پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: بعضی وقتها یک اظهارنظر باعث میشود تا خیلی مسایل را دنبال خودداشته باشد ، نمونه اش همین اظهارات اخیر رییس سازمان خصوصی سازی درباره سهام عدالت که وی این اوراق را بی ارزش دانسته بود.

واکنشها به بی ارزش خواندن اوراق سهام عدالت/ مجلس بی اعتباری سهام عدالت را بررسی میکند/پرونده قضایی برای متخلفان سهام عدالت تشکیل میشود
 

شاید اگر میزان سهام عدالت و گستردگی توزیع ان به این اندازه نبود بازتاب این اظهار نظر نیز به این اندازه نبود ولی چون تقریبا تمام مردم کشور را بویژه دهکهای متوسط به پایین را شامل میشد این ذهنیت را ساخت که دولت یازدهم به دلیل واگذاری این سهام دردولت دهم و اختلاف نظر اقتصادی با دولت قبل به تعهدات نظام پشت پا زده و اصلا همه چیز را انکار کرده و این باعث بی اعتمادی مردم به وعده های این دولت شد چرا که شاید دولت بعدی با انچه که این دولت وعده داده ، همین برخورد را داشته باشد.
این درحالی است که شاید موضوع چیز دیگری باشد ؛ مساله ای که دراین گزارش به ان خواهیم پرداخت.
***سهام عدالت ارزشی ندارد

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه پیش‌نویس لایحه سهام عدالت در وزارت اقتصاد نهایی شده و در دولت به لایحه تبدیل خواهد شد، گفت: برگه‌های ثبت‌نام سهام عدالت فعلاً فاقد ارزش بوده و با مشخص شدن تعداد و سهام شرکت‌ها، امکان ارزش‌گذاری دارند.
علی‌اشرف عبدالله پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سؤال که برگه‌های فعلی ثبت‌نام شده سهام عدالت در دست مردم چه زمانی امکان ارزش‌گذاری یا تبدیل شدن به سهم خواهند داشت، گفت: بسیار روشن است کسانی که با مبانی سهام عدالت آشنا هستند، به خوبی می‌دانند آنچه که می‌تواند دارایی ارزش باشد، برگه سهام است، بنابراین چیزی که اکنون در دست مردم قرار گرفته، برگه‌های ثبت‌نامی است.
وی ادامه داد: زمانی که تعداد سهم و اسم شرکت با توجه به برگه‌های ثبت‌نامی سهام عدالت در دست مردم مشخص شود، آن زمان می‌توان روی این برگه‌ها ارزش‌گذاری کرد.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه به صراحت اعلام کردیم که مشمولان تنها ثبت‌نام کردند و در آینده حتماً سبدی از سهام دریافت خواهند کرد، گفت: بنابراین اکنون برگه‌های ثبت‌نامی در دست مردم فاقد ارزش بوده و تنها مشمولان ثبت‌نامی سهام عدالت در آینده ذینفع سبد سهام قابل واگذاری از محل سهام عدالت خواهند بود.
وی گفت: مردم با این برگه‌های ثبت‌نامی در آینده وارد بازار سرمایه خواهند شد و سهامدار شرکت‌های مشمول سهام عدالت می‌شود، یعنی این افراد حقی دارند که قطعاً رقمی می‌ارزد.
معاون وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه به مردم گوشزد کردیم که برگه‌های ثبت‌نامی نباید خرید و فروش شوند، گفت: اکنون اطلاعات مشمول سهام عدالت در بانک اطلاعاتی سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد و افراد در صورت خرید برگه‌های ثبت‌نامی سهام عدالت قطعاً متضرر خواهد شد، چرا که تنها اطلاعات مشمولان در فهرست سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد.
وی افزود: کسانی که ثبت‌نام شده‌اند بعد از نهایی شدن پیش‌نویس لایحه، تقدیم لایحه به مجلس، رفع ابهامات اجرایی و تقسیم سهم، سهامدار محسوب خواهد شد و رقمی را هر فرد دریافت خواهد کرد.
