قدس انلاین-قاآنی: درشرایطی دولت قیمت نان را30 درصد افزایش داد که این اقدام با انتقاد نمایندگان مجلس مواجه شد بطوریکه مجلسی ها همچنان پیگیر این موضوع هستند.

مجلس همچنان مخالف افزایش قیمت نان/آیادولت بازنگری می کند؟

به گزارش قدس انلاین افزایش 30 درصدی قیمت نان از اوایل اذرماه امسال با واکنش نمایندگان مواجه شد بطوریکه برخی از انان در مجلس در هیمن خصوص به رئیس جمهور تذکر دادند.

*دولت تجدید نظر کند

نماینده مردم کهنوج در مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت نان غیرمنتظره بود، گفت: به نظر می رسد دولت باید در مورد افزایش قیمت نان تجدید نظر کند.

محمدرضا امیری کهنوج، با یادآوری اینکه سخنگوی دولت اعلام کرده بود افزایش قیمت نان در دستور کار دولت نیست، گفت: افزایش 30 درصدی قیمت نان غیره منتظره بود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: به نظر می رسد دولت باید در مورد افزایش قیمت نان تجدید نظر کند و اگر قرار است افزایشی صورت گیرد قبل از آن متناسب با میزان افزایش صورت گرفته به مردم باید مبلغ جدیدی به عنوان یارانه نان پرداخت شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه قوت غالب اقشار آسیب پذیر جامعه و محرومان و مستضعفان نان است با گرانی 30 درصدی نان دسترسی این گروه به این محصول غذایی محدود می شود.

امیری کهنوج گفت: با توجه به هزینه‌های بالای زندگی مبلغ یارانه‌ای که در حال حاضر به مردم داده می‌شود بسیار محدود است و حتی کفاف هزینه‌های نان را هم نمی‌دهد بنابراین می‌طلبد دولت در این شرایط حساس که همه اقلام و کالاهای اساسی گران هستند، بیشتر مراعات حال محرومان و مستضعفان جامعه را بکند.

وی با اشاره به اینکه اکنون کیفیت نان با 15 سال پیش قابل مقایسه نیست، افزود: حداقل دورریز نان کاهش پیدا کرده است اما اینکه به بهانه افزایش کیفیت قیمت نان را گران کنیم قابل قبول نبوده و این دو لازم و ملزوم یکدیگر نیستند.

امیری کهنوج گفت: در اصل می‌توان گفت به علت گرانی نان و کمبود درآمدها، فرهنگ مصرف نان توسط مردم اصلاح شده و بر این اساس ضایعات و دورریز نان کمتر شده است و هنوز کیفیت نان با حد مطلوب و ایده آل فاصله دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس خاطر نشان کرد: شاید اگر دولت قیمت نان را ثابت نگه می داشت و از آن سوی کیفیت آن را افزایش می داد تقاضا برای افزایش قیمت نان از سوی مردم و داوطلبانه اعلام می شد و مردم آمادگی لازم برای گرانی نان را داشتند

*مخالفت نمایندگان با گرانی نان

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در همین باره گفت: خواسته نمایندگان کمیسیون اقتصادی مبنی بر این است که قیمت نان افزایش نیابد و همچنین دستگاه های ذی ربط به کیفیت و و وزن نان رسیدگی کنند.

ابوذر ندیمی گفت: متاسفانه هنوز بطور دقیق مشخص نشد که کدام دستگاه دولتی مسئولیت پاسخگویی در زمینه افزایش قیمت نان را دارد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: خواسته نمایندگان عضو کمیسیون مبنی بر این بود که قیمت نان افزایش نیابد همچنین به کیفیت و و وزن نان رسیدگی شود در هر صورت مقرر شد گزارش کمیسیون در این رابطه به صحن ارائه گردد.

* دولت بدون مشورت نان را گران کرد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه با توجه به شرایط نامطلوب فعلی جامعه ،گرانی نان نارضایتی هایی را در اقشار ضعیف و کم درآمد ایجاد می کند، گفت: افزایش قیمت تاثیری درکیفیت نان ندارد.  

