قدس آنلاین : مشاور عالي رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل گفت: در ايران يك تاريخ پيوسته فرهنگي داريم و وجه مشترك بين هويت ايراني و هويت اسلامي فتوت و جوانمردي است .

 در ايران تاريخ  به هم پيوسته فرهنگي وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، دكتر علي اكبر ولايتي در مراسم اختتاميه اجلاس و جشنواره بين المللي ميراث فرهنگي ناملموس با اشاره به تأليف دانشنامه پنج جلدي "جوانمردي" ، اظهار داشت: اين كتاب دانشنامه جوانمردي نام نهاده شده است، اگر بخواهيم مقايسه كنيم بين ميراث ناملموس و ميراث ملموس بايد بگوييم مجموعه اين ميراث‌ها همانند كوه يخي است كه قسمت ناملموس آن پنهان است و آنچه كه آشكار است بخش ملموس آن است.

وي افزود: در ايران يك تاريخ پيوسته فرهنگي داريم، هرچند كه تاريخي گسسته سياسي بر ما گذشته است اما اين كشور در دوره‌هايي به واسطه اشغال بيگانگان موقتاً استقلال خود را از دست داده است، مغول‌ها، تيموريان و ايلخانان اين كشور را در ادوار مختلف اشغال كردند.

ولايتي در ادامه خاطرنشان كرد: در طول جنگ دوم جهاني هم اين كشور بار ديگر اشغال شد، در طول اين چند هزار سال بارها گسستگي در حوزه حاكميت و آمريت سياسي ايران بوجود آمد، اما هيچ‌گاه پيوستگي فرهنگي ما يا تاريخ فرهنگي ما گسستي نداشته است.

مشاور عالي رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل در ادامه با اشاره به يكي از ميراث ايران كه نقاره زني در حرم امام رضا (ع) است بيان كرد: زدن اين نقاره يعني مردم آرام بخوابند كه شهر در امنيت است، يكي از داستان‌هايي كه در مورد نقاره خانه امام رضا(ع) نقل مي‌كنند اين است كه سلطان حسين بايقرا دچار تب مي‌شود و نذر مي‍كند كه اگر بيماري‌اش بهبود يافت به زيارت امام رضا (ع) برود و اين حاصل شد و نقاره خانه خود را تقديم امام رضا(ع) كرد.

وي ادامه داد: يكي از نوت‌هايي كه نقاره چي‌هاي امام رضا (ع) مي‌زنند "دور، دوره علي ابن موسي الرضاست"، يعني سلطان واقعي امام رضا (ع) است و از آن به بعد يكي از نمادهاي امنيت اين كشور همين نقاره خانه امام رضا (ع) عنوان شد كه امنيت اين كشور به واسطه وجود مقدس اوست.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اظهار داشت: يكي از عواملي كه موجب شده اين ملت با حكومت و بدون حكومت انسجام خود را حفظ كند همين فتوت و جوانمردي است، جلد اول اين كتاب نيز ريشه هاي فتوت در قرآن و احادث را بيان كرده است. با جستجويي كه صورت داديم ديديم يازده امام از دوازده امام ما احايث متعددي در مورد جوانمردي و مروت بيان كرده اند. شيخ فريد الدين عطار نيز در تذكره الاوليا شروع اين كتاب را با شرح حال امام صادق (ع) و خاتمه آن را با شرح امام باقر (ع) تأليف كرده است.

ولايتي گفت: بيش از همه امامان، از امام صادق (ع) حديث مروت نقل شده است، ما در اين كتاب در آيات مختلف به اين ريشه ها اشاره كرده ايم.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي بيان كرد: اينكه چرا مكتب اهل بيت (ع) در اين كشور بيش از همه مورد استقبال قرار گرفته به خاطر اين است كه يك وجه مشترك بين ايران قبل از اسلام و ايران بعد از اسلام است، آن هم مروت و جوانمردي است، همان طور كه در شاهنامه فردوسي نزديك به ۶۰ هزار بيت در خصوص فتوت صحبت شده است.

ولايتي تصريح كرد: وجه مشترك بين هويت ايراني و هويت اسلامي فتوت و جوانمردي است و به همين دليل اسلام كه اساسش اعتقاد به خداوند و رفتار صحيح و دوستي با مردم است به اين مساله نگاه ويژه دارد.

وي با بيان اينكه بخش ديگر اين كتاب به فتوت و عياري، فتوت و لوطي‌ها و همه جوانمردان تاريخ ايران اشاره كرده است گفت: اين پنج جلد از قبل از اسلام تا تبلور اسلام به مروت و جوانمردي اشاره كرده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: بخشي از تبلور ميراث غيرملموس به ميراث ملموس همين آثار تاريخي از جمله چهلستون است، بر اساس ارزيابي‌هايي كه شده برجسته‌ترين اثر معماري در جهان اسلام نيز مسجد شيخ لطف الله است. سازندگان اين مسجد جز با طهارت اقدام به بنا نهادن آن نكرده اند و اين خود نمونه تبلور ميراث غيرملموس به ميراث ملموس استو

ولايتي خاطرنشان كرد: ايران در دوره‌هاي مختلف جوانمردان بسياري را به خود ديده است كه از آب و خاك اين كشور دفاع كرده‌اند. بسيجيان ايران كه كشور اهل بيت (ع) را حفظ كردند نماد جديد جوانمردان هستند و ايران در همه دوره‌هاي تاريخي شاهد اين نمادها از جوانمردان و فتيان بوده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.