پوری‌حسینی با بیان اینکه در صورت گم شدن برگه‌های ثبت‌نامی سهام عدالت اشکالی وجود ندارد، گفت: این برگه‌های ثبت‌نامی در دست مردم پیش از این در بانک اطلاعاتی سازمان خصوصی‌سازی ثبت شده و از بابت گم شدن آن نگرانی وجود ندارد و بر اساس اطلاعات بانک اطلاعاتی اقدام به اعطای سهام عدالت به مردم خواهیم بود.
عبدالله پوری حسینی گفت: به همین دلیل است که اگر کسی خریدار این برگه‌های ثبت‌نامی باشد، در نهایت به دلیل این که اطلاعات او در بانک اطلاعات سازمان خصوصی‌سازی نیست، متضرر خواهد شد؛ از این جهت به عموم مردم تذکر دادیم که فکر نکنند این برگه‌های ثبت‌نامی دارای ارزش هستند.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سؤال که لایحه نهایی شده سهام عدالت چه زمانی توسط دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، گفت: هنوز برآورد دقیقی در مورد زمان آن ندارم.
***ارزش سهام عدالت تعیین شد
درهمین حال مدیر عامل اتحادیه کشوری تعاونی های سهام عدالت با بیان اینکه ارزش سهام عدالت برای هر فرد 3 میلیون تومان است ، گفت : از سهامداران عزیز می خواهیم حتما در نگهداری ان دقت کنند و به راحتی از دست ندهند.
داریوش پاک بین گفت : به شهروندان همچنین توصیه می کنیم سهام عدالت خود را به صورت وکالتی هم نفروشند که غیرقانونی است و همچنین باعث زیان دو طرف معامله می شود.
وی تاکید کرد: شهروندان در اینده می توانند در چارچوب قانون از همه ارزش ها و منافع و مزایای آن بهره مند شوند.
پاک بین اظهار داشت : کسانی هم که برگه سهام عدالت خود را گم کرده اند نگران نباشند چون مدارک آنها در سامانه این طرح ثبت شده است و البته توصیه می کنیم در نگهداری این برگه هم بیشتر دقت کنند.
وی اعلام کرد: طرح توزیع سهام عدالت که از سال 1385 آغاز شده است ، فقط محدود به خرید و فروش سهام نیست بلکه بستری گسترده برای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک و توسعه اشتغال در سراسر کشور است و پیش بینی می شود تا 50 میلیون نفر را پوشش دهد که امیدواریم تا پایان سال تکلیف آزادسازی خرید و فروش و مالکیت سهام عدالت مشخص شود.
***سهام عدالت سودی برای مردم ندارد

درهمین حال نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: سهام عدالت تاکنون سودی برای مردم نداشته است.
علی سبحانی‌فر با بیان اینکه سهام عدالت در یک مقطع خاصی به برخی از اقشار مردم واگذار شد، اظهار داشت: مسئله مهمی که امروز در بررسی‌های وضعیت سهام عدالت مورد بحث قرار گرفته سودآوری آن برای دریافت‌کنندگان و صاحبان این سهام است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله واگذاری این سهام‌ها به غیر نیز دارای ابهاماتی است، یادآور شد: طبیعی است تا زمانی که سهامی بدهکار باشد واگذاری آن ممکن نیست و باید مبلغ سود سهام پرداخت شود.
وی با طرح این سئوال که چه موقع افراد می‌توانند سهام خود را به دیگران واگذار کنند، گفت: با آزادسازی آن بخش از سهام که سود آن پرداخت شده، صاحبان سهام می‌توانند آن را به دیگران واگذار کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این زمینه طرحی توسط نمایندگان مجلس تهیه شده تا دارندگان سهام عدالت بتوانند آن بخش از سهام خود را که از محل آن سود پرداخت شده، به غیر واگذار کنند که در صورت تصویب نهایی طرح قابل اجرا خواهد بود.
