رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کردند، گفت: مرزها برای بازگشت زائران آماده شده است و تاکنون ۱۳۰ هزار نفر از مرزهای مهران، شلمچه و چزابه وارد کشور شده‌اند.

رایزنی برای انتقال یک‌ هزار دستگاه اتوبوس به داخل عراق/ بازگشت ۱۳۰ هزار زائر اربعین حسینی به کشور تا این لحظه

سعید اوحدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، گفت: امسال یک میلیون و 400 هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی وارد کشور عراق شدند که خوشبختانه با تمهیداتی که صورت گرفته است، هم‌اکنون در کشور عراق کمبودی در مورد اسکان و تغذیه و خدمات درمانی برای آنها وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه مراجع 5 روز قبل از اربعین حسینی و 5 روز بعد از آن را جزء ایامی دانستند که می‌توان زیارت اربعین را به جا آورد، هم‌اکنون بسیاری از زائران که از روزهای گذشته وارد کشور عراق شده بودند و زیارت خود را به جا آوردند، درحال بازگشت به کشور هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: تا این لحظه 90 هزار زائر از مرزهای شلمچه و چزابه و 40 هزار نفر نیز از مرز مهران وار کشور شده‌اند.

اوحدی به تمهیدات صورت‌گرفته در مرزها اشاره کرد و گفت: گیت‌های گذرنامه از طرف نیروی انتظامی سه برابر شده است و در هر 10 کیلومتر یک آمبولانس برای ارائه خدمات درمانی به زائران مستقر شده است.

وی افزود: جانشین پلیس راهور برای کنترل عملیات ترافیکی در مهران مستقر شده است و ما نیز برای روان‌تر شدن ترافیک مرزها برنامه‌ریزی کردیم که کلیه کاروان‌های شمسا از مرز شلمچه وارد کشور شوند تا با بقیه زائران تداخل نداشته باشند.

وی افزود: در یادمان چزابه ایلام، موکب‌هایی را مستقر کرده‌ایم که زائران در آنجا از امکانات تغذیه بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: همچنین 4 هزار دستگاه اتوبوس از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ها به مرزها ارسال شده است که کار انتقال زائران را انجام دهد، در هر 10 متر یک پایگاه امدادی نیز از سوی سازمان هلال‌احمر مستقر شده و خدمات پزشکی به زائران ارائه می‌دهد. خوشبختانه امکانات به اندازه کافی به مرزها ارسال شده است، به عنوان مثال؛ تاکنون 65 تریلی آب به سه مرز کشور ارسال شده است تا مشکل آب نوشیدنی در میان زائران وجود نداشته باشد.

اوحدی ادامه داد: استان‌های لرستان و کرمانشاه به عنوان استان‌های معین مسئولیت پذیرایی از زائران در میان راه را برعهده دارند. شهرداری اهواز نیز در تأمین اتوبوس‌های موردنیاز زائران اقدامات ارزشمندی را انجام داده است که در مسیر بستان تا چزابه کار حمل و نقل زائران را برعهده گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: وزیر کشور دیروز اعلام کرد در حال رایزنی با وزارت خارجه هستیم تا یک‌هزار دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران به داخل کشور عراق بفرستیم و تمام عوامل اجرایی منتظر هستند تا موافقت کشور عراق با این موضوع اعلام شود، چرا که انتقال یک میلیون و 400 هزار زائر ظرف مدت 5 روز به کشور کار بسیار سنگینی است.

وی افزود: 500 دستگاه اتوبوس در قرارگاه از سوی سازمان حج و زیارت آماده بازگشت زائران است و 250 دستگاه اتوبوس نیز از سوی شهرداری تهران به کربلا اعزام شده است که اگر با انتقال یک‌هزار دستگاه اتوبوس نیز موافقت شود، با یک‌هزار و 700 دستگاه اتوبوس می‌توانیم انتقال زائران را به داخل کشور به راحتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: برای برگشت زائران در داخل کشور برای هر مرز 30 هزار اسکان موقت را درنظر گرفته‌ایم و استان‌های کرمانشاه و لرستان نیز برای پذیرایی از زائران آماده شده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت به راهپیمایان اربعین حسینی توصیه کرد: زمان خود را برای بازگشت به کشور مدیریت کنند، چرا که مهر ورود ویزاهای آنها تا پایان این ایام اعتبار دارد و نباید برای بازگشت عجله کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.