وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که بر اساس تصمیم گذشته سازمان همکاری اسلامی عضویت سوریه در این سازمان به حالت تعلیق درآمده است، گفت: امیدواریم هرچه سریعتر سوریه دوباره به جمع کشورهای عضو این سازمان بپیوندند.

اظهار امیدواری برای حضور فعال دوباره سوریه در سازمان همکاری اسلامی/ با عربستان روابط حسنه ای داریم
 

به گزارش ایرنا، علی جنتی ظهر چهارشنبه پس از آیین گشایش دهمین اجلاس وزیران اطلاع رسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تهران این مطلب را در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که چرا سوریه به این اجلاس دعوت نشده است؟، بیان کرد.

وی افزود: طبیعتا هر کشوری که میزبان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باشد باید از آن رویه و تصمیماتی که در گذشته اتخاذ شده است، حمایت کند، جمهوری اسلامی ایران نیز نمی تواند خارج از آن مجموعه عمل کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما میزبان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی هستیم و بالتبع ملتزم به تصمیماتی هستیم که این سازمان در گذشته گرفته است.

جنتی اضافه کرد: امیدواریم که هرچه سریع تر و در آینده نزدیکی سوریه که به عنوان یکی از کشورهای مهم اسلامی دوباره به جمع اعضای سازمان همکاری اسلامی بپیوندد و ما حضور فعال و گسترده این کشور را در بین خودمان داشته باشیم.



** حضور 22 وزیر در اجلاس نشان دهنده جایگاه جمهوری اسلامی ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که دلیل حضور گسترده کشورها در این اجلاس بر خلاف اجلاس گذشته چیست؟ گفت: شاید یکی از دلایل آن جایگاه جمهوری اسلامی ایران باشد، جمهوری اسلامی ایران کشور بسیار مهمی در منطقه و سازمان همکاری اسلامی است، طبیعتا این جایگاه ایجاب می کند که کشورها اهمیت بیشتری به آن بدهند و حضور مهم تری در سطوح بالاتر داشته باشند.

جنتی در پاسخ به این سوال که با توجه به موقعیت بسیار حساس منطقه ای چه نتایجی می توان از این اجلاس متصور بود؟ اظهار داشت: قطعنامه هایی که تهیه شده و در اجلاس کارشناسان ارشد در دو روز گذشته به تصویب رسیده و امروز در جلسه وزرا مطرح خواهد شد، قطعنامه هایی است که بسیاری از این مسایل را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: اما آنچه که مهم است، اجرای این قطعنامه هاست، سازمان همکاری اسلامی در گذشته قطعنامه های زیادی داشته که متاسفانه جامه عمل نپوشیده است، تلاش ما این است که در طول دو سال آینده که جمهوری اسلامی ایران ریاست اجلاس وزرای اطلاع رسانی را دارد، بتوانیم فعال تر با مساله برخورد کرده و این قطعنامه ها را عملی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: همچنین مجموعه تروییکایی که از رییس قبلی این اجلاس یعنی جمهوری گابن، رییس فعلی اجلاس که جمهوری اسلامی ایران است و رییس آینده این اجلاس که امروز تعیین خواهد شد، مسوول پیگیری این مصوبات باشد.

جنتی در عین حال یادآور شد: دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی هم هر مقدار فعال تر برخورد کند طبیعتا ما به اجرای این قطعنامه ها نزدیک تر می شویم.



** رابطه حسنه عربستان با جمهوری اسلامی ایران

سوال دیگری که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد درباره حضور وزیر عربستانی در این اجلاس بود که جنتی گفت: ما همواره اعلام کرده ایم که رابطه جمهوری اسلامی ایران با کشور پادشاهی عربستان، رابطه خوب و حسنه ای است.

وی افزود: گرچه ممکن است در برخی از مسایل منطقه ای اختلافاتی بین دو کشور وجود داشته باشد اما در روابط دوجانبه، روابط در سطح قابل قبولی است، همکاری های پادشاهی عربستان با جمهوری اسلامی ایران به خصوص در زمینه ایجاد تسهیلات برای حجاج و عمره گزاران بسیار خوب بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بر خلاف سال های گذشته که اصولا تا پایان ماه صفر اصلا به عمره گزاران ایرانی اجازه سفر به عربستان داده نمی شد اما امسال و شاید از فردا، برنامه اعزام عمره گزاران به عربستان سعودی انجام خواهد شد.

جنتی خاطر نشان کرد: در طول سال گذشته هم به خصوص در مراسم حج، همکاری بسیار خوبی را با جمهوری اسلامی داشتند، در سایر زمینه ها هم به هرحال ما دو همسایه ای هستیم که هر دو علاقمندیم تا حسن روابط داشته باشیم و امیدواریم که همه کشورهای اسلامی بتوانند در کنار همدیگر از ظرفیت های خودشان به نحو مطلوب در جهت اهداف بلندی که داریم، استفاده کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.