قدس آنلاین یزد - رییس اداره کاهش خطر در حوادث و بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد استفاده نامتعارف سموم کشاورزی در شهرستان خاتم به عنوان تهدیدی برای امنیت غذایی استان هشدار داد.

استفاده بیش ازحد سموم کشاورزی تهدیدی برای امنیت غذایی مردم است

به گزارش قدس آنلاین ازیزد ، دکترحسن جان فدا با بیان این خبر اظهار داشت : استفاده نامتعارف و بیش از اندازه از سموم کشاورزی در شهرستان خاتم، تهدیدی برای امنیت غذایی استان است که باید مسئولان به ویژه جهادکشاورزی در این مورد اعمال نظر کنند.

وی در ادامه خشکسالی و بحران بی‎‎آبی، بیماری‏‏های منتقله از آب و غذا، توفان گرد و خاک را از مخاطرات تهدیدکننده در استان یزد دانست و افزود : بحران زلزله نیز از مخاطراتی است که بیشتر شهرستان‌‌های بهاباد و بافق را درگیر خود ساخته است.

این مسئول با اشاره به شیوع بالای بلایای انسان ساخت در استان یزد، تصریح کرد : در سال‎‎های اخیر این قبیل بلایا در استان به ویژه در قالب معادن و کارخانجات صنعتی مشاهده می‏‏شود که پیشگیری از آنها ضرورت دارد.

وی با بیان این که در زمینه آلودگی‏‏های زیست محیطی اعم از آب، هوا و خاک از استان‎‎هایی هستیم که ضعیف عمل کرده‏‏ایم، خاطر نشان ساخت : ایجاد و تاسیس اکثر صنایع استان در مسیر اردکان تا مهریز به لحاظ سکونت اکثر جمعیت استان به ویژه شهر یزد در این محور، استان را در معرض تهدید جدی و بیماری‏‏های ناشی از آلودگی هوا قرار داده است.

این کارشناس افزود : به طور قاطع مکانیابی این صنایع صد درصد اشتباه بوده چرا که ایجاد صنایع در مسیر بادهای غالب موجب افزایش بیماری‎‎زایی در استان شده است.

جان فدا آلودگی هوا را از مهمترین مسائل موجود در استان خواند و تاکید کرد : متاسفانه بعضاً کارخانجات صنعتی یزد در برخی ساعات شبانه روز فیلترهای خود را برداشته و باعث آلودگی بیش از اندازه در شهر می‏‏شوند، لذا مسئولان و سازمانهای ناظر باید  در این مورد اقدامی عاجل و فوری کنند.

رییس اداره کاهش خطر در حوادث و بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر این که باید بر صنایع آلاینده هوای یزد نظارت و کنترل بیشتری صورت گیرد، ادامه داد : استانداری و محیط زیست باید در جهت به حداقل رساندن آلودگی‏‏های زیست محیطی این استان تصمیمات جدی بگیرند چرا که سلامت مردم در خطر جدی است.

 

وی تصریح کرد : آمار حوادث ترافیکی و عوارض و مشکلات ناشی از آن نیز به عنوان یکی دیگر از بلایای ناشی از عوامل انسانی در  استان یزد، بالا است و مسئولان باید برای ان چاره اندیشی کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.