معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تحقیقی مهدویت: جوان اگر بداند که دین دوستون دارد که قرآن و عترت هستند و باید آنها را در هر شرایطی حفظ کرد، دچار تزلزل نمی شود.

چند فیلم آخر الزمانی ساخته ایم؟

... اکثر یاران امام زمان جوان هستند. افراد سن بالا کم هستند. ازطرف دیگر می گویند امام زمان جوان به نظر می رسد. پس حتما جوان توانمندی هایی دارد که این همه روی آن تاکید می شود.جوانان رسول خدا، امیرالمومنین و در عاشورا امام حسین را یاری کردند. دوران اهل بیت هم همینطور. این جوانان دارای شاخصه هایی هستند. اگر به یک موضوع ایمان بیاورند، تغییر عقیده نمی دهند. سنت شکن هستند و نمی خواهند حالت عادی داشته باشند که هر چه به او بگویند بگوید چشم و قبول کند. دنبال استدلال عقلی است. عقل نگاه است. در این فضاها باید موضوع مهدویت را تعمیق بدهیم. نه اینکه آن را ترویج دهیم. نه اینکه در جلسات بیاید و فقط برای امام زمان گریه و یا دست بزند. بلکه باید امام را شاهد و ناظر بداند. به نظرم برای جوان باید چهار محور در نظر گرفت. یکی معرفت به امام، که شناخت امام باعث جریان سازی شده و معرفت رشد پیدا می کند. دوم محبت است. جوان محبت و زیبایی را دوست دارد یعنی مطلوب را در زیبایی و محبت می بیند که امام هر دو را و بیشتر از آن را هم دارد. سوم اطاعت است. دوران غیبت دوران تمرین اطاعت است. ما باید جوان را طوری پرورش بدهیم که در همه حال مطیع امام باشد. و چهارم اینکه جوان باید در این مسیر فعالیت کند. یعنی تمام ظرفیت های خودش را در زمینه، زمینه سازی ظهور  فراهم کند

حجه الاسلام نصوری معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تحقیقی مهدویت، پیرامون جوان و مهدویت با ما همصحبت شده است .

*یک تعریف خیلی خیلی ساده از مهدویت

هر گونه بحث پیرامون حضرت مهدی (ع) را مهدویت می گوییم. در رابطه با شخصیت، زندگی، اهداف، برنامه ها یا انتظار و منتظران، هر گونه بحث پیرامون این زمینه انجام شود، در بحث مهدویت گنجانده می شود. اما چرا مهدی و مهدویت، چون مهدی تنها بحث مشترک بین همه مسلمانان است. شیعه با هر گرایشی و سنی با هر گرایشی مهدی را به عنوان موعود آخرالزمان می شناسند. چون مهدویت دارای ویژگی های منحصر به فرد است و یکی از عوامل تعالی و رشد جامعه دینی است. فکر می کنم اثبات فرهنگ مهدویت کار خیلی سختی نیست. این را می شود در یک جمع علمی انجام داد. البته تعمیق آن بین عموم مردم هنر است، که این هم باید با ابزار هنر، رسانه، نوآوری وبا شیوه های نو بتوانیم این را در جامعه با محوریت ارتقاء معرفتی، یعنی امام را به عنوان حجت خدا و ولی خدا بشناسند و نه وقتی به سراغ امام بروند که گرفتار هستند.

