پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: وزارت علوم یکی از وزارتخانه های کلیدی وحساس در دولت یازدهم است که تا امروز هنوز نتوانسته میزبان وزیری شود که حداقل یکسال بر صندلی وزارت تکیه زده وبرنامه های خود را اجرایی کند.

 نجفی جدی ترین گزینه برای پرحاشیه ترین وزارتخانه دولت یازدهم/نمایندگان روی خوش به وزارت علوم نشان نمیدهند / مجلس درانتخاب وزیر دخالت نمیکند

 

شاید از همان روز اول که رای اعتماد اولین وزیر پیشنهادی روحانی به بن بست خورد باید پیش بینی میشد که مخالفان ومنتقدان دولت یازدهم روی گزینه های وزارت علوم حساسیت خاصی دارند وهمین حساسیت و توجه فراوان به گزینه های منصوب شده در دانشگاهها و وزارتخانه باعث شد تا اولین وزیری که توانست اعتماد مجلس را جلب کند هم خیلی دوام نیاورد .

تحلیلها اما درباره رای اعتماد نگرفتن این وزیر بسیار متفاوت بود واینکه محمد علی نجفی که تجربه یکبار برگشت از مجلس را دارد به سرپرستی گماشته شد نیز حرفها وتحلیلهای زیاد دیگری را موجب شده است، درعین حال به نظر میرسد که برغم گشایش دانشگاهها اداره این وزارتخانه با سرپرست خیلی به مصلحت نظام اموزش عالی کشور نباشد و شاید به همین دلیل است که نمایندگان مجلس اصرار بر معرفی هرچه سریعتر وزیر علوم دارند.

بنا بر گزارش خبرنگار ما محمد علی نجفی از روز ۲۹ مردادماه سرپرست وزارت علوم شد و پس از ۳ ماه باید وزیر علوم تعیین شود.

در این مدت گزینه‌های مختلفی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم از گوشه و کنار مطرح شدند ولی نجفی در مصاحبه‌های خود به شوخی و جدی اعلام کرده است که خودش به عنوان وزیر علوم به مجلس پیشنهاد می‌شود.

«علی‌ اکبر صالحی» رئیس سازمان انژری اتمی، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور، «محمد حسین امید» معاون اداری ـ مالی وزارت علوم و «صدوق» که قبلاً نماینده ایران در یونسکو بوده است، نیز از جمله گزینه‌های مطرح برای تصدی سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند.

البته ستاری خودش گفته است: فعالیتش را در معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه می‌دهد و به وزارت علوم نخواهد رفت.

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز یکی دیگر از گزینه‌ها است که البته خودش گفته است: هیچ پیشنهادی به من نشده ولی اگر پیشنهاد شود هم قبول نمی‌کنم اما به دولت برای سر و سامان دادن به وزارت علوم و انتخاب وزیر جدید کمک می‌کنم.

عبدالله جاسبی عضو هیات موسس دانشگاه آزاد نیز از گزینه های مطرح برای تصدی وزارت علوم بود که البته خودش تمایلی نشان نداده است.

محمدفرهادی رئیس فعلی جمعیت هلال احمر کشور که سابقه وزارت بهداشت در دولت سید محمد خاتمی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی در دولت میرحسین موسوی را نیز در کارنامه دارد، به عنوان گزینه پیشنهادی مطرح شده است.

علی عباسپور طهرانی‌فرد هم یکی از گزینه‌های تصدی پست وزارت علوم است که وی در حال حاضر در پست ریاست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد فعالیت می‌کند.

نام افراد دیگری مانند مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، علی مطهری نماینده مجلس، مصطفی معین وزیر علوم دولت خاتمی و کاندیدای مورد حمایت اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ ، مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات، الهه کولایی استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب نیز شنیده می‌شود.

دراین باره اخرین  گزینه مطرح شده برای  وزارت علوم درباره پیشنهاد دولت به وی برای پذیرش مسئولیت این وزارتخانه گفت: اگر واقعا تشخیص نظام این باشد با توکل به خدا موهبتی است.

محمدتقی بطحایی رئیس اسبق دانشگاه خواجه نصیرالدین‌طوسی و یکی از گزینه‌های احتمالی وزارت علوم درباره پیشنهاد تصدی‌گری وزارت علوم از طرف دولت به وی، اظهار داشت: پیشنهادی در این خصوص از طرف دولت به من نشده است.

وی افزود: به دلیل تجربیاتی که بنده در دو دوره ریاست در دانشگاه و تحصیلات داخل و خارج  کشور داشته‌ام دوستان کم و بیش در این زمینه به من لطف داشته‌اند، اما بنده  به آنها بارها گفته‌ام فردی را پیدا کنید تا ما به او برای این مسئولیت کمک کنیم.

