گروه فرهنگی : فاطمه زارعی - وقتی که صندلی‌ها دیگر جایی برای نشستن دانشجو ندارد و مسؤولان هم نسبت به اعتراض دانشجویان بی توجه می‌شوند، ...

 دعوای صندلی های خالی و پر دانشگاه‌های شهریه پرداز

معترضان به سراغ رسانه‌ها می‌روند و درد دل می‌کنند و یا زنگ می‌زنند از کمبود صندلی و پر شدن کلاسهای درس آن هم از دانشگاهی می‌گویند که برخلاف این همه پذیرش، امکاناتی در حد یک دانشگاه متوسط را هم ندارد،در نتیجه دانشجویی با کمترین کیفیت و بازدهی از دانشگاه دانش آموخته می‌شود.

 

 ماجرای صندلی‌های خالی و پر!

بر اساس اعلام مسؤولان حتی سرپرست وزارت علوم، هم اکنون واحدهای زیانده و کم کیفیت در دانشگاه‌های پیام نور و غیردولتی وجود دارد، درباره دانشگاه آزاد هم باید گفت قبل از اینکه وزارت علوم درباره واحدهای زیانده این دانشگاه صحبتی کند، حمید میرزاده برخی واحدهای زیانده را با واحدهای جامع تجمیع کرد.اما متأسفانه به جای اینکه در سالهای گذشته فکری به حال این آموزش عالی در هم شکسته شود، طوفان حوادث مراکز آموزشی کشورمان را دستخوش تصمیمات سیاسی و نا بجای برخی مسؤولان کرد و هر ساله با ارایه مجوزهای ناروا بر تعداد واحدهای بی کیفیت افزوده شد.همین اتفاقات موجی از ظرفیتهای خالی را روانه دانشگاه‌ها کرد که نتیجه ای جز صندلی خالی و ضرر دهی برای واحدهای شهریه پرداز و بی‌کیفیت شدن آموزش به دنبال نداشت. بر اساس آنچه مسؤولان این دانشگاه‌ها اعلام 
کرده اند، بیشتر ظرفیتها در دانشگاه‌ها خالی است و فعلاً هم خبری از پر کردن این ظرفیتها نیست.با آنکه از یک سو در مقاطع تحصیلات تکمیلی صدای همه بخصوص در دانشگاه آزاد از پر شدن صندلی ها بلند شد، اما در دانشگاه‌های دیگر این فریادها بر سر صندلی های خالی زده شد. با توجه به اینکه دانشگاه آزاد بر اساس مجوزهایی که دارد می‌تواند تا پر شدن صندلی هایش مجوز بگیرد، اما غیردولتی‌ها این اجازه را ندارند و همین موضوع همیشه محل اختلافات این دو دانشگاه بوده است. در همین باره محمدعلی نجفی، سرپرست فعلی وزارت علوم نیز بر تجمیع یا تعطیلی این واحدها تأکید کرده است.

 

 ظرفیتهای خالی چقدر است؟

خبرنگار ما در این زمینه تلاش کرده است، آمار ظرفیت ها و صندلی‌های خالی را در دانشگاه‌های با واحدهای زیاد در سراسر کشور به دست آورد. این آمار از مسؤولان دانشگاه‌های مذکور جمع آوری شده است.

به عنوان مثال بر اساس اعلام یکی از مسؤولان دانشگاه پیام نور، هم اکنون در این دانشگاه 50 درصد ظرفیتهای کارشناسی، 30 درصد ظرفیتهای ارشد و 20 درصد ظرفیتهای دکتری خالی است؛ همچنین در دانشگاه‌های غیردولتی 15 درصد ظرفیتها در مقطع کاردانی، 40 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 20 درصد در کارشناسی خالی مانده است.

دانشگاه آزاد نیز پیش از این اعلام کرده بود، در تمام دوره ها و مقاطع با توجه به ظرفیتی که وجود دارد 2 میلیون ظرفیت هنوز برای پذیرش آماده است.

 

 تجمیع یک راه پر و خالی کردن صندلی ها!

