گروه جامعه  / محمد رضایی - چندی پیش گذرم به انجمن معتادان گمنام افتاده بود .

«نه» گفتن، شروع  رهایی از اعتیاد است

آنها با سربلندی در انجمنهای دوره‌ای و منظمشان درگروه‌های داخلی‌ خودشان را با عنوان «من یک معتاد هستم» معرفی و ادامه راه برای پاک ماندن را در قبال قبول واقعیتی به نام اعتیاد و مبارزه با آن می‌دانستند، همین عنصرواقع بینی نیز باعث شده بود ده‌ها هزار نفر در این انجمن پنجره‌های پاکی و خوشبختی را بر روی خود و خانواده‌هایشان بگشایند.

 

 تولید مخدر جدید طبق سلیقه جوانان

گرچه هنوز هم با گذشت دو دهه از ورود موادمخدر نوپدید به کشور ارزیابی آماری کاملی از تخریب‌های اجتماعی و اقتصادی این مواد صورت نگرفته و تا کنون آزمایشگاه‌های مجهز وروزآمد برای تجزیه و تحلیل مواد مخدر در کشورایجاد نشده، اما کشفیات ناجا نشان می‌دهد تولید کنندگان، مواد نوپدید را بر اساس سلیقه‌های جوانان و نوجوانان تهیه و عرضه کرده وبرای آنان نیازهای کاذب ایجاد کرده اند .

نگاهی به فعالیتهای بازدارنده در این حوزه نشان می‌دهد؛ تصمیم برای پاک شدن و پاک ماندن بهترین شیوه دوری از اعتیاد و نه گفتن آغاز رهایی از چنگال غول وحشتناک اعتیاد است.

براستی چرا همه بیماران و قربانیان غول اعتیاد نتوانسته اند با افتخار به بیماری خود اعتراف کرده و برای رهایی از چنگال این غول بی‌رحم بپذیرند که چیزی و کسی جز اراده شان و توکل به پروردگار نمی‌تواند آینده نوید بخشی برای خود و خانواده شان رقم بزند؟

 

  وقتی مرگ مطرح است

دکتر سامان واحدی، استاد دانشکده پزشکی ایران و کارشناس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در این باره به گزارشگر ما می‌گوید: متأسفانه تجربه نشان داده در مخدر‌های صنعتی کمتر امکان زندگی وجود دارد و بیشتر مرگ بیمار و معتاد مطرح است تا سلامت و بهبودی او .

وی می‌افزاید: عوارض مصرف داروهای روانگردان و محرکها به مراتب خطرناک‌تر از مواد مخدر است ومعمولا به پایان زندگی دردناک فرد مبتلا منجر می‌شود، بنا بر این باید در این زمینه خانواده‌ها بیش از پیش هوشیارباشند.

به گفته دکتر واحدی، مواد روانگردان، محرکها و مواد مخدر صنعتی که ظرف چند سال اخیر میزان مصرف آن در کشور افزایش پیدا کرده است،دارای اعتیاد بیشتر، درمان دشوارتر و عوارض جسمی، روانی و اجتماعی شدیدتری هستند.

وی همچنین بیان می‌کند: مواد روانگردان و محرکها با دامنه وسیعی از آسیبهای جسمی، روانی، خانوادگی و اجتماعی همراه هستند و لازم است برای رفع مشکل و پیشگیری و فرهنگ‌سازی در این حوزه با كمک سایر دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها کاردر قالب عزم ملی و به صورت جدی‌تری دنبال شود.

 

 وابستگی روانی آزار دهنده

دکترفاطمه ناصرنیا،روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: آزار دهنده ترین بخش رهایی معتاد مخدر صنعتی از جمله کریستال و شیشه همان وابستگی روانی شدید است که کار را مشکل تر کرده است.

 و ی تصریح می‌کند: معتادان به شيشه هرگز نمي توانند از اعتياد به آن رهايي يابند و به نوعي بايد گفت متأسفانه در بحث مخدر صنعتی وشيشه اصلا چیزی به نام روش درماني و مداوای بیمار وجودندارد.

 این استاد دانشگاه همچنین تاکید می‌کند: کریستال ، مخدر صنعتی و شيشه موادي هستند که باعث روانگرداني و ايجاد تنش و روان پريشي در بين معتادان به اين ماده افيوني مي شوندو همین دگرگون سازی روانی آنها را تا پای مرگ و نیستی می‌برد.

 

 50درصد معتادان جوان دركلینیك‌های ترك اعتیاد

دكتر محمد مسعود زاهديان، پژوهشگر مؤسسه آموزش و پژوهش موادمخدر به خبرنگار ما می‌گوید: هم اکنون بیش از 50درصد از مراجعه كنندگان به كلینیك‌های ترك اعتیاد را جوانان 20 تا 29سال تشكیل می‌دهند و درمانگران اعتیاد و پیشگیری معتقدند رویكرد به مصرف موادمخدر درمیان جوانان تغییر یافته است، به گونه ای كه اگر تا 10سال پیش مصرف كنندگان بیشتر از مواد سنتی مانندهرویین،تریاك و یا شیره استفاده می‌كردند، هم اكنون مخدرهای جدیدی به نام کروکودیل، اكستاسی، شیشه، كراك، برف ،جیپ ، تینا استفاده می‌کنند.

