گروه اقتصادی / معتمدی- گرچه دولت هدف اصلی از افزایش وام مسکن به 50 میلیون تومان را کمک به خانه دار شدن افراد با بنیه ضعیف مالی اعلام کرده است، اما به طور حتم یکی دیگر از اهداف آن خروج بازار مسکن از رکود دوساله است.

 آثار  افزایش وام مسکن بر خروج  از رکود  18 ماهه

اکنون باید دید اگر افزایش وام ساخت مسکن به 50 میلیون تومان و نیز وام خرید مسکن به 35 میلیون تومان عملیاتی شود، چه تأثیری بر قیمت مسکن و نیز خروج آن از رکود خواهد داشت.

 

 افزایش قدرت خرید

یک اقتصاددان در این باره معتقد است: اگر افزایش وام صرفاً از دیدگاه تأمین مسکن به عنوان یکی از مایحتاج ضروری مردم دیده شود، می‌تواند در این خصوص مؤثر باشد و به دنبال آن بخشی از بازارمسکن از رکود فعلی خارج شود.

بهنام ملکی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: به هر حال تزریق نقدینگی در هر بازاری  می‌تواند تحرک  ایجاد کند که بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنا نیست، بنابراین وقتی انتظارات تحرکی ایجاد شود، افزایش قدرت خرید و رونق این بخش دور از انتظار نیست.

 

 محدودیت منابع پولی

وی با طرح این پرسش که آیا افراد با این وامهای تعیین شده می‌توانند در کلانشهرها صاحب خانه شوند، افزود: واقعیت این است که منابع پولی کشور محدود است و باید انضباط پولی و مالی بر ساختار اقتصاد حاکم باشد تا مانع تورم آینده شود، بنابراین سیاستهای اتخاذی باید به گونه ای باشد که آمایش سرزمین در حوزه مسکن مورد توجه قرار گیرد و بر مبنای آن عمل شود.

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: طبق طرح آمایش سرزمین باید مناطق کوچک مورد توجه قرار گیرد تا کلانشهرها بیش از حد گسترش نیابد، بلکه با احداث و ساخت مسکن در مناطق کوچک مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ و کلان به شهرهای کوچک و روستاها شکل گیرد .

 

 لزوم توجه به طرح آمایش

وی ادامه داد: باید آمایش سرزمین مورد توجه قرار گیرد. بنابراین وقتی قرار است وام و تسهیلاتی افزایش یابد، راهکار درست آن این است که باید بر اساس عدالت سرزمین تخصیص و توزیع شود تا هم ناموزنی فی مابین گسترش کلانشهر و شهرهای کوچک و
 آبادی ها برطرف شود، بویژه اینکه در حال حاضر در کلانشهرها مشکل جمعیت زیاد وجود دارد، اما در مناطق پیرامونی و شهرهای کوچک نیاز است رشد جمعیت تقویت شود.

 

 بخشی نگاه نکنیم

وی با اشاره به اینکه بخشی نگاه کردن یکی از مصیبتهای اقتصاد کشور است، گفت: در تخصیص وامها باید به عواقب همه جانبه آن بیش از گذشته توجه شود. اگر افزایش ساخت مسکن در کلانشهرها مانند تهران تنها در قالب طرح آمایش سرزمین باشد، قابل دفاع است. در واقع در کلانشهرهایی مانند مشهد، کرج و تهران هر گونه حمایت در راستای گسترش بیشتر شهرنشینی و توسعه شهرها می‌تواند عواقب خطرناک‌تری داشته باشد.

 

 احتمال افزایش قیمت مسکن

ملکی در این باره که افزایش وام ساخت و خرید چه تاثیری بر قیمت مسکن خواهد داشت، تصریح کرد: به طور طبیعی هر گونه تزریقی منجر به تحرک افزایش قیمت خواهد شد، بنابراین در صورت فرض ثبات سایر مؤلفه‌های مؤثر حوزه مسکن مانند مصالح افزایش میزان و مبلغ وام نقش مثبتی در افزایش قیمت مسکن خواهد داشت، اما اگر قیمت سایر عوامل کاهش داشته باشد، این افزایش میزان وام می‌تواند جبران کننده آن بخش کاهش یافته شود. در غیر این صورت منجر به گران شدن قیمت مسکن خواهد شد.

 

 مراقب باشید

وی درباره پیامدهای افزایش وام ساخت و خرید مسکن خاطرنشان کرد: اول اینکه در کلانشهرها باید محدوده حریم شهر رعایت شود و از گسترش بی رویه آن جلوگیری شود، بنابراین بهتر است ساخت و سازها در بافت فرسوده و اصلاح آن صورت پذیرد، البته باید دقت شود مشکلی که چند سال گذشته رخ داد، دوباره ایجاد نشود.

 در گذشته بساز و بفروش ها خانه های نو و بازسازی شده با عمر 10 تا 15 ساله در بافت فرسوده را کوبیده و چند طبقه ساختند و بازار سوداگری ایجاد کردند و به افزایش قیمت مسکن دامن زدند.