در این باره محمدعلی کریمی- معاون آموزشی دانشگاه پیام نور درباره تجمیع واحدهای این دانشگاه به نکته‌هایی اشاره کرد. تجمیع و تغییر مأموریت برخی واحدهای پیام نور در حال پیگیری است، همانطور که در مدیریت گذشته هم این تجمیع ها عملیاتی شده است. تجمیع این واحدها با هماهنگی وزارت علوم در دست است و به مرور عملیاتی می‌شود.

اما درباره دانشگاه‌های غیردولتی شرایط به گونه دیگری رقم می‌خورد. انگار که غیردولتی‌ها سربار هستند و بار اضافه بر گردن وزارت علوم به شمار می‌آیند. علی آهون منش - رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی انتقادهای بسیاری را نسبت به وضعیت غیردولتی‌ها مطرح می‌کند که عمده این مشکلات از وزارت علوم شروع می‌شود و به این وزارتخانه هم ختم می‌شود.وی بر این باور است که تجمیع واحدهای غیردولتی یک وزیر قوی می‌خواهد، در حالیکه در شرایطی که آموزش عالی کشور نیازمند تصمیمات متحول کننده است با سرپرست اداره می‌شود، اما چون وزیری در میان نیست کسی به حرف سرپرست هم گوش نمی کند و نبض وزارت علوم از هم گسسته است.در سالهای گذشته از سوی اداره کل دفتر آموزشهای غیردولتی وزارت علوم مجوزهای ناروایی برای متقاضیان
 راه اندازی  غیردولتی‌ها صادر شد تا جایی که در دوره های پایانی مدیریت گذشته وزارت علوم، مسؤولان اقرار به اشباع شدن این ظرفیتها کردند و جز در برخی موارد خاص دیگر مجوزی برای این مؤسسات صادر نمی شود.

 

 تنظیم ظرفیت ، یک وزیر قَدَر می‌خواهد

به خاطر همین اهمال کاری‌ها بود که هم اکنون ظرفیت مؤسسات غیردولتی، پیام نور و حتی آزاد هم خالی مانده و طرح تنظیم ظرفیت هم که وزارت علوم از اردیبهشت ماه آن را کلید زد به گفته آهون منش به جایی نرسید، چون بر این اساس به جای کاهش ظرفیت پذیرش در پیام نور 8 درصد به میزان پذیرش این دانشگاه افزوده شده است و به غیردولتی‌ها هم فعلاً اجازه تکمیل ظرفیت داده نمی شود. البته باید گفت که دانشگاه آزاد اسلامی هم بر اساس مجوزهایی که ادعا دارد، تا پایان نیمسال سال تحصیلی جاری درگاه اینترنتی خود را برای پذیرش دانشجو باز گذاشته و این موردی است که غیردولتی‌ها همیشه به آن نقد دارند.این در حالی است که دانشگاه آزاد هم در مدتی که وزارت علوم بدون وزیر مانده اقدام به پذیرش دانشجو در فرایند تکمیل ظرفیت ارشد کرد و یک شبه میزان صندلی‌های خالی خود را در مقاطع تحصیلات تکمیلی چند برابر کرد، به طوری که مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار ما از بدون مجوز بودن این رشته‌ها خبرداد و کمیسیون آموزش مجلس هم بشدت پیگیر این مجوزهای دانشگاه آزاد است.

 

 یک وزیر برای یک تحول عظیم

بر اساس پیگیری های خبرنگار ما، به نظر می‌رسد وزارت علوم هم هنوز به طور جدی وارد پروژه تجمیع واحدهای زیانده دانشگاه‌های شعبه دار نشده است؛ این اتفاق نیازمند همکاری گسترده ای در سطح وزارت علوم و وزیری است که بتواند پای کار بایستد؛ البته به یک نکته هم باید درباره دانشگاه علمی- کاربردی اشاره کرد. این دانشگاه هم شعبه دار است و همانند دانشگاه‌های نامبرده دارای واحدهای زیاندهی است که پیش از این هم سرپرست این دانشگاه بر تجمیع آن تأکید کرده است. ولی این حرفها فعلاً در حد مطرح کردن توسط مسؤولان و رسانه ای شدن، باقی مانده و هنوز به علت مشخص نشدن وزیر آموزش عالی، کسی نمی تواند مسؤولیت این تحول بزرگ را عهده دار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.