وی می‌افزاید: آگاه بودن مردم از خطرات و مضرات مصرف موادمهمترین فرآیندپيشگيري از اعتياد است، اگر هر فرد از تاثير مواد مخدر بر سلامت جسمي و رواني و كاركرد شغلي و اجتماعي خود و خانواده اش آگاه بوده و آن را باور داشته باشد هرگز به اين كار دست نمی‌زند.

 

 نقص آموزش در حوزه پیشگیری

 به گفته دکتر زاهديان ، بسياري از والدين اصلاً اطلاعی از انواع مواد و آسيبهاي جسمي و رواني آن بر روي افراد معتاد ندارند، برای همین نمی توانند برای رهایی فرزندشان و پیشگیری از ابتلایش کاری انجام دهند و در این حوزه نقص آموزش بیداد می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین تاکید می‌کند:باید نوجوان و جوانی که با دوستان جدیددر مدارس و دانشگاه‌ها مواجه می‌شود حتما با پیش زمینه مخالفت با مواد مخدر و نیز با داشتن دید منفی از اعتیاد با دوستان جدید ملاقات داشته باشد و بداند که دامهای زیادی توسط دوستان نادان و دشمنان دانا!در مسیر او پهن شده اند.

این پژوهشگر مؤسسه آموزش و پژوهش موادمخدر همچنین یاد آور می‌شود: اگر فردی که به مواد مشکوک دعوت می‌شود به پیشنهاد دهنده نظر منفی اش را با قدرت تمام ابراز کند امکان افتادن در دامن اعتیاد‌های نوپدید به دلیل جذابیتهای ظاهری برای او وجود نخواهد داشت.

 

  دام مخدر‌های نو پدید

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: شمار زیادی از جوانان در جامعه ما به دلایل مختلف از جمله نبود اطلاع رسانی کافی در زمینه عوارض و نارسایی‌های موادمخدر نوپدید دچار غول اعتیاد شده اندو متاسفانه آنها تصور می‌کنند با یک یا دو بار مصرف معتاد نمی شوند در صورتی‌که اشتباه است و فرار از دام مخدر‌های نو پدید اگر غیر ممکن نباشد، رهایی 100 درصدی به سختی ممکن است.

این کارشناس ترک اعتیاد در ادامه در باره شکل‌های جدید مواد مخدر موجود در بازار می‌گوید: كراك از گروه مواد شبه افیونی که همان هروئین فشرده و خالص است كه هنوز هم در بازار عرضه می‌شود و سبب نابودی بافتهای مغز ، اعصاب و در نهایت مرگ افراد می‌شود، اما تركيبات۴ ، ۳ mdma يا متيلن دي اكسي متامفتامين كه در ايران به نامهاي قرص شادي، اكستازي، xtc ، x و اكس هم معروف شده است می‌تواند مصرف کننده را یک عمر کوتاه و دردناک به خود وابسته کرده و با مرگ زجر آور پرونده اش را برای همیشه ببندد.

 

  تعارف، عامل 60درصدی اعتیاد

در همین ارتباط دکترسیدحسین اسلامی علیائی، پژوهشگر روشهای ترک اعتیادنیز به خبرنگار ما می‌گوید: آمار مرکز پیشگیری از اعتیاد نشان می‌دهد بیش از 60درصد قرصهای روانگردان و مواد مخدر با توصیه دوستان در میهمانی‌ها و جمع‌های دوستانه - به دور از چشم والدین-مصرف می‌شود و اغلب مصرف کنندگان این نوع مخدرها افرادی هستند که برای «نه» گفتن و دوری از این مواد با تعارف بیخودی و رودربایستی مواجهندبنا براین باید والدین و مسؤولان مدارس ازتشکیل اینگونه جمع‌های دوستانه مخرب غافل نشوند.

وی می‌افزاید: متاسفانه ناآگاهي خانواده‌ها از مضرات اين ماده مخدر صنعتي باعث گرايش روز افزون جوانان به سمت استفاده از آن شده است و بايدرسانه‌ها برپرهیز جوانان از حضور در جمع‌های غیر معمول و نه گفتن به دوستان ناباب تأکيدکنند.

 

 مواد مخدرعنصر لاغری ندارند

دکتر اسلامی همچنین در باره افزایش اعضای جامعه هدف در میان بانوا ن به بهانه تناسب اندام نیزتاکید می‌کند:امسال بیش از سالهای قبل آمار زنان معتاد افزایش داشته است طبق گزارش وزارت بهداشت و مراکز بازپروری و ترک اعتیاددر مقابل هر ۱۰۰ مرد معتاد ۷ زن معتاد در کشور به مراکز و کلینیکهای ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند که متاسفانه این آمار به دلیل رو‌آوردن برخی زنان به مخدر‌های صنعتی نوپدید برای لاغر شدن که غیر واقعی است، در حال افزایش است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.