رئیس اسبق دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی، ادامه داد: اگر نظام تشخیص دهد این مشکل را حل کنیم، مانعی نیست.

بطحایی در پاسخ به این سوال که اگر این سمت به شما پیشنهاد شود، قبول می‌کنید؟ گفت: اگر واقعا تشخیص نظام این باشد با توکل به خدا موهبتی است، اما اینکه خودم را مطرح کنم، نه این گونه نیست.

گزینه احتمالی وزارت علوم درباره مهمترین اولویت‌های این وزارتخانه در شرایط حاضر، گفت:با توجه به ابلاع سیاست‌های کلی علم و فناوری که رهبر انقلاب چندی پیش ابلاغ کردند، با دوستان مشغول استخراج مهمترین محورهای این سیاست‌ها برای اجرایی کردن آنها هستیم تا هر کس این مسئولیت را بر عهده گرفت برنامه درازمدتی برای اقتدار نظام علمی کشور داشته باشد.

البته اگر دولت بخواهد از مهلت ۳ ماهه‌ای که در اختیار دارد، استفاده کند هنوز حدود یک ماه فرصت دارد.

درعین حال معاون اول رئیس جمهور از اعلام گزینه وزارت علوم در روزهای آینده، خبر داد.

 اسحاق جهانگیری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره زمان معرفی گزینه وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی، تنها به بیان یک جمله بسنده کرد و گفت: انشاءالله به زودی گزینه وزارت علوم را معرفی می کنیم.

***دولت در موعد مقرر وزیر پیشنهادی علوم را معرفی می‌کند

درهیمن راستا معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رییس‌جمهور  گفت: دولت در موعد مقرر وزیر پیشنهادی را معرفی می‌کند.

مجیدنصیرپور درباره زمان معرفی وزیر علوم از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درحال حاضر از زمان دقیق معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی اطلاع ندارم، اما طبق آیین‌نامه مقطع زمانی 3 ماه برای دولت برای معرفی وزیر درنظر گرفته شده است.

وی افزود: دولت در موعد مقرر گزینه پیشنهادی خود برای وزارت علوم را به مجلس معرفی خواهد کرد و در صورتی که گزینه مناسب و توانمندی معرفی شود، فضای مجلس به گونه ای است که آن فرد مورد اقبال نمایندگان قرار گیرد.

معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه وزارت علوم یکی از مهمترین دستگاه‌های کشور است، تصریح کرد: فردی که برای این وزارتخانه انتخاب می‌شود باید از صلاحیت‌های لازم برخوردار باشد. نکته‌ای که به طور حتم از سوی رییس‌جمهور در معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم  لحاظ خواهد شد.

نصیرپور درباره امکان معرفی نجفی به عنوان گزینه تصدی وزارت علوم خاطرنشان کرد: نجفی در یک مقطع زمانی هم تصدی وزارت علوم و هم سمت وزارت فرهنگ را برعهده داشته است و رشته تحصیلی وی نیز مدیریت کلان است که این موضوع در روند معرفی وی به عنوان گزینه وزارت تاثیر بسزایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نجفی از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شود، باید آمادگی داشته باشد تا با جریانات مختلفی که در مجلس حضور دارد مواجه منطقی داشته باشد و این توانایی به نظر بنده در شخص وی وجود دارد.

نصیرپور تاکید کرد: اگر نجفی بتواند با بدنه مجلس رابطه خوبی برقرار کند به طورحتم می‌تواند رای اعتماد نمایندگان ملت را کسب کند.

*** احتمال معرفی نجفی بیش از سایر گزینه‌ها است

درهمین خصوص معاون وزارت علوم گفت: احتمال معرفی شدن نجفی سرپرست فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای این وزارت بیشتر از سایر گزینه‌ها است.

معاون پارلمانی وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری از معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم تا اوایل آبان‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: محمدعلی نجفی یکی از گزینه‌های مطرح برای تصدی پست وزارت علوم است.

سعدالله  نصیری‌قیداری ادامه داد: در خصوص زمان معرفی و گزینه پیشنهادی وزارت علوم همه چیز بستگی به رئیس جمهور داشته و وی به زودی تا اواخر مهرماه یا اوایل آبان نسبت به معرفی گزینه پیشنهادی اقدام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در انتخاب گزینه پیشنهادی وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری و همچنین معرفی آن به مجلس به تمامی جوانب توجه خواهد کرد٬ افزود: به طور حتم رئیس جمهور در انتخاب و معرفی فرد پیشنهادی برای تصدی بر وزارت علوم به نظر مجلس٬ شرایط سیاسی دانشگاه‌ها٬ توانمندی٬ تجربه و تخصص گزینه پیشنهاد و مقبولیت دانشگاهی وی توجه خواهد کرد.

