سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری امروز خود با اشاره به برنامه‌ریزی‌های جشنواره‌های مختلف فجر و روشن شدن مسیر فعالیت گفت: تنها جشنواره شعر فجر عقب مانده است که درصدد هستیم به زودی این عقب‌ماندگی را جبران کنیم و داوران آن را مشخص کنیم.

پاسخ‌های آقای سخنگو درباره «یانی»، «گوگل فرهنگی»، «بودجه» و «جشنواره شعر فجر»

 نشست خبری محمدحسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 18 آذرماه در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

نوش‌آبادی در ابتدای این نشست با اشاره به اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای جهان اسلام گفت: این اجلاس با تدارک و برنامه‌ریزی بسیار مناسب و در زمان مناسب در تهران برگزار شد و آثار بسیار مثبتی را به جای گذاشت. امروز نیز 180 نفر از نمایندگان مجلس از تریبون رسمی مجلس از برگزاری موفق این اجلاس قدردانی کردند.

وی افزود: بیانیه‌ای که در پایان اجلاس به امضای اکثریت قریب به اتفاق به وزرای حاضر رسید، حاکی از همگرایی و هم‌افزایی کشورهای جهان اسلام برای مقابله با جریاناتی است که تهدیدی برای جهان اسلام به شمار می‌روند.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در ادامه سخنان خود از بودجه بخش فرهنگ که در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس تدوین شده، اظهار رضایت کرد و گفت: سهم  درخواستی ما از بودجه هزار میلیارد تومان بود که دولت با 770 میلیارد تومان آن موافقت کرد اما خوشبختانه در همه حوزه‌ها شاهد رشد بودجه و اعتبار برای سال آتی هستیم از این میان بخش‌های پژوهش و موضوعات تحقیقاتی حوزه فرهنگ و هنر، سهم بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا، حوزه سینمایی، سازمان فرهنگ و ارتباطات شاهد رشد بوده‌اند. همچنین دستگاه‌های فرهنگی دیگر همچون سازمان تبلیغات اسلامی و موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) نیز از رشد قابل توجهی در بودجه برخوردار بودند.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ اصحاب رسانه و نوش‌آبادی گذشت.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اخیرا به مجلس فرستاده شده و قرار است هیئت رئیسه مجلس آن را امضا کند، وزارت ارشاد چه موضعی در برابر مخالفت‌های احتمالی با این قانون خواهد داشت، گفت: قانون دسترسی آزاد به انتشار اطلاعات در دولت قبل نیز پیگیری شده بود و به دولت ارسال شد قرار بود در دولت گذشته آیین‌نامه اجرایی به تصویب برسد که دولت آن را انجام نداد. این قانون سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و به دولت ارسال شده است، تا آیین‌نامه اجرایی آن تنظیم شود بنابراین دولت یازدهم آیین‌نامه اجرایی قانون را تنظیم کرد و 3 هفته گذشته این آیین‌نامه اجرایی به تصویب دولت رسیده و برای طی کردن مسیر قانونی به مجلس ارسال شد. 

وی افزود: تفاوت آیین‌نامه اجرایی با لوایح پیشنهادی دولت این است که لوایح قانونی دولت باید به تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد اما آیین‌نامه اجرایی باید به تایید رئیس مجلس برسد. با نوشتن آیین‌نامه اجرایی و تصویب در دولت این قانون اجرایی شده و امضای آن توسط رئیس مجلس این قانون اجرایی شده و از دستاوردهای بزرگ دولت محسوب خواهد شد. 

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد افزود: براساس این آیین‌نامه اجرایی مردم حق دارند که از آخرین تصمیمات دولت در حوزه‌های مختلف اطلاع یابند. تمام دستگاه‌ها موظف هستند آخرین اطلاعات خود را به اطلاع مردم برسانند. هیچ‌کس نباید محروم از اخبار و اطلاعات دستگاه‌های مختلف اجرایی باشد. این یک حرکت در مسیر تامین حقوق شهروندی و یک جهش برای رسیدن به نقطه‌ای که مطلوب نظر دولت و نظام است.