سبحانی‌فر در ارتباط با تاثیرگذاری سهام عدالت در افزایش تورم نیز گفت: سهام عدالت تاثیری روی تورم کشور نداشته چرا که دارای نقدینگی نبوده و به صورت غیر مستقیم در اقتصاد نقش داشته است.
***ابطال اوراق سهام عدالت باید قانونی انجام شود
دراین خصوص همچنین نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت به این نتیجه برسد که واگذاری سهام عدالت شاکله و زیربنای حقوقی خود را ندارد، باید بر اساس مراحل قانونی این کار انجام شود.
سید محمدحسین میرمحمدی در خصوص سهام عدالت، اظهار کرد: اینکه سهامی که به‌عنوان یک اوراق بهادار تلقی می‌شود و مدتی نیز توزیع شد، اداره و یا سازمانی آن را فاقد اعتبار بداند، درست نیست.
وی افزود: اگر مشکلی در زمینه توزیع سهام عدالت وجود دارد باید بررسی شود و باید به‌ جای اینکه اصل موضوع را نادیده گرفت، مشکل را حل کرد.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واگذاری سهام عدالت به مردم تصمیمی است که دولت در زمان خود گرفته است، به‌طور حتم برای اعلام اینکه فاقد اعتبار است باید در مسیر قانونی خود صورت پذیرد.
وی ادامه داد: اگر دولت به این نتیجه برسد که واگذاری سهام عدالت شاکله و زیربنای حقوقی خود را ندارد، باید بر اساس مراحل قانونی و طی یک بخشنامه و یا اطلاعیه‌ای به مردم اطلاع‌رسانی شود.
میرمحمدی با بیان اینکه دولت هزینه‌ای برای سهام عدالت پرداخت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: سهام عدالت فعالیتی خصوصی است که ارتباطی با دولت ندارد و از سرمایه شرکت‌های سهام‌دار پرداخت می‌شود.
وی در پایان تأکید کرد: هر تصمیم و اقدامی که بار حقوقی دارد اگر هم قرار است ابطال شود باید سیر قانونی خود را طی کند و این‌گونه نیست که مسئولی بگوید که این موضوع فاقد اعتبار است.
***دولت در واگذاری سهام عدالت کوتاهی می‌کند
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر دولت در خصوص واگذاری سهام عدالت کوتاهی می‌کند و به شرکت‌ها و اداراتی سهام عدالت اختصاص داده‌ می‌شود که درآمدزا هستند.
سید ناصر موسوی‌لارگانی اظهار کرد: به‌ طور قطع با اعلام اینکه سهام عدالت فاقد اعتبار است، سیستم اداره دولت گذشته را زیر سؤال برده‌اند.
وی با بیان اینکه برگه‌های سهام عدالت را دولت گذشته به بیش از 40 میلیون نفر داده است، افزود: اگر تخلفی در خصوص واگذاری برگه‌های سهام صورت گرفته باید برطرف شود و پاک کردن صورت‌ مسئله منطقی نیست.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر دولت در خصوص واگذاری سهام عدالت کوتاهی می‌کند و به شرکت‌ها و اداراتی سهام عدالت اختصاص داده‌ می‌شود که درآمدزا هستند.
وی اضافه کرد : برای مثال 20 درصد از درآمد شرکت مخابرات و شرکت فولاد به سهام عدالت اختصاص دارد و همچنین به شرکت‌های دیگری که قوی هستند و درآمدهای بالایی دارند.
موسوی ادامه داد: وقتی سیستم پیامکی مخابرات تنها در ایام نوروز 70 میلیارد تومان از پیامک‌ها درآمد داشته‌اند 20 درصد از آن مبلغ بالایی است و این نشان از درآمد بالایی است که این شرکت دارد.
وی تأکید کرد: به‌ طور قطع در حال حاضر در خصوص پرداخت سهام عدالت کوتاهی می‌شود و سهمی که باید در اختیار سهام‌داران سهام عدالت قرار گیرد، قرار نمی‌گیرد و تاکنون گزارشی نیز در خصوص آن ارائه نشده است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد بسیار در خصوص نحوه اجرای قانون سهام عدالت گله‌مند هستند، گفت: کارگران ساختمانی در خصوص واگذاری سهام عدالت بسیار گله‌مند هستند و می‌گویند چرا به کارمندان دولت سهام تعلق‌گرفته اما به کارگران تعلق نمی‌گیرد.
