مرتضی روشنی: قدس ویژه خراسان - مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با تشریح برنامه های این اداره در ایام محرم و صفر گفت: ...

 مداحی ها باید بدون خرافه و رفتار تفرقه آمیز باشد

 یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی- اجتماعی هر سال مسلمانان عزاداری محرم است که در آن ما شاهد بی نظیرترین نوع ابراز احساسات پاک مسلمانان نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) هستیم.

حجت الاسلام والمسلمين مرویان حسینی افزود: حج و محرم دو نماد اساسی اسلام هستند که اولی بیانگر توحید و دومی بیانگر امامت است. در ایام محرم و صفر بهترین فرصت برای گسترش و آشنایی با حقیقت امر به معروف و نهی از منکر، آگاهی بخشی به جوانان درباره جریانهای انحرافی و جلوه گری حماسه و عقلانیت دینی است که البته این امر از دستاوردهای بزرگ جلسات عاشورایی می باشد.

وی در تشریح فعالیتهای این سازمان برای ایام محرم و صفر 1436 اظهار داشت: با هدف اعزام مبلغان دینی به هیأتهای مذهبی و شهرستانها تاکنون همایشهای گوناگونی در مشهد و پنج شهر بزرگ استان برگزار شده و 3 هزار و 100 نفر مبلغ در این همایشها شرکت کرده اند. از این تعداد 2 هزار و 700 مبلغ به شهرستانها و روستاهای خراسان رضوی می‌روند و 400 مبلغ دیگر نیز به 12 استان همجوار اعزام می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی همچنین درباره نقش هیأتهای مذهبی در این ایام اظهار داشت: بیش از هشت هزار هیأت در سطح استان داریم که از این تعداد چهار هزار هیأت در مشهد فعالیت دارند. همچنین حدود هزار هیأت ویژه بانوان نیز داریم که تمامی مدیران این هیأتها و مداحان و فعالان آنان در 25 شهر استان طی همایشهایی با عنوان علمداران حسینی آموزش دیده اند.

حجت الاسلام والمسلمين مرویان حسینی ادامه داد: از مداحان خواسته ایم که با واگویی شعرهای سنتی، اما پرمحتوای گذشته مانع از مباحث غیرواقعی و خرافی در مجالس سیدالشهدا(ع) شوند و از هرگونه رفتار تفرقه افکن و بی احترامی به مقدسات دیگران پرهیز کنند. البته متولی اصلی در این موضوع کانون مداحان و شاعران آیینی است که باید مداحان را براساس سیره دینی و آموزه های مراجع و مقام معظم رهبری هدایت کند تا از تحریف جریان فرهنگی عاشورا در این ایام جلوگیری شود.

وی همچنین با ابراز این که چندسالی است مردم به صورت خودجوش ایستگاه های صلواتی را در این ایام برپا می کنند، گفت: در کل استان حدود هزار ایستگاه صلواتی فعالیت می‌کنند که از این تعداد 560 ایستگاه در مشهد قرار دارد. با هماهنگی که توسط ستاد ساماندهی شؤون مناسبتهای مذهبی و شورای نظارت بر هیأتهای مذهبی شده، این ایستگاه ها از حالت صرف پذیرایی و توزیع نذورات خارج شده و به کانونی فرهنگی تبدیل می‌شوند.

وی ادامه داد: ما همچنین با هماهنگی شهرداری، اداره بهداشت و راهنمایی و رانندگی بازرسانی را در طول این ایام به ایستگاه ها خواهیم فرستاد تا اگر خدای ناکرده ایستگاهی مواردی مانند رعایت نکردن بهداشت، برهم زدن نظم ترافیکی شهر و یا آلودگی صوتی که منجر به مزاحمت برای همسایگان ایستگاه داشته باشد، با آن برخورد کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به توجه ویژه این سازمان به ساکنان حاشیه شهر مشهد اشاره کرد و گفت: براساس تدابیر ستاد ساماندهی شؤون مناسبتهای مذهبی، ما در ایام ولایت و امام (جشن غدیر) برنامه های ویژه ای را در این مناطق برگزار کردیم که در ایام محرم نیز ادامه دارد. از جمله 200 مسجد در حاشیه مشهد آماده هستند تا فعالیتهای مؤثری را در این زمینه با برگزاری جلسات مذهبی داشته باشند. همچنین 200 نفر مبلغ را به این مناطق اعزام می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمين مرویان حسینی افزود: در این منطقه 250 هیأت فعالیت دارند که 50 هزار محصول فرهنگی برای توزیع در اختیار آنان قرار می‌گیرد. همچنین در روز دوم محرم به مناسبت ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا همایش لبیک یاحسین(ع) با حضور امام جمعه مشهد در کنار مجموعه ورزشی آستان قدس رضوی در شهرک شهید رجایی برگزار می‌شود. همین طور تجمع ویژه شیرخواران افزون بر حرم مطهر، در حاشیه شهر مشهد برگزار می شود. هیأتهای مذهبی خواهران که نوظهور است، در این مناطق به همراه هیأتهای مذهبی دانش آموزی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با فرهنگ سازی که در سالهای اخیر انجام شده، درصد آسیبهای محتوایی و رفتار خرافی در هیأت های مذهبی کاهش چشمگیری داشته است، اظهار داشت: قمه زنی، پوشیدن شمایل منتسب به معصومین(ع)، ابزار آلات موسیقی و... از جمله رفتارهایی بود که در گذشته در برخی هیأتها انجام می شد که هیچ سنخیتی با نوع مجالس عزاداری و البته واقعیتهای عاشورا نداشت که خوشبختانه این آسیبها اکنون تنها در دو درصد کل هیأتهای مذهبی کشور دیده می شود که کاهش بسیار چشمگیری را در مقایسه با سالیان گذشته دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه با توجه به حضور گسترده هیأتهای مذهبی سایر نقاط کشور در ایام پایانی صفر در مشهد بیان کرد: مطابق آمار در این ایام حدود چهار هزار هیأت از نقاط مختلف کشور برای عرض ارادت به حضرت رضا(ع) عازم مشهد می شوند که با هماهنگی با آستان قدس رضوی و دستگاه‌های مرتبط فرهنگی، برنامه های ویژه ای برای آن ایام از جمله تجمع عظیم عاشقان حسینی در صحن جامع رضوی حرم مطهر تدارک دیده شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.