'ویلیام میلر' دیپلمات آمریکایی با اشاره به «مشترکات فرهنگی و منافع مشترک اقتصادی و سیاسی» تهران و واشنگتن گفت: وقت آن رسیده است که دو کشور برای حل اختلاف ها و فراهم آوردن زمینه های آشتی همت کنند.

دیپلمات آمریکایی: زمان حل اختلاف های تهران و واشنگتن رسیده است
 

این دیپلمات با سابقه و مشاور ارشد اندیشکده 'در جستجوی زمینه های مشترک' در گفتگو با ایرنا افزود: برخورد با افراطی گری در همه اشکال آن خواست همه ملت ها است و داعش نمونه دیگری از گروه هایی است که با تحریف مذهب تلاش می کند اقدام های هولناک خود را توجیه کند.

وی اظهار عقیده کرد که آمریکا و ایران هم می توانند و هم باید برای حل بحران های عراق و سوریه با یکدیگر همکاری کنند و عوامل پیدایش و قدرت گرفتن این گروه تروریستی را در منطقه از بین ببرند.

میلر مدعی شد اخیرا سخنانی از طرف مسوولین ایران و آمریکا بیان شده است که گواه تمایل روسای جمهور دو کشور به اینگونه همکاری ها است و به همین دلیل، احتمال تعامل دو طرف دور از ذهن نخواهد بود.

سفیر سابق آمریکا گفت: علاوه بر موضوع مقابله با داعش، زمینه های دیگری برای همکاری های دو کشور وجود دارد که از آن جمله می توان به موضوع مبارزه با مواد مخدر، حمایت از آزادی های مذهبی و ایجاد شرایط امن و با ثبات در آبراه خلیج فارس برای مبادله کالا اشاره کرد.

وی افزود: یکی دیگر از راه های گسترش ارتباط میان دو کشور، برداشتن موانع و فراهم کردن امکان مسافرت اتباع ایران و آمریکا به کشور یکدیگر است.

میلر گفت: دلیلی ندارد که آمریکایی ها برای دیدار از زیبایی های ایران مدرن با مشکل روبه رو شوند و یا مردم ایران برای ورود به آمریکا درگیر مشکلات شوند.

به گفته این دیپلمات آمریکایی، برقراری ارتباط میان نهادها و سازمان های مختلف دو کشور و عادی سازی روابط بازرگانی، تجارت و مبادلات کالا به نفع هر دو طرف خواهد بود.

این کارشناس اندیشکده آمریکایی، تلاش مشترک میان ایران و آمریکا برای حل بحران های سوریه و عراق را یکی دیگر از زمینه های همکاری سودمند میان دوطرف ذکر کرد و گفت: دو کشور باید بتوانند با برقراری گفتگو میان دولت سوریه و مخالفان، بحران چند ساله این کشور را حل کنند.

وی افزود: آمریکا از طریق نفوذ و رابطه نزدیکی که با گروه های مخالف در سوریه دارد می تواند آن ها را به مذاکره با دولت اسد ترغیب کند.

میلر با اشاره به اینکه 35 سال خصومت میان ایران و آمریکا یک زمان طولانی است، گفت: زمان آن رسیده است که روسای جمهور دو کشور با تصمیمی متهورانه به دیدار با یکدیگر رضایت دهند.

به عقیده میلر، چنین دیداری در صورت وقوع، حاوی این پیام نیرومند به مردم ایران و آمریکا خواهد بود که مبنای روابط میان دو کشور مسائل و وقایع سیاسی سال های گذشته نیست بلکه مشترکات میان دو ملت تبیین کننده روابط میان آنها است.

این دیپلمات درباره احتمال دستیابی به توافق جامع هسته ای گفت: گرچه هنوز موانع و مشکلاتی در این زمینه به چشم می خورد، ولی من یقین دارم که با همکاری و تلاش دانشمندان و متخصصان دو کشور دستیابی به توافق جامع و پایدار امکان پذیر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.