گروه هنر/ کا مران شرفشاهی - در فضایی که غبار رکود و رخوت برمراکز فرهنگی حکمفرماست و به رغم امکانات فراوان و بودجه های هنگفت هیچ صدایی از این دستگاه ها برنمی خیزد، ...

فرهنگ وقف و اشاعه ادبیات عاشورایی

بیست ونهمین شب شعر عاشورا با همت و همدلی شاعران و مردم صمیمی و دلباختۀ شیراز و به اتکای فرهنگ وقف به نحوی شکوهمند در ایام نیمۀ آذرماه برگزار شد.

بی گمان آنچه شبهای شعر عاشورای شیراز را ازدیگر برنامه های فرهنگی متمایز می کند تعهد و اخلاص برگزارکنندگان آن است که همین موضوع موجب شده است تا استقبال شاعران و طبقات مختلف مردم از این رویداد فرخنده، بسیار چشمگیر و اعجاب آور باشد.

سی سال پیش حاج فرهنگ و شاعرانی مانند احد ده بزرگی تصمیم گرفتند تا هرساله شب شعرعاشورا را با تکیه بر فرهنگ وقف و نذر و بدون هیچگونه چشمداشت دیگری برگزار کنند و اکنون پس از گذشت سی سال این شب شعر جای خود را در تقویم برنامه های فرهنگی باز کرده است و همچنان به راه خود ادامه می دهد.

آنها که فضای این شب شعر را درک کرده اند می دانند که این فرصتی است برای گردآمدن زیرخیمۀ امام حسین(ع) به دور از هرگونه رنگ و ریا، و به همین خاطراست که در آغاز و پایان این شب شعر از سخنرانی های کسالت آور انواع و اقسام مسوولین خبری نیست و ناز و قهر هیچکدام از آنها در اینجا خریداری ندارد و سرنوشت این شب شعر نیز به هیچ عزل و نصبی گره نخورده است. شبهای شعر عاشورا در شیراز سرشار از صفا و آموزه های بزرگ است که باید برای تمام ارادتمندان به ساخت مقدس خاندان پاک وحی(ع) سرمشق قرارگیرد.

ساده زیستی و پرهیز از اسراف و
 بهره مندی از فرهنگ وقف که موجب می شود سرمایه های عظیم مردمی در خدمت آرمان های بزرگ عاشورایی قرار گیرد یقیناً مدل بسیار ارزنده ای است که باید مورد توجه و بهره گیری در تمام سطح کشور قرار گیرد.

نگرش تخصصی به شعر ، اعلام فراخوان هرساله دربارۀ یکی از شخصیت های ارجمند نهضت عاشورا و ارایۀ اشعار ارائه شده به صورت کتاب و نرم افزار ، نشست های شاعرانۀ بی تکلف که گاه تا پاسی از شب ادامه می یابد و همچنین برنامه های جنبی مانند زیارت حضرت شاهچراغ(ع) و دیگر امامزادگان و آثار دیدنی شیرازاز جمله دیگر برنامه های شبهای شعر عاشوراست که همواره مورد توجه قرار داشته است.

موضوع بیست و نهمین شب شعرعاشورا به مدح و منقبت حضرت فاطمه صغری ، دختر گرامی حضرت سیدالشهدا(ع) اختصاص داشت که اشعار قرائت شده در این باره به علاوۀ دیگر آثار ارسال شده به دبیرخانۀ این شب شعر سال آینده به صورت کتاب و لوح فشرده در اختیار علاقمندان قرار خواهد
 گرفت.

همچنین در این دوره به همت جمعی از شاعران شیرازی سایت این شب شعر نیز جهت بازدید و استفادۀ دوستداران این برنامه راه اندازی شد. در برنامۀ امسال نیز همانند سالهای گذشته جمعی از استادان و شاعران نامدار کشور به شعرخوانی پرداختند و درکنار شعرخوانی مداحی و تعزیه خوانی نیز از بخش های دیگر این برنامه بود.

از دیگر گفتنی ها دربارۀ شبهای شعر عاشورای شیراز تلاش همگانی برای برگزاری هرچه مطلوب تر این رویداد بزرگ فرهنگی است که به راستی نمی توان ازکنار آن به سادگی عبور کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.