه قابل اعتنایی نرسیده است.

به اعتقاد من شهرک سینمایی هشتگرد یک پروژه شکست خورده است ولی در نهایت باید تمهیدی بیاندیشیم تا این پروژه به نحوی جمع و جور شود و به نتیجه نهایی برسد. البته ساخت چند شهرک سینمایی دیگر مانند شهرک سینمایی چابهار مطرح است که باید به یک جمع بندی کلی درباره شهرک سازی هایی از این دست برسیم.

می‌توان اینگونه گفت که در حال تصمیم گیری جدی درباره شهرک های سینمایی هستیم و مشکل شهرک های سینمایی در حال حل شدن است.

* مشارکت بخش خصوصی هم در حوزه شهرک سازی و هم تجهیز سالن های فرسوده به چه صورت بوده است؟

- همانطور که اشاره کردم فعالیت های مهم و زیرساختی چون تعمیر و بازسازی بسیاری از سالن ها و تشویق بخش خصوصی به ساخت و سازها در حال انجام است اما برای رسیدن به نتیجه باید بخش خصوصی را نیز درگیر کنیم که خوشبختانه مجتمع سینمایی «کوروش» نشان از علاقمندی حضور بخش خصوصی در عرصه سینما است.

تشویق بخش خصوصی به انجام فعالیت‌های زیربنایی در سینما یکی از برنامه های سازمان سینمایی است و در این ارتباط می توانم این خبر خوش را بدهم که تا همین لحظه 78 سالن سینما توسط بخش خصوصی در حال ساخت است که البته تشویق بخش خصوصی به ورود به این حوزه به دلیل تلاش های مجید مسچی در موسسه سینما شهر بوده است.

در نهایت پیش بینی می کنم که سینمای ایران سالهای خوبی را پیش رو دارد و این اطمینان را می دهم که سینماهای بسیاری بازسازی و به ناوگان سینمای کشور برگردد که نتیجه این اتفاق، فروش خوب و فضای همدلی در سینمای ایران خواهد بود، بنابراین در حوزه زیرساخت های سینمایی به سمت خوبی در حال حرکت هستیم.

* دیجیتال کردن سینماها در سراسر کشور از دیگر فعالیت‌های سازمان سینمایی در یک سال گذشته بود که باعث شد آرزوی اکران همزمان در سراسر کشور محقق شود؛ امری که تا چند سال پیش بعضا در جشنواره فیلم فجر هم به سختی محقق می‌شد.

- رعایت عدالت فرهنگی در سراسر کشور و رساندن فیلم‌ها همزمان با تهران و کلان شهرها به اکران شهرهای کوچک جز با دیجیتال کردن سالن‌های سینما امکان‌پذیر نبود.

از اتفاق های مهم در طول یک سال گذشته در عرصه سینما دیجیتال کردن سالن های سینما است که تاثیر آن را در فروش بی‌سابقه سینما در کل کشور می‌بینیم.

* نمی‌شود عملکرد یک سال گذشته سازمان سینمایی را بررسی کرد و درباره گروه تازه‌تاسیس «هنر و تجربه» حرف نزد. این گروه همانطور که از نامش پیداست این فرصت را در اختیار سینمای هنری و تجربی قرار می‌دهد تا آثارشان روی پرده رفته و با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند. این روزها که خبر قطعی شدن اکران برخی آثار که سال‌هاست رنگ پرده را ندیده‌اند از سوی این گروه سینمایی می‌خوانیم و با فیلمسازان صحبت می کنیم همگی متفق‌القول هستند که گروه «هنر و تجربه» از آن اتفاقاتی است که باعث می‌شود در آینده یادی نیکو از شما و مدیران مربوطه‌تان شود.

- وقتی حرف از سینما به میان می آید، ذهن خیلی‌ها فقط به سمت سینمای بلند و حرفه‌ای می رود در حالی که چنین نیست و سینما ارکان دیگری چون سینمای کوتاه، مستند و .. هم داریم.

در حوزه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوانان و فیلم مستند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اتفاق های درخشانی در حال رخ دادن است که متاسفانه تا اندازه ای از این دو حوزه مهم سینمای ایران غافل هستیم و مهم‌تر اینکه فرصت اکران عمومی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود در نتیجه لازم بود که تمهیدی برای نمایش فیلم‌های خاص و همچنین آثار مستند و کوتاه دیده شود و به همین منظور گروه «هنر و تجربه» در راستای همان عدالت فرهنگی راه‌اندازی شده و به کار خود ادامه خواهد داد.

* برنامه مشخصی در دو حوزه فیلم کوتاه و سینمای مستند در سازمان سینمایی در دست دارید؟

- سیستم شفاف و عادلانه ای در دو حوزه فیلم کوتاه و مستند وجود دارد و حبیب ایل بیگی که از مدیران خستگی ناپذیر در انجمن سینمای جوان است، عمده تمرکز خود را علاوه بر تهران بر شهرستان ها نیز گذاشته و تا کنون 60 هفته فیلم و عکس در شهرستان ها و همچنین چند جشنواره منطقه ای برگزار کرده است که نمونه عینی این فعالیت ها برگزاری دو جشنواره منطقه ای یکی در خمین و دیگری در تربت حیدریه است.

در واقع کاروان سینمای جوان شهر به شهر می رود و فیلمسازان فیلم کوتاه و مستند مطمئن باشند که روزهای خوبی در پیش است.

* به عنوان پرسش پایانی، در ضیافت سازمان سینمایی برای حسن ختام شانزدهمین جشن سینما که امشب برگزار می‌شود چه هدیه ای برای سینما و سینماگران ایرانی دارید؟

- اگر فرصتی باشد در ضیافت شام سازمان سینمایی گزارشی از عملکرد تیم مدیریتی در یک سال گذشته خواهم داد و بخشی از فعالیت ها را که در حال انجام است، خواهم گفت. ضمن اینکه اخبار خوش دست خود اهالی سینما است و خواهند گفت که فضای موجود بر سینمای ایران و همچنین فروش و رونق فیلم‌ها از جمله اتفاق های خوب سینمای ایران در حال حاضر است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.