معاون پارلمانی وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری٬  با تاکید بر اینکه توانمندی بر مسائل علمی کشور و همچنین داشتن تجربه کافی در محیط دانشگاهی لازمه عهده داری مسئولیت وزارت علوم است٬ تصریح کرد: مدیریت در دانشگاه نیازمند توانمندی علمی بوده که این موضوعات به طور حتم در زمان انتخاب گزینه پیشنهادی وزارت علوم مدنظر رئیس جمهور خواهد بود.

*** رویکرد حاشیه‌ای برای وزارت علوم مناسب نیست

در این راستا همچنین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه رویکرد حاشیه‌ای و تنش‌زا مناسب وزارت علوم نیست گفت: جامعه دانشگاهی وزیری علمی و به دور از سیاسی‌کاری می‌خواهد.

حسین اورکی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: یک سال گذشته فضای دانشگاه‌های کشور صرف مسائل حاشیه‌ای شد و این جریان خوشایند جامعه دانشگاهی نبود.

وی افزود: ما نیازمند وزیری هستیم که تمام دغدغه‌اش رشد علمی کشور باشد چرا که در چند ماه گذشته شاهد رشد نزولی علمی در کشور بودیم.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه دانشگاه جولانگاه گروه‌های سیاسی نیست، گفت: از آنجا که دانشگاه‌های کشور نیازمند فضای آرام علمی برای پیشرفت هستند رئیس‌جمهور باید وزیری را معرفی کند که دانشگاه را عرصه تاخت و تاز جریان‌های سیاسی نکند.

اورکی با بیان اینکه وزیر علوم خود باید از تنش‌ها به دور باشد، گفت: رئیس‌جمهور فردی را معرفی کند که مورد پسند نمایندگان مردم و جامعه دانشگاهی باشد و با سابقه درخشان علمی به دنبال پیشرفت علمی کشور باشد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: عاقلانه‌ترین اقدام این است که فردی برای وزارت علوم به مجلس معرفی شود که کمترین حاشیه‌ را داشته باشد و نسبت به فتنه موضع شفافی داشته باشد.

***دانشگاهیان نظر مثبتی نسبت به «نجفی» ندارند

همچنین در این خصوص عضو کمیسیون آموزش با اشاره به اینکه دانشگاهیان نظر چندان مثبتی نسبت به معرفی نجفی برای وزارت علوم ندارند، گفت: ایشان مربی است و استاد تمام نیست و سلامت جسمی‌اش هم محل تردید است.

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در مورد گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های مطرح برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: فعلاً گزینه جدیدی مطرح نشده است.

وی با تأکید بر اینکه مجلس بر اساس توانمندی‌ها و شایستگی‌های هر کدام از گزینه‌ها که معرفی شوند قضاوت خواهد کرد، اظهار کرد: مجلس بی‌شک با وسعت نظر با گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای این وزارتخانه برخورد خواهد کرد.

بشیری با اشاره به اینکه دانشگاهیان نظر چندان مثبتی نسبت به محمدعلی نجفی سرپرست کنونی این وزارتخانه ندارند، گفت: اساتید و اعضای هیأت‌علمی به دلایلی از جمله اینکه آقای نجفی مربی است و استاد تمام نیست نظرشان در مجموع نسبت به ایشان مساعد نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: سلامت جسمانی آقای نجفی برای تصدی وزارت علوم نیز مورد تردیدی است؛ همچنین ایشان برای وزارت آموزش و پرورش نیز نتوانسته است، اعتماد مجلس را جلب کند لذا در مجموع به نظر می‌رسد طیف دانشگاهی از معرفی ایشان به مجلس استقبال چندانی به‌عمل نمی‌آورد.

***نجفی گزینه مناسبی برای وزارت علوم است

دراین راستا اما معاون اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: محمد علی نجفی سرپرست فعلی وزارت علوم یکی از چهره های علمی کشور است که می تواند به خوبی این وزارتخانه را اداره کند.

غلامرضا ظریفیان ، گفت: امیدوارم با توجه به شایستگی هایی که نجفی دارد وی مسئولیت وزارت علوم را برعهده گیرد و در غیر این صورت بهتر است از افرادی که سابقه کاری طولانی مدت در آموزش عالی دارند در این سمت فعالیت کنند.

وی با اشاره به وقفه به وجود آمده در انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ادامه داد: باید با نگاه ملی به مساله آموزش عالی نگاه کرد و در این رابطه از مسایل سیاسی دوری کنیم تا بتوانیم وقفه ای که در آموزش عالی به وجود آمده را جبران کنیم.

معاون وزارت علوم در دولت اصلاحات، گفت: نهاد علم راهی برای داشتن آینده ای بهتر است و به میزانی که این دستگاه دچار اختلال شود کل جامعه آسیب خواهد دید.

