درخواست ۱۵۱ نماینده مجلس از دولت برای احداث جاده در جنگل ابر اعتراضات فعاوان فعالان محیط زیست را به دنبال داشت تا جایی که برخی نمایندگان اعلام کردند بدون خواندن نامه آن را امضا کرده اند.

ارتقای کیفیت جاده های موجود راهکاری منطقی برای حفاظت از جنگل ابر

به گزارش خبرنگار مهر، جنگل ابر، قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل های هیرکانی با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر است که در شمال شهرستان شاهرود و بین استان گلستان و سمنان قرار گرفته است. این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور بوده و به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.

این جنگل صدوچهاردهمین اثر طبیعی است که توسط  سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. اما طی سال های گذشته با درخواست یکی از نمایندگان مجلس و پیگیری برخی اهالی شهرستان علی آباد کتول، طرحی به جریان افتاد که بر اساس آن جاده ای بین شهرستان علی آباد کتول و شاهرود ایجاد می شود و این جاده از دل جنگل ابر خواهد گذشت.

این طرح به دلیل اهمیت منطقه در همان ابتدا با مخالفت های فراوان زیست محیطی قرار گرفت، اما با وجود همه مخالفتها اجرای این جاده جدی شد. تا جایی که حتی برخی اهالی اقدام به قطع درختان منطقه کردند، خبری که بسیار زود در رسانه ها منتشر اما بعد تکذیب شد.

پیش از سفر دولت یازدهم به گلستان، ۱۵۱ نماینده مجلس طی نامه ای خواستار اجرای طرح جاده جنگل ابر شدند و این نامه باعث شد تا حساسیت فعالان زیست محیطی نسبت به این موضوع دوباره تحریک شود. در شرایطی که هر شهرستان اولویت های فراوانی مانند اشتغال و کشاورزی دارد، برای پرسش درباره این که چرا نمایندگان فقط برای این جاده نامه زده اند سراغ فعالان محیط زیست رفتیم.

خطرات پارک ملی گلستان در کمین جنگل ابر است

حنیف گلزار، فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: نمایندگان مجلس حق دارند برای طرح ها و لوایح خود تصمیم گیری کنند ولی من به عنوان یک شهروند که دغدغه زیست محیطی دارم، احساس می کنم افرادی که این نامه را امضا کرده اند از واقعیات پشت پرده اطلاعی ندارند و شاید خیلی از آنها حتی ندانند که جنگل ابر کجاست.

وی افزود: هیچکدام از استان های مازندران، گلستان و سمنان در این مسیر نیاز به احداث این جاده جدید ندارند چون در حال حاضر چندین جاده مواصلاتی استاندارد بین این سه استان وجود دارد که این جاده ها عبارتند از جاده خوش ییلاق که شاهرود را به آزادشهر متصل می کند، جاده اولنگ که شاهرود را به رامیان متصل می کند، جاده توسکستان در مسیر شاهرود به گرگان، جاده دیباج از مسیر چشمه علی دامغان به گلوگاه و جاده کیاسر.

گلزار بیان کرد: در ۱۷ آبان امسال مجمع نمایندگان استان نامه ای خطاب به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور مبنی بر خروج جاده از پارک ملی گلستان به دلیل مخاطرات زیست محیطی نوشتند، نماینده هایی که این نامه را امضا کردند و دغدغه زیست محیطی خود را به رخ کشیدند امروز سردمدار جمع آوری ۱۵۱ امضا برای احداث جاده در جنگل ابر شدند.

وی بیان کرد: چه کسی تضمین می کند که احداث این جاده موجب دسترسی بهتر و راحت تر شکارچیان به حیات وحش منطقه نمی شود و ما هر روز شاهد قتل عام حیوانات و حیات وحش این منطقه نخواهیم بود. چه کسی تضمین می کند که دسترسی قاچاقچیان چوب و افرادی که بقایای جنگل های ما را به تاراج می برند با احداث این جاده آسان تر نخواهد شد.

