عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: با هدف جلوگیری از سلیقه‌ای عمل کردن سازمان مالیاتی، شورای عالی مالیاتی در کشور تشکیل شود.

شورای عالی مالیاتی در کشور تشکیل شود

به گزارش  روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمدرضا رجالی در چهل ویکمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه پرسنل دارایی در مقابل مودیان احساس مصونیت می‌کنند، اظهار کرد: اگر چنانچه در اجرا وصول‌مدار بوده و در نظارت عدالت محور نباشیم، تنها قوه قابل مراجعه برای مودی قوه مقننه بوده که آن هم از وصول‌مدارها حمایت کرده و با استفاده از بخشنامه‌ها قانون را تفسیر می‌کند.

وی با طرح این سوال که آیا نظام مالیاتی مصداق عدالت مالیاتی است یا عناوین دیگر؟ افزود: علت اینکه با وجود مواد اولیه انرژی ارزان، تولید در ایران رونق نمی‌گیرد و نظام مالیاتی وصول‌مداری بوده، زیرا آن دسته از قوانین که به نفع مودی بوده نیز تفسیر رای می‌شود و ضعف نظارتی هم به این مساله دامن می‌زند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: حتی مشوق‌های مالیاتی هم مشکل‌ساز بوده و بعضی ماده‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری به‌طور عمده، بازدارنده هستند. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ضرورت انضباطی مالی دولت در راستای اجرایی شدن اهداف برنامه‌های توسعه‌ای، اظهار کرد: لازم است دولت خود را مکلف به ارتباط منطقی بین برنامه‌های توسعه‌ای و قوانین بودجه سالیانه کرده و در رابطه با انضباط مالی، اصلاح ساختار، کوچک‌سازی خود و عدم پوشش برنامه‌های جاری از طریق اعتبارات سرمایه‌گذاری و عمرانی، تلاش کند.

غلامحسین شافعی افزود: برای اجرایی شدن برنامه‌های توسعه‌ای و تحقق اهداف تعیین شده، باید ضمانت اجرایی قوی برای مواد قانونی برنامه در نظر بگیریم و پاسخگویی دولت را فراموش نکنیم.

وی با بیان این نکته که تاکنون 2 هزار 800 طرح عمرانی نیمه‌تمام در سطح کشور باقی مانده که 100 هزار میلیارد تومان برای آنها هزینه شده و 400 هزار میلیارد تومان دیگر نیازمند سرمایه‌گذاری جدید هستند، بیان کرد: با توجه به مجموعه مشکلاتی که وجود دارد، اتاق بر این باور بوده که تدوین برنامه‌های توسعه‌ای به مشکل کنونی، جوابگو نبوده و بدین‌ ترتیب باید قبل از تهیه برنامه توسعه ششم، چالش‌های گذشته را شناسایی و برطرف سازیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران عدم اهتمام دولت به اجرای برنامه‌ها را یکی از عمده‌ترین مشکلات کنونی دانست و تصریح کرد: دولت‌ها در اجرای برنامه‌های توسعه کارنامه ناموفقی دارند.

وی گفت: حجم وسیع تکالیف پیش‌بینی شده در برنامه‌ها بدون توجه به منابع مالی مورد نیاز و عدم ارتباط منطقی بین بودجه‌های سنواتی با برنامه‌های توسعه‌ای و عمرانی از جمله عواملی هستند که عدم موفقیت در این برنامه‌ها را در پی داشته‌اند.

شافعی خاطرنشان کرد: در طول سالیان گذشته بودجه با برنامه‌های توسعه‌ای در تعارض قرار گرفته و قوانین بودجه نه تنها به متوازن کردن دخل و خرج کشور نپرداخته، بلکه عمده منابع بودجه صرف بودجه‌های جاری شده و تمامی بودجه‌های عمرانی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اظهار کرد: در طول 5 سال گذشته متوسط تحقق بودجه جاری کشور 95 درصد و تحقق بودجه عمرانی 57 درصد بوده و امروز با انبوهی پروژه ناتمام روبه‌رو هستیم.

رئیس اتاق ایران افزود: دولت در فرآیند برنامه ششم از نظرات فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و بخش خصوصی که صحنه‌گردانان اصلی برنامه‌های توسعه اقتصادی هستند، نظرخواهی کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.