وی اظهار کرد: افرادی که در حال حاضر سهام‌دار هستند باید با برنامه‌ریزی‌های منسجم مجمعی تشکیل دهند تا از سود و زیان این سهام عدالت مطلع شوند و دولت نیز باید گزارشی را توسط دستگاه‌های مربوطه ارائه دهد.
موسوی تأکید کرد: بیان این مطلب که برگه‌های سهام عدالت به دلیل تخلف فاقد اعتبار هستند، بدبین کردن مردم نسبت به نظام و دولت است و باید در این خصوص پیگیری‌های لازم انجام شود.
*** سهام عدالت نیازمند بررسی بیشتر است
درعین حال عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر لزوم بررسی نحوه واگذاری سهام عدالت در یک جلسه غیرعلنی تاکید کرد.
روبرت بگلریان اظهار داشت: موضوع نحوه بررسی واگذاری سهام عدالت باید در یک جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار گیرد تا زوایای تاریک آن برای نمایندگان روشن شود.

وی اظهار کرد: شاید پس از ارائه این گزارش لازم باشد تا مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از گذشته سهام عدالت و تعیین راهبردهای آینده این سهام را در دستور کار خود قرار دهد.
نماینده مردم ارامنه جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برگه‌های موجود سهام عدالت که در دست مردم است برای آنها توقع ایجاد کرده و بخشی از مردم از این برگه‌ها سود هم دریافت کرده‌اند و نمی‌توان به صورت آنی گفت این سهام فاقد اعتبار است.
***تلاش ها برای آزادسازی سهام عدالت
دراین خصوص همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ساماندهی سهام عدالت از دغدغه های مهم اقتصادی کشور است، گفت : دولت و مجلس توجه جدی به این موضوع دارند و امیدواریم لایحه دولت به زودی تقدیم مجلس شود.
محمدرضا پورابراهیمی نماینده منتخب مردم کرمان گفت: ارزش این سهام 90 هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر 56 هزار میلیارد تومان سهم مردم و بقیه سهم دولت است و تلاش می کنیم برای سهم دولت و پرداخت تفاوت ان راه حلی مناسبی پیدا کنیم و سهم مردم متناسب با پرداخت هزینه ان ازاد شود. ارزش سهام عدالت هر فرد در این شرایط تا یک و نیم میلیون تومان هم می رسد.
پورابراهیمی افزود: دولت در سال جاری بحث آزادسازی سهام عدالت را در دستور کار جدی قرار داده و وزیر اقتصاد هم توضیح داده است به زودی لایحه آن را ارائه خواهد کرد.
وی تاکید کرد: جلسات فشرده ای داریم تا در شرایط مطمئن بتوانیم برگه های فاقد ارزش در اختیار مردم را دارای ارزش واقعی کنیم و حق مالکیت داشته باشند و سود هم بگیرند.
پورابراهیمی اظهار داشت: از طرف دیگر بحث مطالبات دولت در زمینه سهام مطرح است که آن هم به شکلی در اختیار دولت قرار گیرد تا از این محل بتواند مشکل تأمین مالی را حل کند. دو هدف عمده یعنی تبدیل به برگه های با ارزش و تامین سهم و مطالبات دولت مدنظر است و البته نمایندگان هم طرح آزادسازی سهام عدالت را آماده کرده اند که احتمالاً با لایحه دولت ترکیب می شود و خروجی آن کار خوبی در اقتصاد کشور خواهد بود و پیش بینی می شود تا پایان سال بررسی و نهایی شود، البته دوست داریم 22 بهمن امسال خبر خوبی در این باره به مردم بدهیم.
