در حالی که تا چندی پیش عملکرد بانکها مورد انتقاد شدید رییس جمهور کشورمان بود، سخنان اخیرش بیانگر نشانه‌های رضایت وی و تغییر جهت بانک مرکزی در مسیر وظیفه اصلی آن است.

چرخش شبکه بانکی از سکه فروشی به بانکداری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، انتقاد به عملکرد سیستم بانکی محدود به یک دوره و یا چند نفر نیست و همواره بالاخص در سالهای اخیر منتقدان، کارشناسان و حتی مسوولان بسیاری نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و عنوان کرده‌اند که بانکها از نقش اصلی خود در اقتصاد کشور دور شده‌اند.

کارشناسان به دلیل دوری بانکها از بانکداری و ورود گسترده به شرکت داری و کاهش ارائه تسهیلات به تولید گاهی آنها را دلال نامیده‌اند و یا عنوان کردند که انگار بانکها تولید را فراموش کرده‌اند.

در عین حال در زمانی که بازار طلا و ارز به ویژه در دو - سه سال اخیر دچار نوسان بالایی شد و قیمت ها به یکباره تغییر قابل توجهی کرد منتقدان عنوان می‌کردند که بانکها از مشتریان کلان این بازارها بوده و به جای تامین سرمایه در بخش های مختلف اقتصادی به یکی از پایه‌های اصلی بازارهای موازی برای سودبری بیشتری که قطعا در ارائه تسهیلات بدست نمی آمد تبدیل شده‌اند.

از سویی اقداماتی نظیر چاپ پول، ضرب سکه‌های طلا و دخالت در بازار ارز هم بخشی از عملکرد بانک مرکزی بود که سهم عمده‌ای در افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی داشت.

این درحالی است که عملکرد شبکه بانکی تا جایی خارج از چارچوب بود که حتی رییس جمهور دولت یازدهم تا همین ماههای اخیر رضایتی از عملکرد کلی سیستم بانکی، بنگاهداری آنها و نبودنشان در خدمت تولید نداشت و در مورد آن تاکید می‌کرد.

اما روحانی که همواره بانکها در سخنانش جایگاه ویژه ای داشته و مورد تذکر قرار می گرفتند در گفت‌وگوی شب گذشته خود با مردم از تغییر جهت بانکها و خدمات دهی آنها سخن گفت.

رییس جمهور از حرکت روبه جلوی اقتصاد و نقش مهم شبکه بانکی در این تغییر سخن گفت و عنوان کرد که در گذشته شاهد بودیم بانک مرکزی تبدیل به مرکز فروش سکه و ارز شده بود و مردم برای خرید سکه صف می بستند. یا اینکه حجم نقدینگی ما بسیار بالا رفته بود، اما در سیزده ماه آغاز به کار دولت یازدهم نقدینگی در مسیر درست حرکت کرده است.

روحانی از روند تسهیلات دهی بانکها هم ابراز رضایت کرد و با گریزی به آمار اخیر بانک مرکزی یادآور شد که بانک ها امروز تسهیلات خوبی به بخش تولید می دهند و دستشان باز است به طوری که تسهیلات در پنج ماهه اول امسال که توسط بانک‌ها پرداخت شده است، نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته 40.5 درصد افزایش داشته و عمده حجم تسهیلات برای سرمایه در گردش بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.