رییس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی غیردیپلماتیک در فرانسه مدعی شد که تعصبات مذهبی ایران مانع همکاری تهران و آنکارا برای حل مسائل سوریه و عراق شد.

اظهارات اردوغان درباره دلایل به نتیجه نرسیدن همکاری ترکیه و ایران در سوریه
به گزارش (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری جهان، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در حاشیه سفرش به پاریس در موسسه مطالعات بین‌المللی فرانسه به سوالات اندیمشندان و صاحب‌نظران پاسخ گفت.

او در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران و ترکیه در مسائل منطقه‌یی از جمله عراق و سوریه،‌ گفت: ایران و ترکیه می‌توانستند مسائل سوریه و عراق را با همکاری با یکدیگر و بدون نیاز به مداخله غرب در منطقه حل کنند اما تعصب مذهبی ایران مانع از این همکاری شد.

اردوغان ادامه داد: این تعصب مذهبی ایران هرازگاهی باعث بروز مشکل در منطقه می‌شود. دین ما اسلام است و ایران نیز دینش اسلام است اما مواضع مذهبی ایران متاسفانه هرازگاهی باعث بروز مشکلاتی می‌شود. اگر ایران و ترکیه در مساله سوریه و عراق می‌توانستند با یکدیگر همکاری کرده و راه‌حلی ارائه دهند در این صورت دیگر کشورهای غربی هیچ کاری برای انجام در این منطقه نداشتند زیرا در سوریه و عراق، ایران و ترکیه پیوندهای مشترکی دارند و حل مشکلات توسط این دو کشور بسیار راحت بود اما این همکاری ایجاد نشد و وضعیت کنونی موجود در منطقه نتیجه این تعصب است.

وی با اشاره به وضعیت سوریه، گفت: متاسفانه سوریه یک شانه خود را به ایران و شانه دیگر خود را به روسیه تکیه داده است.

به گزارش ایسنا، اظهارات اردوغان در حالی انجام می‌شود که ترکیه به‌دلیل سیاست‌هایش در حمایت از گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا در سوریه و عراق مورد انتقاد افکار عمومی منطقه قرار گرفته است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.