وی همچنین در خصوص مخالفت‌های حتمالی گفت: این قانون مصوب مجلس بوده و قابل تغییر نیست. دولت نیز موظف بوده که آیین‌نامه اجرایی آن را بنویسد بنابراین با نوشتن آیین‌نامه اجرایی و تصویب آن پس از امضای مجلس در آینده‌ای نزدیک اجرایی خواهد شد.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر حضور «یانی» آهنگساز یونانی در ایران که گفته شده باید مجوز رسمی و دولتی داشته باشد، گفت: یکی از عناصر مهم در توسعه فرهنگی توجه به هنر و تبادل ظرفیت‌های هنری بین کشورها و ملت‌های مختلف است. برخی چهره‌های فاخر موسیقی جهان از جمله یانی می‌توانند در حوزه تعاملات دیپلماسی فرهنگی و هنری حائز اهمیت باشند. وزارت ارشاد با این نوع تعاملات مخالفتی ندارد، به شرطی که تمام قوانین و مقررات این حوزه رعایت شود. 

وی افزود: آنهایی که درصدد هستند این برنامه‌ها برگزار شود باید درخواست خود را ارائه کنند و ما مطابق با ضوابط اگر در چارچوب قوانین باشد با آنها موافقت خواهیم کرد. چرا که اینگونه حضور‌ها اتفاقاتی است که قطعا با استقبال زیادی مواجه می‌شود. در صورتی که از مکان، زمان و تعهد مناسب برخوردار باشند و اگر بسیاری از حاشیه‌هایی را که ممکن است برای کنسرتها رخ دهد به وجود می‌آورند نداشته باشند، با درخواست‌شان موافقت می‌شود.  

موضع ارشاد در مورد شیوه‌نامه‌ای که از طرف پلیس امنیت اخلاقی ناجا درباره برگزاری کنسرتها به وزارت ارشاد ارائه شده است، پرسش دیگری بود که نوش‌آبادی در پاسخ به آن گفت: بحث شیوه‌نامه مشترک پلیس و وزارت ارشاد مطرح و پیشنهاد شده است که در حوزه معاونت هنری وزارتخانه در دست بررسی است و البته هنوز نهایی و مصوب نشده ، اما به زودی این تفاهمنامه و شیوه‌نامه برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری به امضا می‌رسد.

وی افزود: هدف این است که ما بتوانیم ضوابط مشخصی را داشته باشیم. در خصوص برخی ناهنجاری‌ها و حوادثی که در حاشیه این کنسرت‌ها اتفاق می‌افتد و راهکاری برای جلوگیری از عدم تجاوز به حریم خصوصی افراد، رعایت حقوق شهروندی و... داشته باشیم. این شیوه‌نامه مشترک می‌تواند کیفیت برگزاری کنسرت‌ها را بالا برده و از حواشی جلوگیری کند.

سخنگوی وزارت ارشاد  افزود: وزارت ارشاد از گذشته به دنبال تنظیم تفاهمنامه و شیوه‌نامه بود اگر موفق به انعقاد این تفاهمنامه شویم بسیاری از کنسرتهایی که پیش از این به دلایلی تعطیل می‌شدند در مسیر روشنی قدم برداشته و از برخوردهای سلیقه‌ای جلوگیری می‌شود.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت اجرای تحقق اهداف سند نهضت مطالعه مفید گفت: پایین بودن سرانه مطالعه دغدغه‌ای است که همه مسئولان به ویژه مقام معظم رهبری آن را مطرح کرده‌اند. معظم‌له بارها تاکید داشته که باید تدابیری اتخاذ شود که ما بتوانیم این وضعیت اسف‌بار مطالعه را سامان دهیم. بحث‌ها و اقدامات زیادی صورت گرفت که کافی نبوده است. اکنون نیز نوشتن سند مطالعه مشکلی را حل نمی‌کند ما نیازمند فرهنگسازی هستیم و باید فرهنگ مطالعه را در کشور ایجاد کنیم. نوشتن آیین‌نامه و سند خوب است اما کافی نیست باید از شیوه‌هایی که بتواند افزایش مطالعه را رواج دهد بهره بگیریم. 