*نیاز به نگاه راهبردی برای رسیدن به جامعه متعالی

اگر یک نگاه استراتژیک در جامعه داشته باشیم، یعنی نیاییم ببینیم که امام زمان بخشی از جامعه است، بلکه امام زمان باید روح حاکم بر جامعه باشد. یک پازلی هست  که قانونگذار، قاضی، مجری و همه باید امام زمان را به عنوان اولویت ببینند، تا برای رسیدن به آنجا تلاش کنند. اقتصاد، فرهنگ، جامعه و رسانه های ما باید در یک مسیر قرار بگیرند. نه اینکه فقط مناسبتی باشد. رسانه یک چیزی بگوید و تمام بشود. یا جشن و پایکوبی برای یک مناسبتی داشته باشیم. نه، امام به عنوان حجت و ولی خدا در همه عرصه های زندگی باید قرار بگیرد. اینجا نیاز به ارتقا ابزاری است یعنی بحث معرفت که باید به جامعه تزریقش کنیم. در جامعه همه تیپ آدم هست، مرد، زن، پیر، جوان و....باید یک برنامه تدوین شود که از کوچک تا بزرگ بر اساس قدرت تصمیم خودشان مطلب را بفهمند. چطور همه بسیج می شوند تا واکسن فلج اطفال را بدهیم تا این بیماری از جامعه ریشه کن بشود؟ خب همه بسیج بشوند تا رشد و تعالی در جامعه با محوریت مهدویت ایجاد بشود. این را باید همه انجام بدهند. یعنی بنده در حوزه، استاد در دانشگاه، معلم در مدارس، و شما در رسانه، همه و همه باید یک نگاه راهبردی برای رسیدن به آن جامعه متعالی برسیم. قطعا ما نمی توانیم آن جامعه آرمانی منطبق با همه فضایل امام زمان بسازیم. ولی حداقل ها را بتوانیم انجام بدهیم تا خودمان را به کمال درست برسانیم.

*پیام های جزیره ای

الآن در مباحث مهدویت متولی واحد نداریم. من مثال کتاب در این زمینه را می زنم. کتاب یک شاخصه هایی دارد. یک سری محتوای خوب و درست باید به مردم و بر اساس مخاطبین متعدد تزریق بشود. حالا یک آدم منحرف را وزارت ارشاد مجوز می دهد و یک کتاب انحرافی از او وارد جامعه می شود. خب در این صورت من نمی توانم جلوی خیلی ازآسیب هایی که این کتاب وارد کرده است را بگیرم. می گویند حاج آقا اگر ایراد داشت چرا مجوز چاپ گرفته است؟ یا مثلا سخنرانی ها، من می گویم نمی شود علائم ظهور امام زمان را تطبیق کرد. وقتی یک سخنران علائم ظهور را در رسانه ها تطبیق می دهد، این نشان می دهد یک پاشنه آشیل این وسط وجود دارد. یک حرف واحدی وجود ندارد. این موضوع باید یک متولی واحد داشته باشد. ما دوهزار روایت در بحث مهدویت داریم. باید تک تک اینها تحقیق بشود. بررسی بشود که خاستگاهش کجاست؟ با نگاه اجتماعی به آنها پرداخته شود. نمی گویم در این زمینه زحمت کشیده نشده است.خیلی کار شده است. اما این نشان می دهد همه اش جزیره جزیره و برای خودشان کار می کنند. بخصوص در مواقع نزدیک شدن به ایام نیمه شعبان و همین ایام. این خیلی زیبا نیست. یعنی با یک نگاه استراتژیک نیست، که کجا هستیم و به کجا خواهیم رفت؟ خب ما می دانیم که جامعه باید دینی بشود، یعنی وقتی می گوییم در زمان ظهورعدالت باید فراگیر بشود، این عدالت باید از منزل من و شما شروع بشود و در جامعه تسری پیدا کند. همه جا باید فرگیر بشود و این نشان می دهد که یک قشر خاص متولی نیست. همان که قبلا گفتم، همه باید بسیج بشوند و به یک سمت وسو نگاه کنند.این پازل الآن به هم ریخته است که باید مرتب بشود. البته هنر، ظرفیت و توانمندی می خواهد، که در جامعه خوشبختانه ظرفیت، عشق و همه چیز داریم اما متاسفانه جزیره ای است. دوره برای مهدویت می گذارند اما از متخصص نمی پرسند. کتاب چاپ می کنند اما از متخصص نمی پرسند. یعنی فضایی ایجاد می شود، اما با دخالت افراد غیر متخصص در مطالب دینی، آنهم برای امام زمان(ع). این باید ساماندهی بشود که متاسفانه جایش خالی است.

