عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه گفت: اگر ریشه مهدویت را در غدیر نبینیم، این مهدویت ابتر است و نمی‌تواند عالم را اصلاح کند، بنابراین ریشه مهدویت در غدیر و استمرار غدیر است.

ریشه مهدویت در استمرار واقعه غدیر است / خطبه غدیر، روشن کننده راه امامت تا قیامت

به گزارش قدس آنلاین حجت‌الاسلام محمود اباذری در گفت‌وگو با تسنیم ، با اشاره به رابطه عید غدیر و مهدویت، اظهار کرد: در رابطه با موضوع غدیر و مهدویت دو نکته اساسی وجود دارد که باید به آن توجه داشت، البته آیه 33 سوره توبه نیز موردتوجه ویژه مفسران شیعه و سنی است که آن را مرتبط با موضوع مهدویت و جهانی‌شدن اسلام دانسته‌اند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه با اشاره به مفاهیم آیه 33 سوره توبه، افزود: در این آیه تاکید شده است که رسول خدا با ویژگی‌های دین حق فرستاده که این دین حق را خداوند بر همه ادیان غالب می‌کند، بنابراین باید توجه داشت که لِیظْهِرَهُ عَلی الدِّینِ کلِّهِ به دست امام مهدی (عج) است که به اذن خدا با قیام خود دین اسلام را گسترش می‌دهد.

وی با اشاره به دینی که امام مهدی (عج) در عالم گسترش می‌دهد، تصریح کرد: گاهی اوقات در هر مذهب و فرقه‌ای در مسائل اعتقادی و کلامی اختلاف‌نظرهای بی‌شماری است، که این اختلاف‌نظرها مبین این مسئله است که آن دینی که پیامبر (ص) آورده است را تاکنون کسی نداشته است و همه بخشی از دین رادارند.

امام زمان دینی را که به رسول اکرم (ص) ابلاغ شد به مردم عرضه می‌کنند
حجت‌الاسلام اباذری با تاکید به ارتباط مستقیم غدیر و مهدویت، عنوان کرد: دین و عدلی که امام زمان (عج) به مردم ارزانی و، دینی است که پیامبر اکرم (ص) تبلیغ می‌کند و اگر غیرازآن باشد عدل و داد در جهان منتشر نمی‌شود، البته باید توجه داشت که وحی تشریعی با وفات پیامبر (ص) از مردم برداشته‌شده است، بنابراین می‌توانیم بفهمیم که مهدویت استمرار غدیر است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه با اشاره مفهوم غدیر، بیان کرد: غدیر یعنی دین جامع از طرف خداوند و پیامبر اکرم (ص) به جانشینان پیامبر اکرم (ص) رسیده است که از امیرالمؤمنین (ع) آغاز و حضرت مهدی (عج) ختم می‌شود.

وی تاکید کرد: آن‌هایی که ریشه مهدویت را در غدیر نمی‌دانند؛ نمی‌توانند به این سئوال پاسخ دهند که لِیظْهِرَهُ عَلی الدِّینِ کلِّهِ را امام مهدی (عج) از کجا آورده‌اند، بنابراین ما امت اسلام معتقدیم که اساس دین توحید است و ولایت و سرپرستی رسول خدا (ص) را قبول داریم و اطاعت از رسول خدا (ص) را هم‌سطح اطاعت از خداوند می‌دانیم در این شرایط بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) و گسترده شدن دامنه جهان اسلام، پیدا شدن موضوعات جدید مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام اباذری با اشاره برای تلاش برای پاسخگویی به سئوالات فقهی، اظهار کرد: وقتی‌که بشر برای پاسخ گرفتن سئوالات خود به قرآن رجوع کند با جواب‌های کلی مواجه می‌شود که به همین منظور ائمه برای پاسخگویی دقیق سئوالات بشر انتخاب‌شده‌اند تا برای انسان مسئله نامفهومی باقی نماند.

نیاز به تبیین احکام بعد از وفات پیامبر اکرم (ص) به‌شدت احساس می‌شد
عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه با اشاره به برخی مفاهیم آیات قرآن، افزود: در آیات قرآن به برپایی نماز و روزه تاکید شده اما چگونگی قیام آن در آیات قرآن بیان‌نشده است، بنابراین دراین‌باره نیازمند تبیین آن موضوع بابیان آسان حضرت رسول اکرم (ص) هستیم و بعد از پیامبر (ص) نیز مردم متوجه شدند که نیاز به تبیین آن احکام دارند که در آن شرایط از قرآن نمی‌توانستند همه‌چیز را استخراج کنند و رسول اکرم (ص) هم که وفات یافته بودند.

وی با اشاره به روی کار آمدن خلفا بعد از رحلت پیامبر (ص)، تصریح کرد: بعد از رحلت رسول اکرم (ص) برای پاسخ‌گویی به سئوالات نظر و رأی خلفا در عرض قرآن به‌عنوان حکم، حلال مشکلات نشد حتی نظر صحابه هم در عرض قرآن جوابگو نبود و استحسان و قیاس نیز جوابگو نبود، در این شرایط توحیدی از دین باقی نمی‌ماند.

