رژیم اسرائیل رای گیری نمادین پارلمان اسپانیا در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را به باد انتقاد گرفت.

خشم تل آویو از رای گیری نمادین اسپانیا درباره کشور فلسطین

وزارت خارجه رژیم اسرائیل روز چهارشنبه (۲۸ آبان) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تصمیم پارلمان اسپانیا فقط شانس دستیابی به توافق میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را دور می‌سازد چون این کار فلسطینی‌ها را به پافشاری در مواضع شان تشویق می‌کند.»

نمایندگان پارلمان اسپانیا روز سه شنبه به اتفاق آراء قطعنامه غیرالزام آوری را برای به رسمیت شناختن فلسطین تصویب کردند. حزب مخالف سوسیالیست پیش‌نویس این قطعنامه را به پارلمان اسپانیا ارائه داده بود.

این قطعنامه با ۳۱۹ رای موافق، دو رای مخالف و یک رای ممتنع تصویب شد. این قطعنامه از ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا می‌خواهد در هماهنگی با اتحادیه اروپا، فلسطین را به عنوان یک کشور خودمختار، یکپارچه، دموکراتیک و مستقل به رسمیت بشناسد.

در همین حال مجمع ملی فرانسه نیز قصد دارد ۲۸ نوامبر با رای گیری درباره طرحی از دولت این کشور بخواهد تا فلسطین را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت بشناسد.

این در حالی است که انگلیس و ایرلند اخیرا قطعنامه‌ غیرالزام‌آور مشابهی تصویب کرده‌اند. اما سوئد گام را فراتر گذاشت و ۸ آبان (۳۰ اکتبر) به طور رسمی کشور فلسطین را به رسمیت شناخت که با انتقاد شدید رژیم اسرائیل و امریکا مواجه شد.

مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد، با رد انتقادات امریکا از کشورش گفت: «این امریکا نیست که درباره سیاست‌های ما تصمیم گیری می‌کند.»

مجمع عمومی سازمان ملل که دارای ۱۹۳ عضو است در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲، به ارتقاء جایگاه فلسطین به عنوان کشور ناظر غیر عضو رای داد.

جایگاه ناظر امکان دسترسی فلسطین به نهادهای سازمان ملل و دیوان بین‌المللی کیفری را فراهم می‌کند و فلسطینی‌ها می‌توانند شکایات رسمی خود علیه رژیم اسرائیل را در این دیوان مطرح کنند.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در اراضی کرانه باختری، شرق بیت‌ المقدس و نوار غزه و خروج رژیم اسرائیل از اراضی اشغالی فلسطینی هستند.

با این‌حال، رژیم تل آویو از بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷و نیز بحث و گفت‌وگو درباره موضوع بیت المقدس خودداری می‌کند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.