عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: پس از توافق ژنو دولت آمریکا تلاش بسیار زیادی انجام داد تا فضای بین المللی را که به نفع ایران تغییر پیدا کرده بود، مجددا کنترل کند.

عراقچی: آمریکا برای مهار گرایش جهانی به سمت ایران پس از توافق ژنو تلاش کرد
 

وی افزود: شوق و علاقه بسیارزیادی برای ارتباط با ایران در تمامی کشورها( پس از توافق ژنو) بوجود آمد که آمریکایی ها را به هراس انداخت تا به تمامی کشورهای جهان اعلام کنند تحریم ها همچنان پابرجاست و تنها بخشی از محدودیت های ایران بر اساس آنچه در ژنو صورت گرفت، تعلیق شده است که به اعتقاد بنده به میزان بسیار زیادی ناموفق بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: اما به هر حال با همین توافق دنیا متوجه شد که وضعیت مذاکرات هسته ای ایران و پروسه دستیابی به توافق رو به اتمام است و فضا و هجمه ای که غربی ها علیه این پرونده ایجاد کرده بودند نیز در حال شکسته شدن است.

عراقچی که پیش از این سفیر ایران در ژاپن بود، افزود: از سر گیری مناسبات بانک های ژاپنی با ایران نیز در همین فضا صورت گرفت. البته با توجه به محدودیت های ناشی از تحریم ها فعال شدن این بانک ها نیز قطعا در چارچوب توافق ژنو صورت گرفت.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ژاپنی ها در کانال های بانکی که بر اساس توافق ژنو باز شده بود حضور یافتند و بیش از کشورهای دیگر کانال های بانکی مورد نیاز ما را تامین کردند. ما این همکاری را ارزشمند می دانیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعلام آمادگی ژاپنی ها برای سرمایه گذاری در صنایع بالادستی نفتی ایران گفت: ژاپنی ها مانند بسیاری از کشورهای جهان اعلام آمادگی کرده اند و در حال مطالعه برای بررسی روند حضور خود در ایران پس از دستیابی به توافق نهایی هستند.

عراقچی به آینده روابط ایران در صورت توافق هسته ای اشاره کرد و گفت: من به آینده روابط دو کشور بسیار امیدوار هستم و معتقدم در صورت دستیابی به توافق یا لغو تحریم ها روابط اقتصادی ایران و ژاپن با سرعت بیشتری به پیش می رود و این موضوع مناسبات سیاسی و اقتصادی را تواما در بر می گیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اضافه کرد: در حال حاضر نمی توان اظهار نظر دقیقی داشت حتی ممکن است در صورت عدم توافق، کشورهایی چون ژاپن با ما وارد رابطه شوند و مناسبات اقتصادی تهران و توکیو مجددا به دوران رشد و شکوفایی خود بازگردد. ژاپنی ها بسیار حساب شده تصمیم گیری می کنند و سیاست ورزان زبردستی هستند.

سفیر اسبق ایران در توکیو به پیشینه روابط دو کشور در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: هر دو کشور با تمامی توان در صدد رشد و شکوفایی مناسبات و روابط فیمابین در همه عرصه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی بودند تا دوره اخیر که به جهت تحریم های ناشی از قطعنامه های شورای امنیت و البته محدودیت های یکجانبه امریکا واروپا، ژاپن نیز به عنوان یکی ازهم پیمانان آنها روابط با تهران را تا حد امکان کاهش داد.

وی اظهار داشت: این کاهش مناسبات البته در حجم روابط اقتصادی صورت گرفت والا روابط سیاسی دو کشور همچنان در اوج است. به اعتقاد بنده ایران و ژاپن توانسته اند به رغم تمامی فشارها و کارشکنی های کشورهای غربی به لحاظ سیاسی و فرهنگی روابط خود را حفظ و البته با پیگیری مذاکرات هسته ای تهران و 1+5 برای آغاز دوره جدیدی از مناسبات تلاش کنند.

عراقچی گفت: شاید بتوان گفت دو کشور در یک وضعیت صبر و انتظاری قرار دارند تا با رفع تحریم ها ، روابط به وضعیت گذشته خود بازگردد و شرکت های ژاپنی بتوانند به سرعت به ایران بازگردند.

سفیر اسبق ایران در ژاپن، نیاز این کشور به انرژی را ' غیرقابل انکار' خواند و افزود: ایران به عنوان یک تامین کننده مطمئن و قابل اتکا در خاورمیانه می تواند این نیاز را برآورده سازد لذا هیچ گاه ژاپن و کشورهای دیگر در شرق آسیا نمی توانند جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرند.

وی تاکید کرد: در منطقه پرافت و خیزی که تمامی کشورها با تنش و مسائل مختلف مواجه هستند ایران با ثبات ترین کشوری است که می توان برای تامین نفت روی آن حساب کرد. بنابر این امکان ندارد ژاپن بخواهد این نقش ایران را نادیده بگیرد. از سوی دیگر اقتضای کلی ژاپن همراهی و همگامی با غرب و به ویژه آمریکا است اما به اعتقاد بنده هنر دولتمردان ژاپنی در طول سالیان گذشته این بوده که تعادلی در این وضعیت بوجود آورده اند.

معاون وزیر خارجه ایران در تبیین این سیاست اظهار داشت:از یک سو در مناسباتشان با تهران و از سوی دیگر در روابطشان با غرب بالانسی ایجاد کرده اند. در عین این که ناچار به همراهی با تحریم ها هستند اما در عین حال تا حد امکان به همکارهای اقتصادی ادامه داده اند و کانال های موجود را نیز همچنان باز نگه داشته اند . در مجموع بعد ازتحریم ها روابط با رشدی جهشی به آنچه در گذشته جریان داشت باز خواهد گشت.

وی سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران را مثال زد و گفت: اقای کشیدا اولین وزیر خارجه نزدیک به جامعه غربی بود که پیش از توافق ژنو به تهران امد. بعد از آن هم ما در اجرای توافق ژنو با همکاری های ژاپنی ها موجه بودیم. زمانی که ایران نیاز فراوانی برای همکاری های بانکی داشت بانکهای ژاپنی نقش بسیار خوبی ایفا کردند. کانال های مالی که بر اساس توافق ژنو پیش بینی نشده بود همه با کمک طرف ژاپنی ایجاد و گشوده شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: در ارزیابی کلی بنده از این موضوع همکاری دولت ژاپن در اجرای توافق ژنو بسیار مثبت بود.

*مصاحبه از نشریه «تجارت فردا»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.