*به دین نگاه جامعی داشته باشیم

عدم نگاه جامع به دین باعث تردید و دودلی در جوانان است. بعضی جوانان فکر می کنند دین فقط نماز و زیارت است. البته آنها مقصر نیستند.جوان اگر بداند که دین دوستون دارد که قرآن و عترت هستند و باید آنها را در هر شرایطی حفظ کرد، دچار تزلزل نمی شود. ضمن اینکه نباید جوان را تشویق به ملاقات با امام زمان کرد. به این معنی که جوان را تشویق می کنند که ذکر بگوید و چله نشینی کند تا به ملاقات امام برسد. خب آمدیم این امر میسر نشد! پیامدش ممکن است یاس و نا امیدی باشد. مشکل این است که ذائقه جوان را به سمت و سوی ملاقات می بریم. به سمت پختگی در موضوع و محور مهدویت نمی بریم. یا بعضی ها دارند جوانان را به سمتی می برند که اگر ظهور در عمرش اتفاق نیفتاد، همه چیز از دست رفته است. نه – او باید بداند در این زمینه باید تلاش کند و اگر این امر نشد، لااقل تکلیفش را انجام داده است. اینجاست که باید دنبال آسیب های مهدویت رفت.

کارهای پژوهشی فاخر پیرامون مهدویت کم است

خیلی کارها در زمینه مهدویت شده است. اما موضوع این است که دشمن در این زمینه بیشتر کار کرده است. مثالی می زنم تا موضوع روشن تر شود. اگر ما مهدویت را یک ظرف تصور کنیم، برای شیرین کردن بحث آن، برای مثال، تاکنون دو لیوان شکر ریخته باشیم، اما آنها هزاران لیتر بنزین در این ظرف ریخته اند. اگر کارهایی در این زمینه کرده ایم که با  به به  و چه چه روبرو بوده است، نباید به اینها دلخوش باشیم. باید از خودمان بپرسیم چقدر کار باقی مانده است؟ الآن شبهات در مهدویت زیاد است. باید شبهات بر اساس نوع مخاطب به روز شود. مسایل زیبا شناسی در این زمینه برای مخاطب ترسیم شود. خب همه اینها کار پژوهشی می خواهد. اگر مبلغ می خواهیم، سخنران می خواهیم، مطالب رسانه ای می خواهیم، باید کار پژوهشی مان قوی شود که متاسفانه در کارهای پژوهشی قوی و عمیق هنوز کارهای فاخر نداریم و یا کم دیده شده است.

*ما چند فیلم آخرالزمانی داریم؟

نیازهای سخت افزاری بسیار زیاد، بسیار زیاد نیاز است. بخصوص در چند سال اخیر که بحث مسایل بودجه ای ایجاد شده است، طبیعی است که کارشناسان مشکل پیدا کنند. تربیت کارشناس مشکل ایجاد کند. شما ظرفیت ها و فضاهای فیلم سازی را ببینید! هالیوود در سال هفتصد فیلم بلند سینمایی می سازد. ما بعد از  سی و پنج سال بعد از انقلاب، چند فیلم آخرالزمانی ساخته ایم؟ پس طبیعی است که نیاز به حمایت دارد. نیاز به امکانات و استودیوهای خوبی هست. تحقیق خوب می خواهد. اینها هزینه نیاز دارد. سخت افزار می خواهد که دست ما خالی است.

*تحقیقات میدانی در مورد جوانان

شخصا تحقیقات میدانی خیلی نداشته ام. اما در ارتباط با جوانان چند نکته را باید بگویم. یکی اینکه جوان ما الآن به شدت طالب و علاقمند به مباحث مهدویت است، ولی ما باید این هنر را داشته باشیم که جوانانمان راقبل از اینکه داغ کنیم، پخته کنیم. چون پخته دیگر خام نمی شود اما اگر داغ کنیم، زود سرد می شود.الآن جوانان به جلسه، دعا، زیارت می آیند.هر برنامه ای برای مهدویت بگذارید می آیند. ما باید هنرمند باشیم تا آنها را به آن سطح از باورها برسانیم که خودشان بتوانند در جامعه جریان ساز باشند. یعنی اندیشه های موازی و انحرافی را در جامعه حذف کنیم. من فکر می کنم در این بخش برای جوانان کم کار کرده ایم.

*استفاده جوانان از فضای مجازی برای ترویج مهدویت

ما جوانان نجیب، بسیار با هوش، دانا و فرزانه ای داریم. خواهش من این است که مطالب در مورد مهدویت از هر کسی نپرسند. الآن مجموعه های علمی خوبی داریم، به آنها مراجعه کنند. در فضای مجازی مثل وبلاگ و حتی شبکه های اجتماعی خودشان بیایند فعال باشند. در این فضاها مهدویت را ترویج بدهند تا ان شاالله با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارند، دل امام زمان را شاد کنند.

 

 *مجید مردانیان   

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.