منتقدان دولت در 17 ماه گذشته نه تنها سعی در کمرنگ نمایی موفقیت های دولت در عرصه های مختلف بویژه اقتصادی مانند کنترل شتاب تورم از 40 به 17 درصد و تبدیل رشد منفی به مثبت دارند، بلکه حتی دستاورد اصلی دیپلماسی تعاملی جمهوری اسلامی را که سبب شد موج ایران هراسی در جهان پایان یابد، نادیده می انگارند.

از بین بردن ایران هراسی دستاورد اصلی دولت تدبیر و امید در عرصه جهانی

این در حالی است که به گفته عمده کارشناسان اقتصادی این تغییر جو به تنهایی نمی تواند اینگونه وضعیت اقتصاد را دگرگون کند و قطعا اقدامات و سیاست های مناسب و بجای دولت هم در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

اینگونه منتقدان چندی پیش نیز با تاکید بر تمرکز دولت بر حل برنامه هسته ای اصرار زیادی داشتند که بگویند اتفاق قابل توجهی در اقتصاد کشور رخ نداده است. این درحالی است که سقوط نرخ تورم از 44 به 14 درصد را بسیاری از کارشناسان اقتصادی بیشترین سقوط نرخ تورم در طول یک سال و در تاریخ مکتوب اقتصاد ایران می دانند.

بسیاری از کارشناسان تغییر وجهه ایران در جامعه جهانی و تغییر نگاه سرمایه گذاران خارجی نسبت به کشور را حاصل سیاست های دولت یازدهم می دانند که این امر سبب ورود سرمایه به کشور و در نتیجه رونق گردشگری و اقتصاد خواهد شد.

نگاهی به آمارهای اقتصادی از جمله آمار صادرات و واردات، تحرک بخش صنعت، ثبات بازار ارز، رفت و آمد و ابراز تمایل سرمایه گذاران خارجی، خروج آرام آرام کشور از رکود اقتصادی همه حکایت از رونق اقتصاد دارد.


** دولت فعال مایشا نیست

یک کارشناس اقتصادی در این زمینه می گوید: موافق اینکه برخی بهبود شاخص های اقتصادی را ناشی از جو روانی تغییر دولت می دانند، نیستم بلکه معتقدم جو اجتماعی هم چندان در جهت خواسته های دولت نبوده است.

غلامرضا کیامهر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: دولت یازدهم زمانی زمام امور مملکت را در دست گرفت که کشور با انبوهی از مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی مواجه بود در حالی که دولت در مملکت فعال مایشا نیست و در همه حوزه ها حاکمیت ندارد.

وی ادامه داد: بخشی از برنامه های اقتصادی دولت در شرایطی به نتیجه می رسد که کل حاکمیت و نهادها پشت دولت باشند در حالی که بسیاری از فعالیت های اقتصادی خارج از حیطه اقتدار دولت است و دولت همه کاره نیست و در حد و اندازه ای که اختیار دارد، کار می کند.

این اقتصاددان تصریح کرد: متاسفانه برخی از مسئولان و طرفداران دولت طوری درباره بهبود شاخص ها صحبت می کنند که انگار همه اختیارات در دست دولت است در صورتی که اینگونه اظهار نظرها مطالبات را بیش از حد از دولت بالا می برد.

این کارشناس اقتصادی افزود: همین میزان که دولت اجازه نداده تورم گذشته افزایش یابد کار بسیار بزرگی کرده است و مسئولان اقتصادی نباید به طور مرتب آمار دهند بلکه باید فرصت دهند تا خود مردم این کاهش نرخ تورم را در زندگی احساس کنند.

کیامهر گفت: برخلاف گفته مخالفان دولت، دولت یازدهم در یک جو بسیار نامساعد آمد و هنرش هم این بود که توانست روابط آشتی جویانه با مردم برقرار کند و رئیس دولت با ادبیات فاخر و متفاوت از گذشته با مردم ایران و با دنیا صحبت کرد این خودش یک امتیاز برای دولت است که متاسفانه خیلی به چشم نمی آید.

وی اظهار داشت: رئیس دولت یازدهم عزت و احترام ما را در جهان افزایش و با ابزارهای خودش ایران هراسی در جهان را کاهش داد. این کاهش ایران هراسی حاصل عملکرد موفق دولت یازدهم است که نباید آن را دست کم گرفت.

کیامهر افزود: در ارتباط با عملکرد اقتصادی دولت یازدهم با توجه به مشکلات بی شمار اقتصادی به ارث مانده از دولت های نهم و دهم، نباید انتظار داشت که در یک دوره کوتاه مدت دوساله، همه آن مشکلات را از میان برداشت و همه شاخص های اقتصادی مانند نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری را بهبود بخشید.

وی ادامه داد: به همین دلیل مسئولان دولت در حوزه اقتصادی نباید با ارائه اطلاعات و آمارهای اغراق آمیز به افزایش مطالبات مردم در شرایط کنونی دامن بزنند. به عنوان مثال از یک طرف بانک مرکزی مرتب آمارهایی درباره کاهش نرخ تورم و یا افزایش نرخ سرمایه گذاری می دهد و از طرف دیگر دولت با افزایش یکباره قیمت نان، حتی طرفداران خود را نیز غافلگیر می کند.