مجلس به یک کانون طبیعت ستیز تبدیل شده است

الهه موسوی، روزنامه نگار و فعال حوزه محیط زیست هم در مصاحبه با خبرنگار مهر گفت: مجلس در مسائل مختلف حوزه محیط زیست نشان داده که متاسفانه اهمیتی به گرایش و جنبه های محیط زیستی نداده و به یک کانون ضد طبیعت و طبیعت ستیز تبدیل شده است.

وی در خصوص امضا ۱۵۱ نماينده مجلس برای احداث جاده در جنگل ابر بیان کرد: ظاهرا این امضاها بدون توجیه افراد در خصوص موضوع از آنها گرفته شده است که در این زمینه یکی از اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها صراحتا اعلام کرده که اصلا از متن این نامه اطلاعی نداشته.

ساخت جاده در جنگل ابر ارزیابی محیط زیستی ندارد

این خبرنگار و فعال محیط زیستی بیان کرد: طرح احداث جاده ارزیابی محیط زیستی ندارد و غیر قانونی است .

وی در پاسخ به اینکه آیا استان از نظر مسیر به این جاده نیاز دارد گفت: این جاده ششمین جاده در این مسیر است و این منطقه وضعیت اقتصادی و تجاری خاصی هم ندارد که نیاز به ۶ جاده داشته باشد.

توجه جامعه نسبت به مسائل زیست محیطی بیشتر شده است

حر منصوری عبدالملکی دیده بان میان کاله و فعال محیط زیستی که بیشتر در استان مازندران فعال است، در مصاحبه با خبرنگار مهر گفت: به دلیل اینکه بحث مناقشه جنگل ابر بین نماینده ها، دولت و دوستداران طبیعت یکی از قدیمی ترین مناقشاتی است که وجود دارد می توان از این مسئله ارزیابی کرد که جامعه مدنی ایران در بحث محیط زیستی درچه جایگاهی قرار دارد.

وی گفت: در سال های گذشته مسائل زیست محیطی معمولا در گروه های زیست محیطی، دانشگاه ها و تعداد محدودی از رسانه ها در حاشیه اخبار دیگر بررسی می شد ولی فعالیت و جدی بودن دوستداران طبیعت، رسانه ها و خبرنگارهایی که در واقع توجه ویژه ای به مسائل زیست محیطی داشتند باعث شد که در چند سال اخیر ذائقه خبری ایرانی ها به سمت توجه به مسائل زیست محیطی رفته و وقتی به روزنامه ها نگاهی می اندازیم متوجه می شویم که کم و بیش اخبار زیست محیطی روی تیتر قرار می گیرد و در صفحه اول است و این نشان می دهد که خبرنگارهای حوزه محیط زیست و تشکل ها روی فرهنگ مردم خوب کار کرده اند و مردم را نسبت به اخبار محیط زیست حساس کردند.

بهتر است کیفیت جاده های موجود را بالا ببرند

وی درخصوص نیاز این مسیر به جاده جدید گفت: مسیرهای متعددی وجود دارد که سمنان را به گلستان و مازندران وصل می کند این مسیرها ایرادهایی دارند که قطعا با پیگیری دلسوزانه مسئولان مشکلات حل خواهد شد و نیازی به ایجاد سر فصل های جدیدی نیست بهتر است به جای ایجاد سرعت در توسعه و ایجاد جاده های جدید کیفیت جاده های درحال حاضر را بالا ببرند.

به گزارش خبرنگار مهر، آنچه فعالان محیط زیستی بر روی آن اتفاق نظر داشتند در درجه اهمیت جنگل ابر و سپس عدم نیاز به احداث مسیر جدید است. همانطور که عنوان شد می توان با انجام هزینه های کمتر مسیرهای فعلی را بهبود بخشید تا از تکرار سرنوشت پارک ملی گلستان برای جنگل ابر جلوگیری شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.