افزایش میزان تولید مرغ در کشور، نبود صادرات قابل قبول در این زمینه، کاهش قدرت خرید مردم و... دلایلی بود که معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آن‌ها به عنوان دلایل ارزان شدن قیمت مرغ در طول دو و نیم ماه گذشته در کشور یاد کرد.

دلایل ارزان شدن قیمت مرغ از دیدگاه یک مسئول ‌

مهندس بهرام خانی در گفت و گو با(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، افزایش میزان تولید مرغ توسط واحدهای تولیدکننده در کشور را یکی از دلایل اصلی کاهش شدید قیمت مرغ در بازار دانست و افزود: واقعیت این است که میزان تولید مرغ کشور بیش از نیاز کشور است و همین مسئله به نوبه خود باعث کاهش قیمت مرغ در بازار شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: بر اساس آمارهای موجود سال گذشته در مجموع دو میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید شد که این رقم 10 درصد بیشتر از نیاز سالانه کشور به گوشت مرغ است.

خانی فقدان صادرات قابل قبول مرغ را یکی دیگر از دلایل ارزان شدن گوشت مرغ دانست و افزود: باید اعتراف کرد که بازار صادراتی خوبی در زمینه مرغ در کشور نداریم و همین مسئله باعث می شود به دلیل بیشتر بودن گوشت مرغ تولیدی با مشکل ارزانی گوشت مرغ مواجه شویم.

این مسئول از کاهش قدرت خرید مردم به عنوان یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت مرغ یاد کرد و افزود: واقعیت این است که قدرت خرید مردم کاهش یافته و همین اتفاق تا حدود زیادی توانسته حضور مرغ را در سبد خرید خانواده‌ها کمرنگ‌تر از پیش کند.

خانی در ادامه کالاها یا مواد غذایی جایگزین مصرف گوشت مرغ را یکی دیگر از دلایل کاهش میزان تقاضای جامعه برای خرید مرغ دانست و اظهار کرد: فرآورده‌های مختلفی مثل انواع گوشت‌ها، سویا و سایر مواد غذایی که می توانند جایگزین‌های خوبی برای مرغ باشند، حضور مرغ را در سبد خانواده‌ها کاهش داده است.

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا واردات مرغ می‌تواند یکی از دلایل کاهش شدید قیمت مرغ در کشور باشد، اظهار کرد: در سال جاری هیچ نوع مجوز واردات مرغ در کشور صادر نشده است و به جرات می‌توان گفت حتی یک کیلوگرم هم گوشت مرغ وارداتی در کشور یافت نمی‌شود.

خانی افزود: همچنین بر اساس دستورالعمل جهاد کشاورزی در حال حاضر هیچ نوع پروانه تاسیس واحد مرغداری گوشتی در کشور صادر نمی‌شود و تنها توسعه واحدهای موجود در دستور کار است.

وی برنامه‌ریزی در راستای ساماندهی میزان تولید مرغ در قالب زنجیره‌های تولید را یکی از اساسی ترین اقدامات در راستای حل مشکل کنونی دانست و افزود: زنجیره‌های تولید عامل اصلی تعیین کننده گوشت مرغ هستند و از آن جایی که دو زنجیره اصلی تولید گوشت مرغ کشور در استان کرمانشاه فعالند، تلاش می‌شود تا با ساماندهی این دو زنجیره از افزایش تولیدات که نهایتا منجر به کاهش قیمت گوشت مرغ و متضرر شدن تولیدکنندگان می شود، جلوگیری کنیم.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه از حدود دو و نیم ماه پیش با ارزانی قیمت مرغ مواجه‌ایم، اظهار کرد: مسئولین تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی درست نسبت به متعادل کردن قیمت مرغ در بازار اقدام کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.