گروه جامعه / محمد رضایی- بازی رایانه‌ای و گیم تنها عشقم است! اگر بازی نکنم چکار کنم؟ ما هم دوست داریم بازی ایرانی با فرهنگ کشورمونو بازی کنیم، اما همه بازی‌های جالب، خارجی اند.

 نوجوانان ایرانی در بازی‌های رایانه‌ای غربی بازی می‌خورند

با کدوم امکانات بچه‌هامونو ببریم مسافرت یا کلاسهای آموزشی گران‌قیمت؟

 

 تحریک نوجوانان و جوانان با جذابیتهای زنانه

جدید‌ترین تحقیق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره کاراکتر‌های معروف نقش اول نشان می‌دهد در بازی‌هایی که زن حضور دارد بدون استثنا روی جنبه‌های جنسی این کاراکتر‌ها تأکید شده و لباسهای تنگ و نیمه عریان، ژستها و رفتارهای تحریک آمیز این کاراکتر‌ها به طور برجسته نمایان و برای تحریک نوجوانان و جوانان طراحی و اجرا شده اند.

دکتر محمود خسروی زریوار، استاد دانشگاه و طراح بازی‌های رایانه‌ای در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در این نوع بازی‌ها نه تنها به خانواده اهمیت داده نمی‌شود، بلکه راه‌های دور زدن خانواده و کنار گذاشتن ولایت والدین بر خانواده به کاربران در قالب بازی آموزش داده می‌شود. برای همین شاهد افزایش خشونت در جوانان و حتی نوجوانان هستیم و این فرآیند ویرانگر، روز به روز در حال افزایش است.

 

  نیاز به والدین نداریم!

این عضو هیات علمی و طراح بازی‌های رایانه‌ای تأکید می‌کند: پس از ورود تلفن‌های همراه هوشمند، بازی «angry birds» یا پرندگان خشمگین توسط شرکت رویو در سال ۲۰۰۹ تولید شد. بیشترین کاربران در نظرسنجی انجام شده توسط همان شرکت، مدیریت پدر و مادر بر خانواده را انکار کرده و بیان داشته‌اند ما خودمان می‌توانیم برای آینده‌مان تصمیم بگیریم و به دیگران نیاز نداریم. به باور دکتر زریوار، گیم‌های ضدایرانی و ضداسلامی، از فضاهای رایانه‌ای و تلویزیونی به گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها نیز رسیده‌اند و نکته قابل توجه این است که این گونه بازی‌ها در میان شهروندان ایرانی نیز براحتی و بدون هیچ هزینه‌ای دست به دست می‌شوند و فضای تفریحی آنان را پر کرده‌اند.

مهندس میلاد خان‌محمدی، نویسنده کتابهای موفقیت، برنامه نویس و یکی از طرفداران بازی‌های مفید سایبری به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم جایگزینی برای بازی‌های مخرب و ضدخانواده خارجی در کشور پیدا کنیم، برای همین شاهد تسخیر بازار توسط بازی‌های ضد خانواده غربی و آمریکایی هستیم.

 

 بازی رایانه‌ای مهمتر از انرژی هسته‌ای

خان‌محمدی بیان می‌کند: با توجه به اینکه دشمن با ابزار «بازی» جوانان ما را مورد هدف قرار داده و جنگ بین دو جبهه به جنگ رسانه‌ای و سایبری تبدیل شده، ساخت بازی‌های با کیفیت و هدفدار و نشر و گسترش آن در فضای دیجیتال جهانی، اگر مهمتر از ساخت موشکهای راهبردی و ماهواره یا انرژی هسته‌ای نباشد، کمتر از آن نیست. این برنامه نویس بازی‌های مبتنی بر وب تاکید می‌کند: دولت باید از تولیدکنندگان و طراحان بازی‌های رایانه‌ای وطنی حمایت و از آنها به صورت مستمر پشتیبانی کند، ولی به جای این کار شاهدیم جشنواره‌های پرخرج و پر زرق و برق گذاشته می‌شود که از آنها چیزی بیرون نیامده است.

خان‌محمدی همچنین تاکید می‌کند: جشنواره‌های بازی‌های رایانه‌ای متأسفانه بجز خودنمایی چند شرکت و مؤسسه و داغ شدن بازار تعدادی کاسب و دلال که جز جیب خودشان هیچ چیز دیگری برایشان مهم نیست، خروجی خاصی نداشته و باید این دور باطل در بازار گیم متوقف شود.

