گروه هنر- تکتم بهاردوست - سریال تلویزیونی «گذر از رنج‌ها» به نویسندگی و کارگردانی فریدون حسن‌پور و تهیه‌کنندگی علی لدنی قرار است در 40قسمت از شبکه یک سیما پخش شود.

رنج‌های « دنیا» در یک سریال ایرانی

قصه این سریال از سال 1335 آغاز می‌شود و تا سال 1363 ادامه می‌یابد. با لدنی از مراحل تولید این سریال گفته ایم ، بخوانید:

 

  ظاهراً تولید سریال گذر از رنجها با مشکل مواجه شده است؟

- متأسفانه بر خلاف پیش بینی‌های مالی که انجام شده بود، به خاطر موضوع خاص این سریال و سنگین بودن پروژه و هزینه هایی که یک پروژه ای که در شهرستان تولید می‌شود به همراه دارد، با مشکل مالی مواجه شده ایم، این در حالی است که فقط حدود 15درصد از کل فیلمبرداری باقی مانده است به همین علت فعلاً و تا فراهم شدن منابع مالی پروژه متوقف شده است و هر زمان بودجه ای در اختیار ما قرار بگیرد، کار را از سر خواهیم گرفت.

 

  در خصوص موضوع این سریال توضیح دهید.

- داستان سریال گذر از رنج‌ها در دل یک درام تاریخی اتفاق می‌افتد و داستان به ماجراهای خوانین و رعایا می‌پردازد و برهه ای از تحولات ایران درسالهای خیلی پیش از این را به تصویر می‌کشد؛ شخصیت اصلی این سریال زنی به نام دنیاست که قصه زندگیش از لحظه تولد تا مرگ در یک مدت زمان هشتاد ساله روایت می‌شود. دنیا زنی است که نه تنها با سختی‌های زندگی و روزگار مبارزه می‌کند، بلکه در روزهای جنگ هم حضور مؤثری دارد.

 

 برای بار دوم بعد از سریال «از یاد رفته» با فریدون حسن پور به عنوان کارگردان همکاری می‌کنید؟

- بله گذر از رنج ها بعد از سریال از یاد رفته دومین همکاری من با فریدون حسن پور است.او جزو معدود کارگردانانی است که با فرهنگ فولکلور آن هم به این شکل آشنایی زیادی دارد.همانطور که می‌دانید تقریباً اکثر آثار او در فضای روستایی و شرایط همان محیط ساخته شده است.

فریدون حسن پور به فرهنگ فولکلور نگاه خاصی دارد و چون به این فضا علاقه مند است و همه هم از کارهایش لذت می‌برند، اگر بگویم این سریال چه به لحاظ موضوع چه ریتم کار کم نظیری است، گزافه نگفته‌ام.

 

  آیا این سریال با فضای از «یاد رفته» متفاوت است؟

- بله این دو سریال تقریباً هیچ شباهتی با هم ندارند، گذر از رنجها دوره خاصی از فرهنگ و شرایط اجتماعی سالها قبل از این را در ایران بیان می‌کند.درست است که قهرمان این سریال هم یک زن است، ولی کلاً داستان و شرایط به شکل دیگری است و اصلاً هیچ شباهتی بین این دو کار نیست.

 

  فریدون حسن پور جدا از اینکه در آثارش از فرهنگ فولکلوربهره برده است، تقریباً در همه این آثار از حضور بازیگران بومی هم استفاده کرده است. در گذر از رنجها هم این اتفاق افتاده است؟

- بله در این کار هم به مانند دیگر آثار حسن پور از حضور بازیگران بومی استفاده شده است؛ البته این هنرمندان بومی در کنار چهره هایی چون جعفر  دهقان، بابک حمیدیان، ماهچهره خلیلی و ...جمع کثیری از چهره‌های سینمایی و تلویزیونی حضور دارند و بازیگر نقش اصلی را هم شیوا طاهری ایفا می‌کند که برای اولین بار است که با این سریال به مخاطبان معرفی می‌شود.

 

  گفتید این سریال داستان ارباب و رعیت است. چه کرده اید که این سریال با نمونه هایی مثل «پس از باران» شباهتی نداشته باشد؟

-  گذر از رنجها زندگی فئودالیته و زندگی خوانینی است که قدرت سیاسی- اجتماعی در ایران داشته اند و با فضای سریالی مثل پس از باران کاملاً متفاوت است. ما در این کار شرایط اجتماعی سیاسی ایران را در دوره‌های قبل بررسی می‌کنیم.

 

 زنان دو سریال از یاد رفته و گذر از رنجها چه تفاوتهایی با هم دارند؟

- دنیای گذر از رنجها یک زن کاملاً اجتماعی است.این زن یک مدیر است و در زندگی اجتماعی نقش آفرین است.نگاه و شرایط این زن با قهرمان از یاد رفته زمین تا آسمان فرق دارد. قهرمان زن قصه ویژگی‌های متفاوتی دارد. او به زنان دیگر در زمینه جریان‌سازی اجتماعی و اقتصادی در جامعه کمک می‌کند و در نهایت قله‌های ترقی را طی می‌کند.

 

 قصه سریال گذر از رنجها چه ویژگی خاصی دارد؟

- یکی از ویژگی‌های سریال تلویزیونی گذر از رنج‌ها تنوع لوکیشن است.همانطور که شما هم می‌دانید، از آنجا که قصه در تاریخ معاصر می‌گذرد و مردم هم آن دوران را به یاد دارند، به همین دلیل گروه سازنده تلاش کردند، فضای سریال به واقعیت نزدیک باشد؛ به همین دلیل دکور‌های مربوط به آن در روستای دیلمان ساخته شد تا فضا و لوکیشن به واقعیت نزدیک باشد.

 

  در خبرها آمده بود که قرار است، بخشی از داستان در یک کشور خارجی فیلمبرداری شود.

- بله قرار بود با توجه به فضای داستان بخشی از کار در انگلیس فیلمبرداری شود که خب حالا با توجه به شرایط پیش آمده مجبوریم به دنبال کشوری باشیم که به لحاظ فضای جغرافیایی و معماری به انگلستان نزدیک باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.