گروه میهن- فاطمه معتمدی- مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی از برگزاری همایش «فی رحاب الامام علی(ع)» یا «درسایه سار امام علی(ع)» با حضور هفتاد نفر از علمای برجسته زیدیه کشور اسلامی یمن خبر داد.

برپایی همایش «در سایه سار امام علی(ع)»با شرکت 70 نفر از علمای برجسته یمن

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر الهی خراسانی با بیان اینکه بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی میزبان برگزاری این همایش است،اظهار داشت: این همایش برای نخستین بار در کشور 23 تا 25 مهرماه مصادف با بیستم تا 22 ذی الحجه در تالار شیخ طبرسی بنیاد برپا می شود.

 

 تقویت روابط فرهنگی علمای امامیه و زیدیه

وی در نشست تبیین برنامه‌های این همایش افزود: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در نظر دارد با برگزاری این همایش علمی - پژوهشی زمینه آشنایی بیشتر و تقویت روابط فرهنگی علمای امامیه و زیدیه را فراهم سازد.

رئیس همایش «در سایه سار امام علی» (ع) با بیان اینکه با رایزنیهای لازم 30 موضوع و عنوان برای بررسی ابعاد گوناگون اندیشه زیدیه تعیین شده است، اضافه کرد:در همین ارتباط از60 نفر از پژوهشگران و فضلای حوزه و دانشگاه خواسته شده مقالات خود را در این حوزه برای درج در ویژه نامه همایش ارایه تا اصل و خلاصه فارسی با اصل و خلاصه عربی مقالات فارسی انتشار یابد.

وی ادامه داد:همچنین در این همایش برپایی دونشست عمومی با حضور مشترک علما و صاحب نظران امامیه و زیدیه و 4کمیسیون تخصصی با عنوان تعاملات فرهنگی امامیه و زیدیه، نهج البلاغه،عید غدیر و نیز کمیسیون ویژه با هدف استماع دیدگاه‌های میهمانان زیدی و جمع بندی آن در روز پایانی همایش برنامه‌ریزی شده است.

 

 بازدید علمای یمن از میامی

این مقام مسؤول در آستان قدس رضوی تصریح کرد:همچنین برنامه بازدید از مزار یحیی بن زید میامی  در 50 کیلومتری شمال شرقی مشهد برای این میهمانان خارجی در نظر گرفته شده است تا ضمن زیارت با روند توسعه این بقعه مبارکه و طرحهای در دست اجرای آن آشنا شوند.

وی خاطر نشان کرد: در حاشیه این همایش نمایشگاهی از کتابها و نسخ خطی مربوط به زیدیه و آثار قلمی علمای زیدیه موجود در کتابخانه آستان قدس برپا خواهد شد. همچنین یک شماره از روزنامه قدس العربیه و ویژه نامه اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی به زبان عربی به معرفی کشور یمن و رخدادهای اخیر آن و نیز جایگاه زیدیه در این کشور اختصاص خواهد یافت.

مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی اذعان داشت:برگزارکنندگان این همایش امیدوارند با برقراری ارتباط و معرفی چهره‌های دو اندیشه امامیه و زیدیه با یکدیگر و انجام مصاحبه‌های علمی و تخصصی و اهدای کتاب و نرم افزارهای مناسب زمینه ارتباطی مستمر میان این دو جریان شیعه فراهم    شود.

وی در خصوص شرکت کنندگان در این همایش نیز یادآورشد:180 نفر در این همایش علمی و پژوهشی از جمله ازدفتر مقام معظم رهبری، جامعه المصطفی العالمیه،شخصیت‌های فعال حوزه و دانشگاه، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و چهره‌های موفق حوزه علمیه مشهد و قم حضور خواهند داشت.

 همایش در راستای عمل به سنت امام رضا(ع)

دبیر علمی همایش «در سایه سار امام علی» (ع) نیز گفت: این همایش به دلیل اینکه نمود و جلوه‌هایی از گفت‌وگو بین مذاهب می باشد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در حقیقت عمل کننده به سنت امام رضا(ع) است.

علی سلیمانی رحیمی اضافه کرد:این یک فرصت تاریخی است بویژه اینکه چنین فضایی در مشهد پس از مناظرات و گفت‌وگویی که  امام رضا(ع)  در زمان حیات خود داشتند تاکنون اتفاق نیفتاده است، بنابراین برگزاری این همایش دارای ارزش فرهنگی است. وی افزود:نکته دیگر اینکه محورها و مسایلی که در مجموعه مقالات مطرح شده است30 موضوع از جمله در خصوص زیدیان، شخصیت زید، شخصیت ناصرالحق (مورد توجه و علاقه زیدیان می‌باشد که البته مرقد آن در آمل است) در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه با حضور علمای شرکت کننده در دوکمیسیون نهج‌البلاغه و غدیر، مباحث مرتبط با این دوموضوع به صورت تخصصی بررسی می شود،گفت:گزارش نهایی آن در روز پایانی همایش ارایه می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.