قدس آنلاین:عضو شورای نگهبان گفت: در فتنه 88 جدایی سیاست از دین، اصل ولایت فقیه و اتحاد ملی نشانه گرفته شد.

فتنه‌گران جدایی سیاست از دین و اصل ولایت فقیه را نشانه گرفتند

به گزارش قدس آنلاین ، دکتر محسن اسماعیلی در نشست این هفته بزم اندیشه که با حضور نخبگان و فعالان فرهنگی شهر مشهد برگزار شد به تحلیل و واکاوی وقایع موثر در شکل‌گیری حماسه 9 دی پرداخت و افزود: حماسه 9 دی واکنش مردم به بی‌حرمتی روز عاشورا و دفاع آحاد مختلف جامعه  از جمهوری اسلامی  بود.

وی با بیان اینکه طبع انسان به گونه‌‌ای است که دچار فراموشی نعمت‌ها می‌شود، گفت: نباید شرایط جامعه و کشور را در 40 سال پیش از یاد بُرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شرایط کنونی کشور نسبت به 40 سال گذشته بسیار تغییر کرده است، اظهار داشت: بزرگ‌ترین کُفران نعمت آن است که شرایط مردم و کشور را در 4 دهه گذشته فراموش کنیم.

به گفته این استاد دانشگاه در 40 سال پیش گفتمان شرقی و یا غربی بودن در تمام دنیا حاکم بود و تمام کشورها برای بقاء و موجودیت خود می‌بایست به غرب یا شرق وابسته می‌بودند.

گفتمان جمهوری اسلامی

اسماعیلی تصریح کرد: امام خمینی(ره) در شرایطی که دنیا مسئله وابستگی به ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی را پذیرفته بود، گفتمان شرقی یا غربی بودن را تبدیل به نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی کرد.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان از طریق کودتا، تحریم و آشوب‌های داخلی و منطقه‌ای برای از بین بُردن تفکر نه شرقی و نه غربی در کشور، اظهار داشت: ملت ایران در تمامی این سال‌ها با اعمال فشارهای مختلف در برابر توطئه‌های دشمن و این انقلاب سر خَم نکرده است.

پیوند دین و مردم

عضو حقوقدان شورای نگهبان دلیل پایداری جمهوری اسلامی ایران در مقابل تمامی این توطئه‌ها و فشارها را همبستگی دین و مردم عنوان کرد و افزود: موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی هسته‌ای، نانو تکنولوژی، صنایع دفاعی، سلول‌های بنیادی و... بخاطر همبستگی و پیوند دین و مردم با هم  و مردم سالاری است.

وی تأکید کرد: دین بدون حضور مردم در عرصه، معنایی ندارد؛ همانگونه که مردم بدون دین نمی‌توانند به سعادت کامل دست یابند.

به گفته رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) تلاش دشمن، برای از بین بردن پیوند بین دین و مردم است و اگر جمهوری اسلامی ایران در دنیا و منطقه به یک الگو تبدیل شده است و غزه با تمامی فشارهای توانست در برابر رژیم صهیونسیتی مقاومت کند بخاطر گرایش آنها به تفکر امام(ره) بود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش و مسئله دشمنان جمهوری اسلامی ایران بخاطر نهادینه شدن تفکرات امام(ره) در بین آحاد مختلف مردم این جامعه است. دشمنان این نظام با جمهوریت و یا اسلامیت مشکلی ندارند بلکه مشکل اصلی آنها به خاطر جمهوری اسلامی بودن ایران است.

عضو شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر گفتمان جمهوری اسلامی که امام(ره) آن را پایه‌گذاری کردند در کشور از بین رود این گفتمان و تفکر در سایر کشورها که از جمهوری اسلامی ایران الگو گرفته‌اند، نابود خواهد شد.

به گفته وی چنگ انداختن به اندیشه‌های امام راحل(ره) از طریق هر شخصی و به هر بهانه‌ای جرم و گناهی بزرگ است.

تهمت بزرگ تقلب

اسماعیلی افزود: ممکن است تخلفاتی در انتخابات صورت گرفته باشد اما اتهام تقلب تهمت بزرگی بود که به جمهوری اسلامی ایران زده شد.

وی در ادامه بیان کرد: افرادی که در گذشته برای شکل گیری این نظام و انقلاب تلاش کردند نباید با بهانه‌های مختلف برای از بین رفتن اندیشه‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی ایران که امام راحل بنیان‌گذار آن بودند، کمک کنند.

«جمهوری ایرانی» یعنی سیاست بدون دین

این عضو شورای نگهبان با بیان اینکه شعارهایی که در فتنه 88 انتخاب شد بسیار دقیق و هدفمند انتخاب شده بود، گفت: انتخاب شعار «جمهوری ایرانی» یعنی سیاست بدون دین.

وی با اشاره به وقایع مختلفی که در طول 8 ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 اتفاق افتاد، بیان کرد: با سخنرانی مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه بر تمام افراد و سران فتنه حجت تمام شد و باید آنها پس از آن توبه می‌کردند. آیا برای پشیمانی حادثه عاشورای سال 88 به تنهایی کافی نبود؟؟

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خطبه 97 نهج‌البلاغه بیان کرد: با استناد به کلام حضرت امیرالمومنین(ع) پیروزی نهایی، دوام و اقتدار یک حکومت تنها با گفتن حرف حق محقق نخواهد شد بلکه با اتحاد و وحدت می‌توان به پیروزی نهایی رسید.

به گفته رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) در فتنه 88 ، فتنه‌گران جدایی سیاست از دین، اصل ولایت فقیه و اتحاد ملی را نشانه گرفتند.

وی حماسه 9 دی را واکنش مردم به بی‌حرمتی روز عاشورا و دفاع آحاد مختلف جامعه  از جمهوری اسلامی دانست و گفت: 9 دی در درون مردم هر روز تجلی دارد و هر روز برای ما روز دفاع از اندیشه‌های امام راحل است.

 

آسیب تبلیغات و وعده های کاندیداها

وی با اشاره به اینکه نظام انتخاباتی، نیاز به بازنگری دارد، افزود: تجربه خدمت 13 ساله‌ای که در شورای نگهبان داشته‌ام این را ثابت کرده است که در هر دوره انتخاباتی، تبلیغات و وعده‌های بی حد و اندازه کاندیداها به مردم بیشتر شده است که این امر پیامدهای منفی را به دنبال داشته است اما به شکرانه الهی و بنا به نظر مقام معظم رهبری برای این آسیب نیز تدابیر و سیاست‌هایی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به اصل برائت موجود در قانون اساسی چرا شورای نگهبان، این اصل را در مورد کاندیداها اجرایی نمی کند؟» گفت: اصل برائت در مورد مجرم یا غیر مجرم بودن افراد استفاده می شود و بحث شورای نگهبان برای کاندیداها در زمینه صلاحیت و توانایی افراد است لذا مربوط به اصل برائت نمی‌شود.

وی افزود: اگر همه گوش به فرمان رهبری باشیم هیچ اتفاقی برای نظام نخواهد افتاد. رهبری در قله جامعه ایستاده‌اند و تمام شیارها، پستی و بلندی های جامعه را می‌بینند لذا برای پیشرفت و اقتدار جامعه باید از فرامین، نرمش‌ها و حکم‌های ایشان تبعیت کرد.

یادآور می‌شود؛ سلسله نشست های «بزم اندیشه» به منظور آگاه‌سازی نسل جوان با موضوعات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز، از طریق دسترسی مستقیم به اساتید و صاحبنظران تراز اول ملی به همراه پرسش و پاسخ حضوری هر هفته در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.