 

 تجدید نظر در الگوی معماری

وی با تأکید بر اینکه باید نظارت دقیقی در این خصوص  صورت گیرد، افزود: باید حتماً ضوابط شهرسازی رعایت شود، ضمن اینکه بهتر است از تجربه مفید  بلوک شرق و کشورهای آسیای میانه در ساخت و سازها استفاده شود که در آنجا ساختمانهای مسکونی به شکل مربع احداث می‌شود و بعد با اختصاص یک فضای سبز و درختکاری ساختمان بعدی ساخته می‌شود که در واقع با این اقدام حریم 
خانه ها رعایت و از اشراف واحد های مسکونی بر یکدیگر جلوگیری می‌شود. در حالی که در کشور مذهبی ایران چنین مواردی و لزوم عدم اشرافیت رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه الگوی معماری باید تجدید نظر شود، گفت: عده ای معتقدند، اجرای الگوی معماری اسلامی تنها با خانه های ویلایی امکان پذیر است و با آپارتمان نشینی سازگار نیست، در حالی که تجربه کشورهای بلوک شرق نشان می‌دهد، می‌توان در عین آپارتمان سازی، معماری اسلامی و تأکید بر رعایت حفظ حریم واحدهای مسکونی و عدم اشرافیت را لحاظ کرد.

 

 قیمتهایی رو به بالا

وی در این باره که افزایش وام مسکن آیا به خروج این بازار از رکود دو ساله اخیر منجر خواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد، قیمتها در ایران به شکل سینوسی همواره رو به بالاست، در یک دوره رکود دارد و بعد وارد رونق می‌شود و باز این چرخه تکرار می‌شود. با این تفاوت که به آن رکود طبیعی نمی‌رسد و افزایش می‌یابد.

ملکی اظهار داشت: باید مسکن را در کلانشهرها و شهرهای کوچک جدا از هم دید.

 

 تأثیری در کار نیست

خوش چهره یکی دیگر از اقتصاددانان نیز در گفت و گوی کوتاهی در خصوص افزایش وام مسکن گفت: با توجه به میزان تورم، افزایش وام مسکن اثر کمی دارد و تأثیر چندانی در قدرت خرید مردم نخواهد داشت. ضمن اینکه تجربه ثابت کرده است که افراد نیازمند واقعی به دلایلی مانند نداشتن ضامن و یا ناتوانی در بازپرداخت اقساط نمی‌توانند از این وامها استفاده کنند.

 

 وام اندک

مسؤول اتحادیه املاک مشهد نیز معتقد است: مبالغی که به عنوان وام مسکن در کلانشهرهای بزرگ مانند مشهد در نظر گرفته شده، رقم پایین و کمی است، بنابراین تأثیری در افزایش قیمت آپارتمانها نخواهد داشت.

عابدزاده در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: دولت با تصویب افزایش وام مسکن در واقع به دنبال خروج بازار مسکن از رکود و رونق آن به عنوان صنعت تأثیرگذار در اقتصاد و اشتغال است تا بتواند تحرک اقتصادی لازم در بخشهای مرتبط با ساختمان سازی را فعال کند.

وی با بیان اینکه این سیاست هوشمندانه و منطقی است که باید مرحله به مرحله پیش رود، اضافه کرد: در شهرهای بزرگ مجموعه این سیاستها می‌تواند در خروج بازار مسکن از رکود مؤثر باشد.

 

 رکود 18 ماهه

وی با اشاره به رکود 18 ماهه بازار مسکن گفت: تنها و صرف افزایش سقف وام در کلانشهرها نمی‌تواند در خروج بازار از رکود مؤثر باشد؛ زیرا دریافت وام نیازمند سپرده گذاری و طی کردن زمان انتظار می‌باشد. مگر اینکه اعطای وام بر مبنای نظر کارشناسی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای هر شهری مشخص شود، به عبارت دیگر قیمت مسکن در هر شهر کارشناسی سپس بخشی از آن را دولت وام دهد، والا افراد بدون خانه با دریافت وام 50 میلیون تومانی در کلانشهری مانند مشهد نمی‌تواند با توجه به قیمتها آپارتمانها صاحب خانه شوند.

وی اضافه کرد: قیمت زمین در بافت فرسوده آنقدر زیاد است که با این وام اندک  افراد بدون مسکن همانند زوجهای جوان، زنان سرپرست خانوار نمی‌توانند صاحب خانه شوند، بنابراین باید تعیین وام برای هر شهری کارشناسی و سپس بخشی از آن در قالب وام در اختیارمتقاضیان قرار گیرد.

 

 شروع خوب

گفتنی است، در همین حال رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با مثبت ارزیابی کردن اقدام اخیر هیأت دولت در خصوص تصویب تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت مسکن، این مصوبه را شروع خوبی برای برای خروج از رکود ارزیابی کرد و گفت: اختصاص تسهیلات به ساخت و تولید مسکن گامی رو به جلو در جهت خروج بازار مسکن از رکود و رونق اقتصادی است

به گزارش قدس آنلاین، عقبایی اضافه کرد: البته توقع این بود که دولت تسهیلات مناسبی به میزان حداقل 100 میلیون تومان برای ساخت اختصاص دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.