حجت الاسلام اباذری با تاکید به اهمیت غدیر، عنوان کرد: در این شرایط اگر خوب دقت کنیم متوجه می‌شویم کنار گذاشتن غدیر به معنای کنار گذاشتن دین بود، به اعتقاد شیعه و سنی حضرت محمد (ص) در غدیر جانشین خود را تعیین کرده‌اند و به همین جهت اعتقادداریم که فقط یک معصوم می‌تواند جانشین پیامبر (ص) باشد تا پیام خدا را که به حضرت رسول (ص) ابلاغ‌شده است بتواند به مردم برساند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه با اشاره به جانشینان رسول اکرم (ص)، تاکید کرد: پس از پیامبر اکرم (ص) جانشینان دوازده نفر و از امیرالمؤمنین (ع) تا امام مهدی (عج) ادامه دارد، غدیر به‌منظور حفظ دین است و پذیرش توحید درگرو پذیرش ولایت است، بنابراین آنچه ما به‌عنوان دین می‌پذیریم باید یک رابطه طولی داشته باشد و در عرض آن چیزی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به رابطه غدیر و مهدویت، گفت: اگر غدیر کنار گذاشته شود نه‌تنها مهدویت، بلکه وحی نبوت را از بین برده‌ایم، بنابراین ولایت و امامت همان اکمال دین جامعی است که نازل‌شده و در هر زمان‌بر اساس ظرفیت و پذیرش مردم، پیام دین از سوی معصومین (ع) به مردم ابلاغ می‌شود.

حجت‌الاسلام اباذری با اشاره به علت غیبت امام مهدی (عج)، افزود: در اثر قدرنشناسی مردم وقتی‌که امامت به دوازدهمین امام می‌رسد با بحث غیبت روبه‌رو شدیم تا مردم به‌اندازه‌ای برسند که قدر اهل‌بیت (ع) را بدانند و زمانی فرابرسد که بر اساس وعده قطعی امام زمان (عج) ظهور کند و دین حق را در جهان منتشر کنند و بانگ توحید و عدالت جهان‌شمول شود.

نپذیرفتن غدیر و پذیرفتن مهدویت تضاد رفتاری است
عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه تصریح کرد: نپذیرفتن غدیر و پذیرفتن مهدویت پارادوکس و تضادی را در اعتقادات به وجود می‌آورد، زیرا در دیدگاه اهل سنت جانشینی را وظیفه مردم می‌دانند و آن را فروع دین می‌دانند و برای همین هم مردم با تجمع در سقیفه جانشین تعیین کردند، اما همه اهل تسنن معتقد به جانشینی امام مهدی (عج) هستند و ایشان را یکی از خلفای 12 گانه می‌دانند و در بیاناتشان نیز آمده است که ایشان دوازدهمین خلیفه هستند.

وی با تاکید به ضعف اهل سنت در معرفی امام مهدی (ع)، اظهار کرد: اهل سنت نمی‌توانند مهدی موعود (عج) را تعیین کنند، زیرا اعتقاد دارند بر اساس منابع خودشان که امام مهدی (عج) را خدا انتخاب کرده و می‌فرستد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه با اشاره به موضوعات منابع اهل سنت، تصریح کرد: درسیره ابن هشام که از منابع مهم و تاریخی اهل سنت است این مطلب نقل‌شده که در سال‌های پایانی بعثت رسول اکرم (ص)، که پیامبر (ص) فرصتی برای حج رفتن پیداکرده بودند در میان انبوهی از جمعیت حج گذار اسلام را تبلیغ می‌کردند و کسی هم به پیامبر (ص) متعرض نمی‌شد زیرا ماه حرام بود.

وی با اشاره به تاکید پیامبر (ص) درباره جانشینی امیرالمؤمنین (ع)، بیان کرد: در این کتاب نقل‌شده است که پیامبر (ص) برای تبلیغ دین نزد قبیله بنی عامر رفتند و رسالت خود را برای آن‌ها تبیین کردند اما شرط رئیس قبیله برای مسلمانی این بود که بعد از وفات رسول اکرم (ص) باید آن‌ها جانشین شوند و یا فردی از قبیله بنی عامر جانشین شود، در آن شرایط پیامبر (ص) فرمود جانشینی من فقط به دست خداوند است و این اساس غدیر است که خداوند برای پیامبر (ص) جانشین تعیین می‌کنند، این مسئله‌ای بود که در غدیر جداشده بود، بااینکه راه شیعه و سنی بعد از غدیر جدا شد اما همه آن‌ها درباره مهدویت عقیده مشترک دارند که این مهر اثبات حقانیتی بر مسئله غدیر است.

حجت‌الاسلام اباذری با اشاره به ریشه‌دار بودن مهدویت در غدیر، تصریح کرد: اگر ریشه مهدویت را غدیر نبینیم، این مهدویت ابتر است ونمی تواند عالم را اصلاح کند، بنابراین ریشه مهدویت در غدیر و استمرار غدیر است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه با تاکید به مفهوم غدیر، عنوان کرد: در غدیر فقط بحث جانشینی رسول‌الله (ص) مطرح نبود، بلکه غدیر تعیین‌کننده ادامه راه تا قیامت بود و بحث ولایت و امامت را بانام بردن امیرالمؤمنین (ع) تا امام مهدی (عج) برای مردم تبیین می‌کنند.

وی با اشاره به شرح خطبه غدیر، تصریح کرد: پیامبر (ص) در خطبه غدیر خودش را منذر و امیرالمونین (ع) را هادی و نخستین امام و پیشوا، یاد می‌کنند و از امیرالمؤمنین (ع) تا امام مهدی (عج) را نام می‌برند و امام مهدی (عج) آخرین امام و غلبه دهنده دین بر دنیا یاد معرفی می‌کنند.

حجت الاسلام با تاکید به مهم‌ترین فرازهای خطبه غدیر، خاطرنشان کرد: در فرازهایی از این خطبه می‌خوانیم نوری که از جانب خدا برای هدایت مردم نازل‌شده در وجود من است و بعد از من در وجود علی (ع) و در نسل علی (ع) استمرار دارد تا به امام مهدی (عج) برسد، البته در این خطبه رسول اکرم (ص) تاکید کردند که علی (ع) تکمیل‌کننده دین است وکسی که به او و جانشینان او اقتدا نکند اعمالش حبس می‌شود و در آتش دوزخ جاودان باقی می‌ماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.