وی تصریح کرد: نهاد علم و آینده ارتباط نزدیکی به هم دارند و در صورتی که آموزش عالی ما با وقفه روبرو شود آسیب ملی خواهیم خورد که این آسیب غیر قابل جبران است.

وی اظهار داشت: کره جنوبی به دلیل تاخیر علمی که نسبت به ژاپنی ها دارد معتقدند اگر ژاپن یکسال پیشرفت علمی خود را متوقف کند آنها می توانند عقب ماندگی سی ساله خود را جبران کنند که این مساله نشان دهنده سرعت بالای پیشرفت علمی کشور ها است.

***مجلس چشم انتظار است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مهلت سه ماهه سرپرست وزارت علوم رو به اتمام است، ‌ اما هنوز گزینهٔ مورد نظر برای تصدی پست وزارت علوم از سوی دولت مشخص نشده است.

زهره طبیب‌زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  اظهار داشت: مهلت سه ماهه سرپرستی دکتر نجفی رو به اتمام است، اما هنوز گزینهٔ مورد نظر دولت برای تصدی این پست معرفی نشده است.

وی گفت: نمایندگان علاقه‌مند بودند قبل از شروع سال تحصیلی، گزینه مورد نظر معرفی شود اما با گذشت سه هفته از آغاز سال تحصیلی هنوز جزئی از این قضیه نیست.

طبیب زاده افزود: دیر معرفی کردن وزیر علوم می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به بدنه آموزشی کشور و حتی دولت تحمیل کند و بهتر است دولت هر چه سریع‌تر به جمع‌بندی مناسب در خصوص شخص مورد نظر خود در این زمینه باشند.

درهمین خصوص رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کمیسیون آموزش مجلس هیچ دخالتی در روند انتخاب گزینه پیشنهادی وزارت علوم نخواهد داشت٬ گفت:‌ خواسته ما از دولت تعجیل در معرفی گزینه پیشنهادی این وزارتخانه است.

محمدمهدی زاهدی ٬ با تاکید بر ضرورت تعجیل در معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری از سوی رئیس‌جمهور به مجلس٬ گفت: کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید خواستار معرفی هرچه سریع‌تر وزیر پیشنهادی به مجلس بوده اما در روند انتخاب گزینه این وزارت‌خانه دخالتی نخواهد داشت.

وی گفت: شخص معرفی شده برای تصدی وزارت علوم باید مقبولیت علمی در جامعه  دانشگاهی داشته باشد و علاوه بر آن فردی مومن، متعهد٬ ولایتمدار بوده و همچنین بدون حاشیه عمل کند.

زاهدی با بیان اینکه هر نوع رایزنی با دولت در انتخاب گزینه پیشنهادی وزارت علوم٬ تحقیقات وفناوری دخالت مجلس در اختیارات دولت به شمار می‌رود٬ تصریح کرد: کمیسیون آموزش مجلس به هیچ وجه قصد دخالت در روند انتخاب وزیر پیشنهادی را ندارد.

رئیس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: دولت تاکنون هیچ گونه رایزنی با کمیسیون آموزش مجلس در خصوص انتخاب وزیر پیشنهادی علوم٬ تحقیقات و فناوری نداشته است.

***دولت تعجیل کند

درعین حال نایب رئیس مجلس، با تاکید بر ضرورت معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی دولت قبل از اتمام مهلت سه ماهه و با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: انتظار ما از دولت معرفی هر چه سریع تر گزینه پیشنهادی بوده زیرا اخذ رای اعتماد وزیر پیشنهادی در مجلس معطلی دارد.

محمدرضا باهنر در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه دولت برای معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم سه ماه فرصت دارد که از این مدت کمتر ازیک ماه آن باقی مانده است، گفت: دولت باید هر چه سریع تر و قبل از اتمام موعد مقرر نسبت به معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام کند زیرا معرفی گزینه پیشنهادی به مجلس و در نتیجه انتخاب وی معطلی دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت باید در خصوص معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم به گونه ای عمل کند که با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید وزیر بتواند قبل از پایان 3 ماه مقرر رای اعتماد از مجلس اخذ کند.

وی با بیان اینکه استقرار هر چه سریع تر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سرو سامان گرفتن امور منجر می شود، گفت: آقای روحانی از اول ریاست جمهوری خود سعی کردند که رعایت دقیق قانون را در دستور کار خود داشته باشند و ما انتظار داریم که این بار نیز این اتفاق رخ دهد و معرفی گزینه های پیشنهادی قبل از پایان مهلت مقرر از سوی دولت صورت بگیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که آیا هیات رئیسه قصد رایزنی با دولت برای معرفی هر چه سریع تر گزینه پیشنهادی را ندارد، گفت: ما صحبت های لازم را با دولت در این باره انجام خواهیم داد اما چون این موضوع از اختیارات رئیس جمهور است نظر نهایی نیز با دولت خواهد  بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.