 

 تولید بازی‌های مخرب برای بچه‌ها

در همین حال حجت الاسلام محمد مسلم وافی، مسؤول مؤسسه جهادی فرهنگی روایتگران نور و مشاور خانواده به خبرنگار ما می‌گوید: به دلیل احساس خطر از رشد اسلام، بوش رئیس جمهور ۱۶ سال پیش آمریکا، چهار پیشنهاد برای مقابله با رشد اسلام ارایه داد؛ راهکارهای او به ترتیب عبارت بود از: مسموم کردن فضای اینترنت و سایبری علیه اسلام، تجهیز کردن شبکه‌های ماهواره‌ای علیه اسلام، ساخت فیلمهای سینمایی علیه اسلام و برنامه‌ریزی کردن و تولید بازی‌های مخرب برای بچه‌های زیر ده سال که اکنون این هدفشان محقق شده است.

وی می‌افزاید: دشمن، برای دین گریز کردن و ضد خانواده بار آوردن فرزندان ما، عروسک‌های خاص وکارتون و بازی رایانه‌ای ضد اسلامی تولیدکرد و به گونه‌ای تصاویر ضد اسلام را در بازی‌های کامپیوتری قرار می‌دهند که کودک ما متوجه نمی‌شود و پس از مدتی ذهن فرزند ما را شرطی کرده و برای رسیدن به هدف نهایی، او را به کار می‌گیرند.

حجت الاسلام وافی با تاکید بر زیانهای بازی‌ها و گیم‌های غربی می گوید: بازی رایانه‌ای ضد دین مانند چاقو نیست که دو کاربرد داشته باشد؛ بلکه مانند نارنجک است و اگر در جیب انسان باشد و مراقب نباشیم ضامن آن کشیده شده منفجر می‌شود و یک عمر زیان جبران ناپذیر برای فرزندمان خواهد داشت.

 

 ۷۵ درصد بازی‌ها ضد اسلام‌اند

به گفته این مشاور خانواده، ۷۵ درصد بازی‌هایی که در تمام گیم‌نت‌های کشور نصب شده، ضد اسلامی و ۵۵ درصد آنها به زبان فارسی ترجمه شده و یا مجهز به زیرنویس است و بازی‌هایی همچون «سام ماجراجو در پرسپولیس»، «شاهزاده ایرانی»،«IGI ۲» و «کانتر» بازی‌های ضد دین و ضد اسلام هستند که خانواده‌ها باید مراقب آنها باشند.

وی با اشاره به اینکه برخی فرزندانمان در کودکی نماز می‌خوانند، اما در بزرگسالی نماز را کنار می‌گذارند، می‌گوید: به دلیل اثر بخشی بازی‌های ضد دین و ماهواره این مساله روی می‌دهد.

 

 بازار ۲۰میلیونی بازی‌های رایانه‌ای ایران

وی درباره چاره این مشکل، به والدین می‌گوید: باید هیجان فرزندان را مدیریت کنید و اگر فرزندان شما معتاد این بازی‌ها شده‌اند، به‌دنبال بازی‌های جایگزین چون «مبارز در خلیج عدن»، «شمشیر نادر» و «گرشاسب» و نیز دیگر بازی‌هایی که مشاوران خانواده آنها را تأیید می‌کنند باشید.

رئیس هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز می‌گوید: اکنون ۱۸ تا ۲۰ میلیون کاربر بازی رایانه‌ای داریم که هر کدام دو ساعت وقت خود را به بازی کردن اختصاص می‌دهند که بیشتر این بازی‌ها خارجی هستند.

دکتر بهروز مینایی وظایف بنیاد را نظارت و حمایت از بازی‌های تولیدی دانسته، می گوید: نبود کپی رایت و وجود بازار زیرزمینی مشکل همیشگی است، اما برای مصرف کاربران ایرانی -با تکیه بر مطالعات عمیق دانشگاهی و حوزوی - بیش از ۳ هزار بازی از طریق نظام رده‌بندی ساماندهی شده است.

به گفته مینایی، محصولات خارجی با قیمت نازل و به فراوانی در بازار وجود دارد و تولید کننده داخلی توانی برای رقابت با این محصولات ندارد.

از سوی دیگر ناشر قوی برای محصولات داخلی نداریم و آنچه در بازار تولید می‌شود فاقد تبلیغات و همکاری رسانه‌های مختلف از جمله رسانه ملی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.