ناصرصالحی نسب گفت:علی رغم اینکه معاون نظارت راهبردی و برنامه ریزی رئیس جمهور اعلام کرده بود قیمت نان فعلا افزایش نمی یابد با افزایش 30 درصدی قیمت نان مواجه شدیم.نماینده دشت آزادگان و هویزه درمجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه دولت بدون انجام کار کارشناسی و فراهم کردن زمینه های قیمت نان را گران کرد، افزود: براساس صحبت های مطرح شده دولت با هدف افزایش کیفیت نان قیمت‌ها را افزایش داده است در حالی که بدون فراهم کردن زمینه‌های لازم و انجام کار کارشناسی، بالا بردن قیمت‌ها تاثیری در میزان کیفیت نان تولیدی ندارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس، تصریح کرد: برنامه هایی مانند افزایش قیمت نان باید با انجام تحقیق و بررسی های بیشتر و هماهنگی با نمایندگان مردم در مجلس صورت گیرد اما متاسفانه دولت بدور از انتظار و بدون هماهنگی با مجلس افزایش قیمت نان را اعلام کرد.

صالحی نسب گفت: با توجه به شرایط نامطلوب فعلی جامعه گرانی نان قطعا نارضایتی هایی را در اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه ایجاد می کند.

وی ادامه داد: مشکل مردم فقط گرانی ناننیست و دولت قبل از این هزینه های آب، برق، گاز و سایر خدمات را نیز گرانتر کرده بود و این قیبل خدمات که جز نیازهای اساسی مردم هستند که باید تامین آنها اولویت اول دولت باشد.

عضوهیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در اغلب کشورها یارانه نان برای همه اقشار جامعه پرداخت می شود، افزود: دولت باید در مورد افزایش قیمت نان اقدامات کارشناسی لازم را انجام و نباید اجازه می داد فشار بیشتری به مردم وارد شود در حالی که چنین اقداماتی به نوعی به این فشارها دامن می زند.

* نباید به راحتی از مقابل گرانی نان گذشت 

در همین خصوص یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نسبت به گران شدن نان به دولت تذکر داد و گفت: نان مسئله ای حیاتی برای فقرا،‌کارگران و کشاورزان است از این رو نباید به راحتی از گران شدن آن گذشت.

علیرضا محجوب نسبت به گران شدن نان تذکر داد و گفت: نان مسئله ای حیاتی برای فقرا،‌کارگران و کشاورزان است از این رو نباید به راحتی از گران شدن آن گذشت.

*یارانه ثروتمندان به بخش نان اختصاص یابد

نماینده مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد دولت یارانه ثروتمندان را به بخش نان اختصاص دهد تا مشکلات مردم در این زمینه کاهش پیدا کند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی  از دولت خواست در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خود نگاه به قشر محروم را به صورت ویژه مدنظر قرار دهد. وی با انتقاد از گرانی نان گفت: در یک سو در لایحه بودجه 94 میزان یارانه‌ها را افزایش نمی دهند اما شاهدیم به یکباره قیمت نان افزایش پیدا می‌کند که همین موضوع مشکلاتی را برای مردم در پی خواهد داشت. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دولت هرچه سریع‌تر درباره قیمت نان تدبیر لازم را اتخاذ کند زیرا امروز مردم برای تامین قوت اصلی خود با مشکل مواجه شده‌اند. سلیمی اعلام کرد که نان در حوزه انتخابیه‌اش تا 59 درصد افزایش قیمت داشته که همین افزایش قیمت مردم را دچار مشکل کرده است. وی اضافه کرد: امروز با افزایش قیمت نان هزینه خانوار افزایش پیدا کرده بدون آنکه درآمدها افزایش پیدا کند. نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی همچنین به دولت پیشنهاد داد یارانه ثروتمندان را به بخش نان اختصاص دهد تا مشکلات مردم در این زمینه کاهش پیدا کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.