وی با اشاره به ناموفق بودن در حوزه تبلیغ کتاب گفت: تبلیغ کتاب‌های معاصر، توزیع کتاب، تقویت و توانمندکردن شبکه‌های توزیع کتاب در فروشگاه‌ها بسیار اندک بوده است، دسترسی مردم به کتاب امروزه آسان نیست. در این زمینه باید پرداخت یارانه کتاب برای مردم را بسیار جدی بگیریم تا مردم به مطالعه عادت کرده و تشویقی برای آنها باشد. همچنین برنامه‌های مختلف فرهنگی، تولید فیلم، استفاده از هنرهای نمایشی و... برای اینکه کتاب را به یک نیاز ضروری و حیاتی در جامعه تبدیل کنیم، بسیار موثر است. 

نوش‌آبادی افزود: همه اینها می تواند هم در سند راهبردی نهضت کتابخوانی درج شود و هم در برنامه‌ها و فعالیت‌های نهادها گنجانده شود. نمی‌توان گفت چون سند نهضت مطالعه مفید آماده نیست نهادها فعالیت‌های خود را تعطیل کنند. شورای فرهنگ عمومی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی در حال تنظیم این سند اما پروسه تنظیم آن طولانی است. 

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در ادامه جلسه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعطای مدرک درجه یک فرهنگ به هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده ادبیات داستانی ایران گفت: این در حد یک پیشنهاد است و هنوز تصویب و نهایی نشده است. 

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر بیمه فعالان قرآنی کشور در سال 93 گفت: حوزه وزارت ارشاد این است که تمامی افرادی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی فعالیت می‌کنند باید بیمه شوند خصوصا فعالان عرصه قرآن که رویکردشان نیز در جهت اعتلای نظام بالاتر خواهد بود. آنهایی که نقش بارزتری در ترویج قرآن دارند مورد حمایت قرار می‌گیرند بنابراین بیمه فعالان قرآنی به صورت جدی در حال پیگیری است. مطمئن باشید در خصوص قرآن و نشر فرهنگ قرآنی کوتاهی صورت نمی‌گیرد و هر اقدامی که منجر به رشد فرهنگ قرآنی در کشور شود مورد حمایت قرار می‌گیرد.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اخیرا مجوزی در خصوص موسیقی رپ داده شده یا خیر نیز گفت: ما در خصوص موسیقی رپ تا به حال مجوزی نداشته و نخواهیم داشت البته بحث موسیقی پاپ جدای از آن است. ما موسیقی پاپ را در کشور بومی‌سازی کرده و اجرایی می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه  آیا وزارت ارشاد برنامه‌ای برای حمایت مادی از جایزه کتاب سال دفاع مقدس که پس از 3 دوره تعویق قرار است بهمن‌ماه برگزار شود، خواهد داشت، گفت: برگزاری جشنواره‌های هنری و ادبی دفاع مقدس به تقویت فرهنگ مقاومت و ایثار منجر می‌شود که وزارت ارشاد نیز تاکنون در حد توان از آنها حمایت داشته است. اکنون نیز هر جایی که نیازی باشد وزارت ارشاد به رفع موانع کمک کرده چرا که به حوزه دفاع مقدس و ترویج تفکر ایثار و مقاومت با اجرای برنامه‌های مختلف توجه دارد. در خصوص جایزه کتاب سال دفاع مقدس نیز باید بگویم افزایش سهم حوزه دفاع مقدس در کنار رشد و پیشرفت سایر حوزه‌ها در سیاست‌های ارشاد وجود دارد و ارشاد از آن حمایت می‌کند.  

