۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 249928

قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: آيا مي دانيد كه به طور كلي ما مقدار پروتئين بالايي مصرف مي كنيم؟ در حالي كه توصيه مي شود پروتئين ها بايد تنها حدود 10% نياز روزانه ما به كالري را تامين كنند اما در برنامه غذايي ما نزديك به 16% است.

مقدار مناسب پروتئين روزانه چقدر است؟

نياز روزانه بدن به پروتئين ها

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ توصيه مي شود خانم ها در برنامه غذايي خود 50% پروتئين مصرف كنند كه در مورد آقايان به 60% نيز مي رسد. اين نيازها در سنين ميانسالي ثابت است و پس از پنجاه سالگي بسيار كم افزايش مي يابد. تفاوت مصرف در خانم ها و آقايان به وزن مربوط مي شود زيرا توصيه مي شود روزانه به ازاي هر كيلوگرم، 8/0 گرم پروتئين ميل شود. طبيعتا تنها دوران هاي استثنا بارداري و شيردهي است كه در اين مدت خانم ها بايد مقدار بيشتري پروتئين مصرف كنند؛ 9/0 گرم به ازاي هر كيلوگرم براي خانم باردار و 1 گرم به ازاي هر كيلوگرم براي خانم شيرده.

منابع غذايي مختلف ميزان متفاوتي پروتئين دارند كه عبارتند از:

  • 100 گرم مرغ: 21 گرم پروتئين
  • 100 گرم گوشت چرخ شده: 18 گرم پروتئين
  • 100 گرم جگر گوساله: 22 گرم پروتئين
  • 2 عدد تخم مرغ: 13 گرم پروتئين

گوشت تنها منبع پروتئين نيست!

بايد خاطر نشان كرد كه گوشت تنها منبع تامين پروتئين در برنامه غذايي نيست. گوشت 5/36% نياز بدن به پروتئين را تامين مي كند و غلات (19%)، لبنيات ( 18%) و ماهي و ديگر خوراكي هاي دريايي ( 6%) بقيه اين نياز را به عهده دارند. تصور نكنيد كه روزانه بايد 300 گرم گوشت بخوريد تا پروتئين كافي را دريافت كرده باشيد.

تنوع در مصرف منابع پروتئين

مقدار زياد پروتئين كه مي خوريم معمولا براي سلامتي خطري ندارند. با اين حال اگر تصور مي كنيد بخش زيادي از برنامه غذايي شما را به خود اختصاص داده، حتما با مصرف حبوبات تنوع را در نظر بگيريد. حبوبات كمتر از گوشت ها پروتئين دارند اما سرشار از فيبرها و ويتامين ها نيز هستند.

منبع:www.Esante.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.