کیامهر اضافه کرد: اینگونه اقدامات نه تنها زمینه را برای ایجاد جو روانی در افزایش زنجیره ای سطح عمومی قیمت ها به وجود می آورد که منجر به نوعی بی اعتمادی نسبت به آمارهای اقتصادی و افزایش بیش از حد مطالبات مردم از دولت خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مخالفان دولت هرچه می خواهد بگویند چون بالاخره آنها مخالف دولت هستند و معمولا هم در ایران رسم بر این نیست که مخالفان دولت حتی از عملکرد خوب دولتی که بر سر کار است، حمایت و پشتیبانی کند.

وی گفت: یکی از بزرگترین مزیت های دولت یازدهم صرف نظر از عملکرد آن، وجود شخصیت متشخص، متین و فرهیخته در راس این دولت است که این موضوع باعث رفع بسیاری از سوءتفاهم ها و سوءبرداشت های سال های گذشته درباره ایران در افکار عمومی مردم جهان شده است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم که انتشار پی در پی آمار درباره بهبود شاخص های اقتصادی کار درستی نیست بلکه باید اجازه داد خود مردم بهبود این شاخص ها را در زندگی روزمره خود احساس کنند. ضمن اینکه باید اجازه داد کارآفرینان و صنعتگران و فعالان اقتصادی هم تاثیرات بهبود شاخص های اقتصادی را در فعالیت ها و کسب و کار خود ببینند چرا که به قول آن ضرب المثل معروف مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.

وی افزود: اینکه دولت یازدهم زیر شعار تدبیر و امید می خواهد در جامعه امیدواری ایجاد کند در جای خود کار بسیار خوبی است چون این روزها جامعه ما بیش از هر چیز به امید نیاز دارد اما ایجاد این امید صرفا با انتشار پی درپی آمارهای مثبت اقتصادی امکان پذیر نیست و نتیجه مورد نظر دولت از آن حاصل نمی شود.

کیامهر اظهار داشت: به اعتقاد من بهترین کاری که دولت می تواند انجام دهد این است که با شجاعت به مردم بگوید شب و روز برای رفع مشکلات اقتصادی تلاش می کنیم ولی وجود مشکلات انباشته از گذشته و کاهش شدید قیمت نفت و معلق ماندن نتیجه مذاکرات باعث شده تا تلاش های ما تاکنون منجر به نتیجه مورد انتظار نشود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کلام صادقانه بهترین کار در همراهی افکار عمومی با عملکرد دولت است، گفت: با توجه به روانشناسی سال های اخیر مردم ایران و خاطره تلخی که از آمارهای سال های گذشته دارند، امروز مردم تا نتایج حقانیت آمارها را احساس نکنند، آنها را باور نمی کنند.

وی افزود: به عنوان مثال هر توجیهی درباره افزایش یکباره قیمت نان که قوت اصلی اکثریت جمعیت ایران را تشکیل داده و نقش محوری در اقتصاد خانواده بازی می کند برای مردم چندان قابل قبول نخواهد بود چون نتیجه منفی این افزایش را در سفرهای خود احساس می کنند اما هنوز نتیجه آمارهای مثبت شاخص های اقتصادی را لمس نکردند و این هم نتیجه شتابزدگی در اعلام آمارهای اقتصادی است.

کیامهر با بیان اینکه اکثریت مردم ایران آرزو دارند که این دولت در اجرای برنامه های اقتصادی خود موفق شود، گفت: شتابزدگی در اعلام شاخص های مثبت اقتصادی بدون آنکه نتایج عملی آن در جامعه محسوس باشد بهانه به دست مخالفان می دهد تا دولت تدبیر و امید را به ناکارآمدی متهم کنند.

وی گفت: چنانچه دولت یازدهم می خواهد واقع بینانه به آسیب شناسی عملکرد خود در دو سال گذشته بپردازد افراد و صاحبنظران مستقلی هم هستند که به خاطر خیر و صلاح دولت عملکرد آن را نقد کرده و کارهای خوب آن را تایید می کنند ولی نباید انتظار داشت که هیچ کس و تحت هیچ عنوانی از عملکرد دولت خصوصا در حوزه اقتصاد انتقاد نکند.

** تنها تغییر دولت در مثبت شدن شاخص ها موثر نبود/ اقدامات دولت نادیده گرفته نشود

یک کارشناس اقتصادی دیگر نیز در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه بی انصافی است اگر اقدامات اقتصادی دولت نادیده گرفته شود، اظهار داشت: درست است که بخشی از مثبت شدن شاخص ها در نتیجه جو روانی ناشی از تغییر دولت بوده است اما دولت یازدهم هم در این مدت اقدامات موثری برای بهبود اقتصاد انجام داده که نباید نادیده گرفته شوند.

لطفعلی بخشی گفت: دولت یازدهم نقدینگی را کنترل و یک انضباط مالی را نیز در جامعه ایجاد کرده و از این طریق توانست نرخ تورم را هم کنترل کند.

وی ادامه داد: قطعا دولت کارهای مثبتی دیگری هم انجام داده که توانست شاخص های اقتصادی را مثبت کند و تنها جو روانی در این زمینه موثر نبوده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: وقتی دولت انضباط مالی را بیشتر کرد توانست بانک ها هم کنترل کرده و از حالت بنگاهداری دربیاورد که این اقدامات در کاهش نرخ تورم بسیار موثر بوده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.