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره سیاست وزارت ارشاد در خصوص کاغذ گفت: ما تمام ظرفیت‌های داخلی و ارجی برای تامین کاغذ موردنیاز داخلی به کار می‌گیریم علاوه بر تامین نیازهای داخلی و توانمند کردن صنعت تولید کاغذ در کشور ما از ظرفیت‌های خارجی نیز استفاده می‌کنیم، به این منظور برای واردکنندگان کاغذ تسهیلاتی همچون معافیت‌های مالیاتی در نظر می‌گیریم اما در مجموع باید به سمتی برویم که بتوانیم نیازهای داخلی خود را از صنایع وابسته به کاغذ و چوب تامین کنیم هرچند هنوز به مرز خودکفایی در زمینه تولید کاغذ داخلی دست نیافته‌ایم.

صدور مجوز برای دو بازی رایانه‌ای مشکل‌دار و وضعیت مجوز اکران فیلم رستاخیز پرسش‌های دیگری بود که نوش‌آبادی در پاسخ آن گفت: در مورد فیلم رستاخیز مشکلی وجود ندارد اصلاحات لازم انجام گرفته و در زمان لازم اکران می‌شود. اما در مورد بازی‌های رایانه‌ای که در بازار با مجوز وزارت ارشاد توزیع شده و دارای اشکال است باید بگویم که این موضوع به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارجاع داده شده است اگر چنانچه مشکل خاصی داشته باشد دوباره مجوز را بازنگری کرده و اصلاح می‌کنیم. وزارت ارشاد در هر مرحله‌ای به این نتیجه برسد که سی‌دی و انیمیشینی در بازار تولید شده که با بنیان‌های خانواده در تناقض است نسبت به موضوع حساسیت داشته و بازنگری خواهد کرد خصوصا بازی‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان بوده و حساسیت‌های بیشتری خواهند داشت.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اکنون تمامی جشنواره‌های فجر برنامه‌های خود را مشخص کرده‌اند، اما هنوز خبری از جشنواره شعر فجر و مقدمات برگزاری آن از جمله اعلام فراخوان نیست، گفت: سازوکار جشنواره‌های مختلف کشور مشخص شده و زمان‌بندی آن روشن است، براساس زمان‌بندی کار را دنبال می‌کنیم تنها در حوزه جشنواره شعر فجر است که کار عقب‌مانده و تلاش می‌کنیم آن را به موقع جبران کنیم. در اسرع وقت درباره تعیین هیئت داوری جشنواره شعر فجر اقدام کرده و کارها را دنبال خواهیم کرد.

وی در خصوص طرح گوگل فرهنگی نیز گفت: این ایده نخستین‌بار توسط وزیر ارشاد در راستای تقویت فرهنگ زبان فارسی و گسترش آن در کشورهای دیگر مطرح شد، با طرح این ایده و اجرای برنامه ما تلاش خواهیم کرد که تقویت و ترویج زبان فارسی در کشور و خارج از کشور از طریق طراحی گوگل فارسی در داخل شبکه ملی کشورمان گسترش داده و همچنین سایر کشورها بتوانند از این توان بهره ببرند. 

نوش‌آبادی افزود: طراحی گوگل فارسی گامی در جهت تقویت زبان فارسی در میان سایر ملت‌هاست و از طرفی دیگر کاربر را از آسیب‌هایی که سایر شبکه‌ها و موتورهای جست‌وجوگر جهانی دارند حفاظت خواهیم کرد. وزارت ارشاد اکنون در حال طراحی این گوگل بوده و همچنان که طرح شبکه ملی فرهنگ را در استان‌ها در حال اجرا دارد. 

وی در پایان نشست خبری امروز خود در پاسخ به این پرسش که اگر شبکه BBC درخواست خود برای فعالیت در ایران را ارائه کند آیا وزارت ارشاد با آن موافقت می‌کند، گفت: هر شبکه خارجی که معاند نظام نباشد و بتواند در حوزه اطلاع رسانی نقش ایفا کند ما تقاضای آن را بررسی خواهیم کرد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.