***دولت برای سهام عدالت طرح جدید ارائه دهد
همچنین سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه دولت نهم و دهم در امر واگذاری بنگاههای دولتی به درستی عمل نکرد و از هدف اصلی فاصله گرفت ،افزود:‌ دولت برای نحوه مدیریت سهام عدالت و نحوه واگذاری بنگاههای دیگر طرح جدید ارائه کند به نحوی که خصوصی سازی در راستای هدف اصلی خود حرکت کرده و بخش خصوصی واقعی وارد میدان شود.
حسین امیری خامکانی افزود: فلسفه واگذاری ها این بود که مدیریت در دست بخش خصوصی بماند و واحدهای واگذار شده فعال تر شده و تولید افزایش یابد اما متاسفانه واگذاری ها بابت رد دیون به نهادهایی واگذار شده که اصلا اهلیت ندارند.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهام برخی شرکتها به صورت سهام عدالت واگذار شده و در مدیریت آنها و میزان تولید تغییری ایجاد نشده است،‌ افزود: برخی شرکتها به بخش خصوصی اصیل واگذار نشده و خصولتی سازی صورت گرفته است.

وی از دولت خواست تا درباره سهام عدالت و نحوه واگذاری بنگاههای دیگر خود طرح نو بدهد به نحوی که خصوصی سازی در راستای هدف اصلی خود حرکت کرده و بخش خصوصی واقعی وارد میدان شود.
***پرونده قضایی برای تخلفات سهام عدالت
دراین راستا همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه سهام عدالت مانند اوراق یادداشتی است که روی تاقچه منازل خاک می خورد, خواستار تشکیل پرونده قضایی برای بررسی تخلفات صورت گرفته در امر واگذاری سهام عدالت شد و گفت: سهام عدالت هم مانند سایر اوراق ضرر و زیانهایی دارد که به درستی تعریف نشده است وهمه فکر میکنند هر روز باید به مبلغ آن افزوده شود و منتظر سودند.
ابراهیم نکو در گفت و گو با خانه ملت, در باره این گفته رییس سازمان خصوصی سازی که برگه های سهام عدالت در دست مردم اعتباری ندارد و فعلا می توان به آن برگه ثبت نام سهام گفت, افزود: برگه سهام عدالت با برگه های کاغذ معمولی فرقی ندارد.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس اقدام دولت قبل در توزیع سهام عدالت را عجولانه و برگه های تبلیغی خواند و گفت:کارهایی که انجام شد صرفا سیاسی بود نه واقع بینانه.
وی با بیان اینکه سهام عدالت هزینه هایی را بر روی دست دولت گذاشته, افزود: به نظرم باید دستگاههای مختلف برای تعیین تکلیف سهام عدالت ورود کنند و آن را باطل نکنند چرا که در مقطعی برای آن هزینه داده شده و مردم امیدوار شده اند برای اینکه روزی بتوانند سهامدار شوند و سهام خود را بتوانند بفروشند.
به گفته این عضو کمیسیون برنامه, بودجه و محاسبات مجلس سهام عدالت هم مانند سایر اوراق ضرر و زیانهایی دارد که به درستی تعریف نشده است وهمه فکر می کنند هر روز باید به مبلغ آن افزوده شود و منتظر سودند.
نکو با اشاره به سخنان رییس سازمان خصوصی سازی مبنی بر اینکه بسیاری از شرکتهایی که سهامشان واگذار شده وجود خارجی ندارند, گفت: دولت یازدهم بر سر دو راهی حساس قرار گرفته است و اگر بخواهد بر روی سهام عدالت خط بطلان بکشد جایگاهش در بین مردم افت می کند و به ضررش است چون مردم خود را صاحب سهام می دانند و سودهای خود را هم محاسبه می کند.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس گفت: دولت باید به روش عقلانی و کارشناسی سهام ها را به تدریج آزادسازی کند تا قابل خرید و فروش شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه گفته های رییس سازمان خصوصی سازی قابل تامل است, گفت: باید برای تخلفاتی که در واگذاری سهام عدالت انحام شد پرونده ای قضایی تشکیل شود.
 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.