رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خراسان رضوی: کار ساخت دو صندوقچه مضجع مطهر امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) در مشهد خاتمه یافت.

صندوقهای مضجع مطهر امامین جوادین ساخته شد

به گزارش قدس آنلاین، دهنوی در این خصوص اظهار داشت: کار ساخت این صندوقها که طراحی آن توسط اساتید خاتم کار شیرازی انجام شده ، پس از نصب قطعات منبت و خاتم و پرداخت به پایان رسید.

وی افزود:  در طراحی صندوق مرقد مطهر امام موسی کاظم(ع) از گره و خاتم 14 ، 7 ،5 و 6 و در طراحی صندوق قبر مطهر امام جواد (ع) از گره و خاتم 12 ، 9 ، 5 و 6 استفاده شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خراسان رضوی با اشاره به نقوش روی این دو صندوق عنوان کرد: فضاهای خاتم کاری و منبت هردو طرح به شکل 50 درصد خاتم درجه 1 اصیل شیراز، 25 درصد خاتم گره 5- 14 و 25 درصد منبت کاری بر روی چوب تقسیم شده است.

وی خاتم کاري اين صندوق ها را که تلفيقي از خاتم برنج، چوب و استخوان شتر است، کم نظیر خواند وگفت: جنس اين صندوق ها از ساج با ماندگاري دست کم 500 است و در ساخت آنها از 38 ميليون قطعه سيم، چوب و استخوان استفاده شده و 45 متر خاتم کاري روي آن اجرا شده است.

دهنوی با بیان اینکه خطوط قرآني نقش بسته بر اطراف اين صندوق ها در 2 مرحله توسط کارشناسان بازبيني و بررسي شده است یادآور شد: این صندوقها در کارگاه خاتم کاري امامزاده سيد محمد، گنبد خشتي در جوار حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) تهیه شده است و به زودی رونمایی می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.